Haraldus skrev:
Daniel,
tågordningen att Tingsrätten så småningom kan bli inblandad om man drar ärendet via Kronofogden skrev jag om i tidigare inlägg.
Det missade jag (har inte hittat det men tror på ditt ord).
Det finns inte ett ord om tingsrätt i ditt inlägg: 2005-09-15 18:56
Men du kanske menade ett annat inlägg?
I Internetgirots regelverk står svävande om kraftvunnen dom. Man kan få ett intryck av ditt tidigare inlägg att lagföring ingår i Internetgirots åtagande men så är det alltså inte.
Nej, men dom agerar heller inte och betalar ut några pengar innan en prövning skett.
Ett sätt att få domstol inkopplad är att stämma motparten, ett annat att driva ärendet via Kronofogden med betalningsföreläggande. Då måste man ha sina papper i ordning eller hur?
Vad ser du för skillnad mellan dom båda sätten?
Det är den som vill ha pengar som måste lämna in en stämmning i båda fallen. Man kan ge kronofogden i uppdrag att lämna in en stämning i ditt namn men det blir alltså samma sak som om man gör det själv.
Kronofogden för inte din talan i tingsrätten utan hänvisar dig dit och väntar på dom.
Skattemyndigheten gör revisioner när det gäller skattefrågor gällande företag, om verksamheten bedrivs enligt beskrivningen etc.
Ja... det var ju det jag skrev?
Kronofogden har rätt att begära ut den information från t ex en bank som behövs för att fatta beslut i ärendet.
Javisst, men det är inte revition...
Varken ett företag eller en privatperson har rätt att ta del av en persons eller ett företags bankkonton och transaktioner men det har Kronofogden. Det som står på FS under ”Att tänka på vid köp” dvs:
”Om du blir ombedd att sätta in pengar direkt på någons bankkonto, ring banken och kontrollera så att namnet på bankkontot överensstämmer med de uppgifter du har.”
är alltså helt fel.
I princip är det fel men banken kan svara på frågan är det kalle karlsson som har konto 5177-22244455 i er bank. Banken får då svara ja eller nej utan att bryta mot banksekretessen. Detta är för att man ska vara säker på att man betalar in till rätt konto.
Frågar du "vem har konto 555-555555" så fr du inget svar och frågar du "vilket konto har kalle karlson" så får du inte heller något svar.
Dessutom anser jag att det, som första punkt, bör stå att man ska kolla om den man tänkt göra affärer med har skulder hos Kronofogden.
En mycket stor del av sveriges befolkning har anmärkningar och väldigt många har aktiva skulder.
Att någon legat efter med hyran betyder absolut inte att dom är ohederliga på något sätt.
Ungefär som om alla som kör BMW M3 måste vara knarklangare.
Att någon har en skuld säger absolut ingenting. Omdet däremot finns 150 aktiva ärenden så kanske man bör överväga alternativ betalningsmetod.
Det jag velat få fram är att inte heller betalning med hjälp av Internetgirot är helt säker.
Samma här, dom lösningar du presenterat är inte så lätta som du skriver.
nyckeln till allting är att få en tingsrättsdom på att personen är skyldig dig X antal kronor. Först då är det lönt att blanda in KFM med alla dom utgifter det innebär för dig.
Jag tycker att jag kommit med flera konstruktiva förslag för att vi inte ska bli lurade vid internethandel. Samtidigt tycker jag att du inte har fört frågan en mm framåt.
jag har inte heller fört frågan bakåt som man gör med felaktiga påståenden.
Har du inget enda konstruktivt förslag? Tycker du att mina förslag är så himla dåliga? Skriv det i klartext då och motivera!
det är ju det jag har gjort...