Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp!,jag har blivit lurad på köp o säljsidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Kakelgasten skrev:
Kanske dags för Posten att ta sitt ansvar.


Och vilket är det ansvaret ?


Jag tror inte primärt att posten skapades för att säkerställa leveranser av köpegods mellan två privatpersoner.

Om grejerna försvinner så är det postens ansvar men om det inte ligger rätt grejer i paketen så kan du nog inte skylla på dom.
 
p1ersson skrev:
Fråga, varför tycker ni inte att postförskott är säkert?
Öppna paketet vid disken i närvaro av expedit, är det en tegelsten i paketet som ni inte beställt, ber ni att få pengarna tillbaka och expediten stämplar eller märker paketet med "vägras", och paketet skickas tillbaka till avsändaren.
Så fungerade ungefär i allafall medans posten hade hand om hanteringen.

Så fungerar det inte. Du kan inte först ta emot paketet och skriva under avin. Sen ändrar du dig och säger att du vägrar.
Så har det aldrig fungerat på Posten.
 
Lars Johnsson skrev:
Så fungerar det inte. Du kan inte först ta emot paketet och skriva under avin. Sen ändrar du dig och säger att du vägrar.
Så har det aldrig fungerat på Posten.

Jag har i alla fall en gång fått öppna paketet i postkassörskans närvaro. Visserligen drygt 20 år sedan men ändock. Kanske postens regler har varit såna att man inte fick öppna men i praktiken har det dock varit möjligt.
 
Kakelgasten skrev:
Kanske dags för Posten att ta sitt ansvar.

Privatpersoner som lämnar in paket som ska skickas borde inte själva få packa grejorna. Kanske Posten borde sköta den biten?

Alternativt som nämnts tidigare...Det borde vara ens rätt att få öppna paketet på utlämningsstället innan betalning sker. MEN enbart i syfte att säkerställa att innehållet finns och är helt.

Postens ansvar är att förmedla paketet från avsändaren till addressaten. Givetvis kan de inte garantera vad det innehåller. Skulle de anställa några som stod och pakade grejorna så hade det ju kostat minst det dubbla portot.
Och Posten kan ju aldrig veta vad paketet ska innehålla. Det är ju inte obligatoriskt att skriva att innehållet är en Canon 10D t.ex. Man behöver inte skriva något eller så kan man skriva foto-utrustning.
 
Zebulah skrev:
Jag har i alla fall en gång fått öppna paketet i postkassörskans närvaro. Visserligen drygt 20 år sedan men ändock. Kanske postens regler har varit såna att man inte fick öppna men i praktiken har det dock varit möjligt.

Visst får du öpnna det i hennes närvaro. Men hon kan inte ta tillbaka det och ge dig pengarna igen.
 
Haraldus skrev:
Daniel,

Vaddå: ”Nja, nästan rätt…”

Någon prövning i domstol sker inte på initiativ av Internetgirot eller på deras bekostnad. Ska det prövas i domstol så får köparen eller säljaren stämma motparten och någon av parterna får betala rättegångskostnaderna. Om Internetgirot slarvar bort pengarna får man ej stämma Internetgirot. Det står i villkoren.

Jag köpte en grej på FS och ville använda Blockets betalgaranti men den kunde, enligt säljaren, inte användas om han inte lade in samma annons på Blocket. När han lagt in annonsen där funkade det…

/Harald

Om köparen inte godkänner varan och säljaren inte accepterar det så fryses pengarna.
Endast den med en dom eller överenskommelse med motparten kan få ut pengarna.

Alltså jag säljer ett objektiv till dig och du sätter in 2000kr på kontot. Jag skickar varan och du hämtar ut den och tycker att "nä... den här vill jag inte ha" och klagar på varan.

Det som händer då är att jag inte får några 2000kr men du får inte heller några pengar tillbaka utan du måste ta det till tingsrätten eller försöka komma överens med mig. Pengarna är alltså låsta tills det avgjorts på ena eller andra sättet.

