Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp!,jag har blivit lurad på köp o säljsidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag jobbar själv på ett stort ameriknskt bolag. Det är ganska vanligt att folk försöker svartmåla f.d. arbetsgivare eller ett bolag som inte faller en i smaken på något vis. Jag litar helt på PayPal. Klart att skit kan uppstå där precis som det kan på IKEA eller vilket annat bolag som helst.
 
Daniel,
du kan ju tala om för Föreningssparbanken att de skulle upplyst mej om att ett uppgivet namn och ett konto inte hörde ihop. Föreningssparbanken upplyste mej om att de vare sig fick bekräfta eller dementera och att det styrs av PUL och att det är order från Datainspektionen. Tycker du att dessa dina felaktiga uppgifter för detta ärende framåt?

Jag gör alltid en koll med Kronofogden innan jag handlar med okända på nätet. Jag har gjort ett 20-tal affärer. I ett fall gjorde jag inget försök till köp därför att personen hade skulder på över 600 000:- På dej låter det som var och varannan svensk är restförd… Varför sprider du sådant dravel?

Konstaterar att du inte har ett enda konstruktivt förslag i ärendet!
/Harald
 
Haraldus skrev:
Daniel,
du kan ju tala om för Föreningssparbanken att de skulle upplyst mej om att ett uppgivet namn och ett konto inte hörde ihop. Föreningssparbanken upplyste mej om att de vare sig fick bekräfta eller dementera och att det styrs av PUL och att det är order från Datainspektionen. Tycker du att dessa dina felaktiga uppgifter för detta ärende framåt?

jag har fått just den upplysningen av just föreningssparbanken.
Jag var osäker på om det handskrivna konotnummret innehöll en 4:a eller en 9:a.
Du kanske skulle ta och kolla upp det med ditt bankkontor.

Jag gör alltid en koll med Kronofogden innan jag handlar med okända på nätet. Jag har gjort ett 20-tal affärer. I ett fall gjorde jag inget försök till köp därför att personen hade skulder på över 600 000:- På dej låter det som var och varannan svensk är restförd… Varför sprider du sådant dravel?

Nästan en halv miljon personer är registrerade hos KFM. Det är en ganska stor andel av dom yrkesverksamma svenskarna. Dom flesta har småskulder för mobilabbonemang och dom flesta är 18-24 år.


Jag ser inte sambandet mellan en skuld och att man automatiskt blir en bedragare.

Konstaterar att du inte har ett enda konstruktivt förslag i ärendet!

Vilken tur att det inte är du som avgör det.

Hur jag gör beskrev jag i inlägget 2005-09-15 20:07
Men det kanske du inte läst...

I övrigt har jag haft fullt upp med att bemöta felaktigheter från andra...
 
Dajo skrev:
Javisst...

Men vad betyder ett IP för dig?
Vad kan du utläsa av 213.114.90.50 som är mitt nuvarande IP?
Det är bara ISP som kan knyta ett IP till ett visst abbonemang och på så vis få fram en adress.
Det är den informationen som inte får lämnas ut.


inetnum: 213.114.88.0 - 213.114.91.255
netname: BB-BISP-THN1-SE
descr: B2 customer network
country: SE
remarks:
admin-c: BR3045-RIPE
tech-c: BR3045-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: B2-MNT
mnt-routes: B2-MNT
source: RIPE # Filtered

role: Bredbandsbolaget Routing Registry
address: Box 47645
address: 117 94 Stockholm
address: Sweden
remarks: trouble: *********************************
remarks: trouble: Abuse related issues is reported
remarks: trouble: to [email protected]
remarks: trouble: phone +46 586 65485
remarks: trouble: Abuse issues sent to other e-mail
remarks: trouble: adresses will be discarded
remarks: trouble: *********************************
admin-c: TN2809-RIPE
admin-c: JN1883-RIPE
admin-c: EB78-RIPE
admin-c: NE102-RIPE
admin-c: ARL1-RIPE
tech-c: TN2809-RIPE
tech-c: JN1883-RIPE
tech-c: EB78-RIPE
tech-c: NE102-RIPE
tech-c: ARL1-RIPE
nic-hdl: BR3045-RIPE
mnt-by: B2-MNT
source: RIPE # Filtered
abuse-mailbox: [email protected]
abuse-mailbox: [email protected]

% Information related to '213.114.0.0/15AS8642'

route: 213.114.0.0/15
descr: Broadband Customers in Scandinavia
descr: Please report improper use to [email protected]
origin: AS8642
mnt-by: B2-MNT
source: RIPE # Filtered


Frågan var inte ställd till mig, men jag kan se vem som handhar denna IP rymd. Med tingsrättens tillstånd får polisen fram vem som har haft denna ip i sin användning.