Allt detta står i vilkoren om man läser dom.

Saxat från Blocket.se
6. Rätt för Internetgirot att innehålla Köpeskillingen vid konflikt

6.1 I det fall utbetalning eller återbetalning av Köpeskillingen inte har kunnat ske i enlighet med punkten 5 ovan skall en konflikt mellan Köparen och Säljaren anses föreligga. Vid sådan konflikt skall Internetgirot snarast möjligt avsätta Köpeskillingen på ett räntebärande konto.

6.2 Internetgirot har rätt att innehålla Köpeskillingen inklusive eventuell ränta enligt ovan till dess att laga kraftvunnen dom föreligger, eller till dess Köparen och Säljaren skriftligen meddelat Internetgirot på vilket sätt Köpeskillingen inklusive eventuell ränta skall utbetalas/återbetalas.
 
Bluffmakaren som härjade innan är fast....

Ni kommer säkert ihåg killen som lurade folk här i sommras med olika annonser. Bla. en Nikon D70, Canon 20D, Canon 350D och några Objektiv. Killen är 19 år gammal och bor i Sala.
Så alla som har blivit lurade ombeds kontakta Polisen i Sala. Ni kan skicka mail till
Sixten Mattsson: [email protected] och
skriv bara Sixten i "Subject"-rutan. Eller ring 0224-54177. Killen har lurat folk på över 100000 Kr men Åklagaren ville inte häkta honom på gund av hans låga ålder. Polisen håller på att samla allt bevismaterial mot honom så tag genast kontakt med Polisen i Sala (Sixten Mattsson).
Jag tillhör också en av dom lurade och för att avreagera mig lite så forskade jag fram vem han är,men jag tycker att det är Polisens jobb att sköta sånt här så jag lämnar inte ut hans namn och adress.

//Mats
 
Öga mot öga

Det som är slående bland gemene man(kvinna) är att ovilja att göra affärer öga mot öga.

Allmänna tankar:

1. Ställ dig frågan hur mycket det kostar i bensin att åka och göra upp affären direkt mot varans pris.
oftast så kan den säkerheten uppväga det fördyrande en resa medför. samt att det kan vara lättare att pruta när man kan vifta med pengarna framför säljaren. och att säljaren slipper göra paket och springa till posten.

2. Om säljaren inte vill göra upp affären genom möte så är det lika med att det är bluff.
kolla alltid fullständiga namn adresser o telefonnummer dvs riktiga nummer ej mobiler. kolla jämför medtelefonkatalogen.

3. Fråga efter referenser.

4. Finns kvitton. att köpa i "godtro" existerar inte juridiskt längre.

ganska enkla saker att tänka på iallafall efter man blivit lurad. Låt oss hoppas att vi slipper flera bluffare.

/Markus
 
Det är troligtvis samma person som lurade er nyligen

Det är troligtvis samma person som lurade er nyligen.
Tag genast kontakt med Polisen i Sala som jag skrev innan.
 
Re: Bluffmakaren som härjade innan är fast....

Matsss skrev:
Killen har lurat folk på över 100000 Kr men Åklagaren ville inte häkta honom på gund av hans låga ålder.

//Mats

Var är samhället på väg igentligen?! Vill inte! Åklagaren måste väl ha ett ansvar mot allmänheten att låta poliserna göra sitt jobb!

Förresten, det spelar ingen roll för blir han fälld så blir det väl inget straff i.a.f. och dom drabbade lär väl knappast få sina pengar tillbaka.
/Göran
 
Men som köpare får man ha lite eget ansvar oxå.
Ni kan ju inte sitta och kräva olika metoder för att andra ska skydda er från dåliga affärer.
Gemensamt för alla dessa bluffannonser är ju att det ä rför bra pris för att vara sant och att det är bråttom med betalningen och det går inte att hämta personligen.
Sååå? tänk lite!
Jag kan inte tycka synd om de som blir blåsta av så uppenbarligen falska annonser.
Inte heller folk som släpper ägarbeviset till bilen mot 10% av priset i handpenning, osv.

Det är inte förbjudet att vara korkad men man kan inte kräva att andra ska ställa tillrätta efter alla misstag man gör.

Jag håller med om att det är jäkligt att folk luras o bär sig åt, men det skulle inte löna sig om köparna tänkte en halv sekund innan man släpper iväg sina pengar.

Så bästa metoden för säkra köp är att vara vaksam och smart, åka några mil extra och kolla lite extra noga ibland. Då försvinner snart den här "modeflugan" att blåsa folk.

Den gamla devisen att "om det är för bra för att vara sant, då är det oftast just det" stämmer så bra.

Nu ser jag fram mot att få gå till fotohandlarn i stan o lura av honom en D5D :)
 
Fifty-fifty

Eller hälften av pengarna före, resten efter när varan är levererad.

Kanske inte så dum idé.

Bruce Willies körde med detta i filmen Schakalen, han var ju inte precis någon förtroendeingivande person. Men tanken kanske inte är så dum. Köparen och säljaren delar ju på risken så att säga.

Man får väl vara lite godtrogen och våga lita på folk. Det fungerar ju för det mesta. Vårt sociala sammanhang bygger nog på detta. Om det vore tvärtom så kan man bara fantisera om hur livet skulle te sig.
 
Visst är det bra att dela på risken men jag gillar inte den idén alls!

Är det snack om mycket pengar så handlar det om att ta tåget eller bussen,, Göra upp på plats,, ta med kamerahus och testa objektivet osv.

Går inte det så rekommenderar jag säljaren eller köparen att fixa ett payson.se konto... då knns det plötlsigt tryggt för båda.

Mvh Niclas,
 
Att lura någon på pengar är, i och för sig, ett brott mot staten och kan därför polisanmälas fast polisen har väl sällan tid med sådant men det är ändå viktigt att polisanmäla för att få storbedragare gripna och stoppade!
Om man vill ha tillbaka sina pengar är ett bättre sätt att man ansöker hos Kronofogden om betalningsföreläggande. Det finns blanketter för detta på nätet. Se vidare snabbguide här:

http://www.rsv.se/kronofogden/

På Kronofogdens hemsida finns även en massa Frågor och svar. Det finns t.o.m. en Servicejour om man inte hittar något passande i Frågor och svar.

Polisanmälan är alltså i första hand till för att få en bedragare straffad t ex med böter. Till Kronofogden vänder man sig om man vill ha tillbaka sina pengar. Om den som är skyldig pengar inte har några eller redan är restförd hos Kronofogden med stora belopp så har ett betalningsföreläggande givetvis ingen effekt.
Jag upprepar alltså: Kolla först hos Kronofogden om den du vill göra affärer med har skulder där!
Om du blivit lurad, så kolla hos Kronofogden om den som lurat dej har skulder hos Kronofogden. Om inga skulder finns där är det kanske läge att ansöka om betalningsföreläggande och ansök också om verkställighet. Det kostar lite mer men det går mycket snabbare. Se prislista på Kronofogdens hemsida…

Daniel,
om det blir en konflikt när man använder Internetgirots säkra betalningar kan man begära betalningsföreläggande med verkställighet hos Kronofogden. Om man har sina papper i ordning och kan visa att man blivit lurad kan Kronofogden fatta beslut som kan köra över Internetgirots regelverk. Kronofogden har rätt att göra revision både hos privatpersoner och banker för att kunna fatta sitt beslut.