När en person håller på med sådan här yrkesmässig bedragar verksamhet samlas allt till en förundersökning. Troligen finns inga pengar att hämta i det skedet, men efter detta är han alltid misstänkt för dylik verksamhet. Kan hända att han också blir misstänkt för ngt han inte har gjort. Han kan sitta häktad en tid, och blir sedan frisläppt pga att han var oskyldig. Han har då rätt att få ersättning för häktningstiden.

Ifall ngn har orkat föra sina ekonomiska krav till kronofogden och inte tänkt "av den får man ändå inget" kan en glad överrasking komma. Vid kommande förundersökningar kan egendom hittas hos samma person, och ingen ägare hittas till den egendomen, då kan detta realiseras till kronofogdens fordringar.

Man skall inte direkt lyfta upp händerna för dessa kriminella. Det ger en tillfredsställelse när man orkar kämpa och får dem inom lås o bom.
 
lottae skrev:
Jag tror inte annonsdelen här fyller något stort behov egentligen.

Håller inte med: köp-o-sälj-funktionen är suverän, pilla inte på den!

Eftersom man kan kolla motparten lite grann (aktivitet på fotosidan med inlägg och bilder och när personen reggade sig) känner jag mig ganska trygg när jag ska köpa eller sälja.

Men, misstänksamhet skadar inte, om profilsidan bara innehåller ett minimum av uppgifter eller om motparten inte självmant i korrespondensen uppger namn, adress och telefonnummer blir jag fundersam. Kollar på www.hitta.se att personen och adressen existerar.
Om jag ber om uppgifterna och de kommer motvilligt och är ofullständiga blir jag ännu mer misstänksam och släpper förmodligen affären.
Om mailkorrespondensen är strulig (eller man svamlar i stället för att svara på frågor eller svaren är gravt språkligt svårförståeliga...) förutsätter jag att pengaöverföringen blir lika strulig. Adjö.

De senaste åren har jag sålt 1 kamera och köpt 2, sålt 3 objektiv och köpt 1, köpt ljusbord och polfilter och fotoväska, sålt 2 stativ och gammal film och lite krafs som samlats i gömmorna.

Har enbart bra erfarenheter; trevliga och omtänksamma fotografer som betalar respektive skickar med vändande post. Många mailar eller ringer dessutom efteråt för att försäkra sig om att grejorna kommit fram och att man är nöjd.
Kvaliten på de begagnade grejorna har alltid överträffat mina förväntningar.

Det känns som att vara bland vänner, det är det som är det fina med fotosidan.
 
IP-adressen har inget värde om bedragaren vet vad han gör. Jag har postat det här inlägget från 80.237.206.93 och att spåra det vidare är förmodligen ganska svårt.
 
lottae skrev:
Trist när såna blåsningar sker. Hoppas du får igen pengarna och att typen åker dit.

En fundering jag har så där spontant efter en månads jakt på grejer och rotande i annonser samt inlägg som detta, är om fotosidan verkligen behöver en köp och säljdel?
Alltså, att bedrägerier fortsätter på andra platser så att man ändå ska vara försiktig då man handlar via annonser är ju givet, men här på fotosidans tror jag allt vore bättre utan köp och säljdelen. Sidan är toppenbrabra och klart hållbar utan sånt ju och sälja, köpa kan man säkert göra på andra platser även om man helst hänger här annars.

För mig har annonserna iaf varit ett irritationsmoment oftare än nöje. Sista månaden har jag varit på jakt efter några grejer. Hittade tre säljare på den ena som jag mailade. En svarade att prylen redan var såld och två svarade inte alls. Alla annonser hade legat ute någon månad..
Detta har hänt tidigare också. Att man vill köpa men inte ens får svar av den som annonserat ut en pryl. Verkar som alldeles för många av annonserna är inaktuella också alltså.. Varför tar inte folk bort när de sålt? Eller köpt?
Och andra lustiga saker har jag också råkat ut för via annonser här. Bl.a "telefonterror" (en och samma alltså,) men det var ett bra tag sedan..

Fast en upptumme förstås till den som iaf meddelade att prylen var såld när jag frågade, och en upptumme till till en trevlig man som sålde en fin pryl till mig förra veckan. Han postade först och sedan meddelade mig konto för insättning tillsammans med kollinummer. Han fick pengarna 5 minuter efter jag fått kontonummer men en halv dag efter att han hade lämnat in paketet. En av de enda tre goda erfarenheter jag har från aqnnonserna här. De andra två goda är försäljningar till trevliga bra köpare.

Jag tror inte annonsdelen här fyller något stort behov egentligen.


Kan inte fatta att du säger att annonsdelen inte fyller någon funktion. Där ligger ju flera hundra annonser när du än tittar där.
Själv har jag sålt två objektiv där under de sista 14 dagarna.
Och har själv skrivit till eller fått mail av minst 20 personer under de sista två veckorna och alla har svarat inom ett dygn.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag har ingen aning om vilka länder som har bra eller dåliga resurser hos polisen. Och jag är övertygad att inte du vet det heller.
Men varför poängtera att rätts-systemet inte fungerar i "det här landet" om du tycker det är samma i alla andra länder också ?

Har inte sagt att det är så i alla andra länder också. Och, nej. Jag kanske inte vet hur det ligger till i andra länder, men låt mig bara påminna om att det var du som var först med en generalisering, "I alla länder finns sånt här oavsett vilket rättssystem de har". Dom orden kommer från dig så vitt jag vet.

Men men, det här börjar glida in i fel riktning. Vi kan väl stanna vid det vi var överens om, att det skulle vara hårdare straff :)
 
mange78 skrev:
Har inte sagt att det är så i alla andra länder också. Och, nej. Jag kanske inte vet hur det ligger till i andra länder, men låt mig bara påminna om att det var du som var först med en generalisering, "I alla länder finns sånt här oavsett vilket rättssystem de har". Dom orden kommer från dig så vitt jag vet.

Men men, det här börjar glida in i fel riktning. Vi kan väl stanna vid det vi var överens om, att det skulle vara hårdare straff :)

ok.. :)
 
rnyholm skrev:
inetnum: 213.114.88.0 - 213.114.91.255
netname: BB-BISP-THN1-SE
descr: B2 customer network
country: SE
remarks:
admin-c: BR3045-RIPE
tech-c: BR3045-RIPE
status: ASSIGNED PA
mnt-by: B2-MNT
mnt-routes: B2-MNT
source: RIPE # Filtered

role: Bredbandsbolaget Routing Registry
address: Box 47645
address: 117 94 Stockholm
address: Sweden
remarks: trouble: *********************************
remarks: trouble: Abuse related issues is reported
remarks: trouble: to [email protected]
remarks: trouble: phone +46 586 65485
remarks: trouble: Abuse issues sent to other e-mail
remarks: trouble: adresses will be discarded
remarks: trouble: *********************************
admin-c: TN2809-RIPE
admin-c: JN1883-RIPE
admin-c: EB78-RIPE
admin-c: NE102-RIPE
admin-c: ARL1-RIPE
tech-c: TN2809-RIPE
tech-c: JN1883-RIPE
tech-c: EB78-RIPE
tech-c: NE102-RIPE
tech-c: ARL1-RIPE
nic-hdl: BR3045-RIPE
mnt-by: B2-MNT
source: RIPE # Filtered
abuse-mailbox: [email protected]
abuse-mailbox: [email protected]

% Information related to '213.114.0.0/15AS8642'

route: 213.114.0.0/15
descr: Broadband Customers in Scandinavia
descr: Please report improper use to [email protected]
origin: AS8642
mnt-by: B2-MNT
source: RIPE # Filtered


Frågan var inte ställd till mig, men jag kan se vem som handhar denna IP rymd. Med tingsrättens tillstånd får polisen fram vem som har haft denna ip i sin användning.

När en person håller på med sådan här yrkesmässig bedragar verksamhet samlas allt till en förundersökning. Troligen finns inga pengar att hämta i det skedet, men efter detta är han alltid misstänkt för dylik verksamhet. Kan hända att han också blir misstänkt för ngt han inte har gjort. Han kan sitta häktad en tid, och blir sedan frisläppt pga att han var oskyldig. Han har då rätt att få ersättning för häktningstiden.

Ifall ngn har orkat föra sina ekonomiska krav till kronofogden och inte tänkt "av den får man ändå inget" kan en glad överrasking komma. Vid kommande förundersökningar kan egendom hittas hos samma person, och ingen ägare hittas till den egendomen, då kan detta realiseras till kronofogdens fordringar.

Man skall inte direkt lyfta upp händerna för dessa kriminella. Det ger en tillfredsställelse när man orkar kämpa och får dem inom lås o bom.

Vitsen var just att en privatperson inte blir så mycket klokare av ett IP.
Åklagaren kan begära ut kontoinformation från en ISP.

Nu är det så att just det IP går till en av mig okänd granne som inte säkrat sitt trådlösa nätverk.
Det är mycket vanligt.

Har amn en bärbar dator så behöver man inte gå längre än några hundra meter innan man hittat en trådlös bredbandsrouter som delar ut internet utan lösenord.

Har man en handdator med WiLAN så är det näst intill olidligt att ha det påslaget när man går på stan. nya nätverk hittas kontinuerligt.
 
Lars Johnsson skrev:
Kan inte fatta att du säger att annonsdelen inte fyller någon funktion. Där ligger ju flera hundra annonser när du än tittar där.
Själv har jag sålt två objektiv där under de sista 14 dagarna.
Och har själv skrivit till eller fått mail av minst 20 personer under de sista två veckorna och alla har svarat inom ett dygn.

Jag håller med till fullo. FS är i mitt tycke det enda sättet att handla med begagnade fotoprylar i Sverige (om både köpare och säljare ska göra en bra affär). Visst erbjuds det prylar för alldeles för höga priser, och visst kan man bli blåst. Att man däremot inte ens skulle kunna köpa/sälja fotoprylar här skulle ju vara totalt befängt!
 
Re: Re: Nästa luring?

tritub skrev:
Verkar lite misstänkt.. han har en d70, och får en d50, ny i kartong... Kan han visa kvitto?

Underligare saker har hänt. Men kvittot ska naturligtvis kunna visas eller i alla fall fotograferas om man är osäker.
Krånglar amn för mycket säljer han nog till någon som itne krånglar istället.
 
Re: Re: Re: Nästa luring?

Dajo skrev:
Underligare saker har hänt. Men kvittot ska naturligtvis kunna visas eller i alla fall fotograferas om man är osäker.
Krånglar amn för mycket säljer han nog till någon som itne krånglar istället.

En enkel slagning på numret ger ingenting, troligtvis kontantkort.
Kan ju vara så att han vunnit den...
Men han kan sälja huset löst..., fastän de är ett Kit...
Och bilden har har med visar en d200...
Om ngn funderar på att köpa så kräv bild på kitet med en dagsfärsk tidning bakom.
 
Daniel,
är det det här du menar:

” Det kravet kan man lätt ställa på sig själv.

Nämligen att inte handla av någon som inte varit emdlem ett tag och varit aktiv i forumet och laddat upp några bilder osv.

Det är ju ingen garanti men är kontot 2 år gammalt, det finns 536 forumsinlägg, 40 bilder av god kvalitet, han är bronsmedlem och har sin epost via sig egna domän så är det förmodligen ganska låg risk.”

Innebär i praktiken att man inte ska handla med nästan någon här på FS. Skäms du inte för detta larviga inlägg?

När det gäller bankerna så är det enda de får svara på om ett kontonummer har rätt syntax, det har jag skrivit om tidigare. Ska du skriva om att läsa andras inlägg!

Man kan ha betalningsanmärkning hos Kronofogden och ha en skuld = 0 eller också är skulden t ex 600 000 kr Märker du skillnaden?

Lotta,
jag tycker annonsmarknaden på FS fyller en funktion men håller med dej om att folk är dåliga på att ta bort sålda prylar. Och det som skrivits tidigare om säljare som nyligen registrerat sig och som inte laddat upp någon bild etc. borde man ju kanske inte handla med, det är ju en larmsignal, skulder hos Kronofogden en annan. Men jag har hittat seriösa säljare även utanför FS t ex på Tradera och Blocket men då kollar jag ännu lite noggrannare.
/Harald
 
Re: Re: Re: Re: Nästa luring?

tritub skrev:
En enkel slagning på numret ger ingenting, troligtvis kontantkort.
Kan ju vara så att han vunnit den...
Men han kan sälja huset löst..., fastän de är ett Kit...
Och bilden har har med visar en d200...
Om ngn funderar på att köpa så kräv bild på kitet med en dagsfärsk tidning bakom.

Om jag hade haft en annons och någon hade börjat med att skriva till mig och kräva att jag plåtade grejorna med en dagsfärsk tidning i bilden. Då hade jag antagligen inte ens svarat den personen. Och definitivt inte börjat ta bilder med dagstidningen......
 
AFE skrev:
Jag håller med till fullo. FS är i mitt tycke det enda sättet att handla med begagnade fotoprylar i Sverige (om både köpare och säljare ska göra en bra affär). Visst erbjuds det prylar för alldeles för höga priser, och visst kan man bli blåst. Att man däremot inte ens skulle kunna köpa/sälja fotoprylar här skulle ju vara totalt befängt!

Då är Tradera oche-bay bättre. Inget tjafsande med skambud och frågor om grejorna är kvar osv. Man får ett så exakt marknadspris som möjligt. Ofta har jag fått rena överpris på sålda prylar...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.