Att hålla på med järnrör etc är troligen vanskligt. Bedragarna kanske är bättre än du är på sådant… Varför inte använda denna utmärkta samhällsservice som Kronofogden innebär?! Men kolla FÖRST med Kronofogden innan någon affär görs!!!
/Harald
 
När jag pratade med Polisen i Sala så ville dom också veta om man ville göra anspråk på pengarna som man förlorade. Så tag GENAST kontakt med dom.
 
En tanke vore att be säljaren fotografera det han skall sälja och lägga dagens tidning brevid, som ett "bevis" på att han innehar det han säger sig sälja. Säljer han kameran så kan han fota i en spegel.

Det garanterar inte att han skickar en tegelsten, men troligtvis så äger inte bedragarna den pryl de försöker sälja och kan således heller inte fotografera den.
 
wico skrev:
En tanke vore att be säljaren fotografera det han skall sälja och lägga dagens tidning brevid, som ett "bevis" på att han innehar det han säger sig sälja. Säljer han kameran så kan han fota i en spegel.

Det garanterar inte att han skickar en tegelsten, men troligtvis så äger inte bedragarna den pryl de försöker sälja och kan således heller inte fotografera den.

Det är för lätt att stjäla bilder från någon annans annons och han hade Bild på Nikon D70 kameran han bluffade med här. Jag hittade en annons på tradera efter jag hade blivit lurad där hade han bild på kameran och han använde samma Namn och Ort.
 
Haraldus skrev:
Att lura någon på pengar är, i och för sig, ett brott mot staten och kan därför polisanmälas fast polisen har väl sällan tid med sådant men det är ändå viktigt att polisanmäla för att få storbedragare gripna och stoppade!
Om man vill ha tillbaka sina pengar är ett bättre sätt att man ansöker hos Kronofogden om betalningsföreläggande. Det finns blanketter för detta på nätet. Se vidare snabbguide här:

http://www.rsv.se/kronofogden/

På Kronofogdens hemsida finns även en massa Frågor och svar. Det finns t.o.m. en Servicejour om man inte hittar något passande i Frågor och svar.

Polisanmälan är alltså i första hand till för att få en bedragare straffad t ex med böter. Till Kronofogden vänder man sig om man vill ha tillbaka sina pengar. Om den som är skyldig pengar inte har några eller redan är restförd hos Kronofogden med stora belopp så har ett betalningsföreläggande givetvis ingen effekt.
Jag upprepar alltså: Kolla först hos Kronofogden om den du vill göra affärer med har skulder där!
Om du blivit lurad, så kolla hos Kronofogden om den som lurat dej har skulder hos Kronofogden. Om inga skulder finns där är det kanske läge att ansöka om betalningsföreläggande och ansök också om verkställighet. Det kostar lite mer men det går mycket snabbare. Se prislista på Kronofogdens hemsida…

Daniel,
om det blir en konflikt när man använder Internetgirots säkra betalningar kan man begära betalningsföreläggande med verkställighet hos Kronofogden. Om man har sina papper i ordning och kan visa att man blivit lurad kan Kronofogden fatta beslut som kan köra över Internetgirots regelverk. Kronofogden har rätt att göra revision både hos privatpersoner och banker för att kunna fatta sitt beslut.

Att hålla på med järnrör etc är troligen vanskligt. Bedragarna kanske är bättre än du är på sådant… Varför inte använda denna utmärkta samhällsservice som Kronofogden innebär?! Men kolla FÖRST med Kronofogden innan någon affär görs!!!
/Harald

Och om personen ifråga bestrider föreläggandet hänvisar kronofogden dig till tingsrätten innan dom kan besluta om utmätning.
Man kan ha alla papper i perfekt ordning men utan tingsrättsdom så kan inte kronofogden göra någonting.

Tillbaka till ruta ett alltså.

Dessutom är det inte kronofogden som gör revision, det är skattemyndigheten. Kronofogden kan göra en utmätning...
 
Re: Fifty-fifty

JanOlofHärnström skrev:
Eller hälften av pengarna före, resten efter när varan är levererad.

Kanske inte så dum idé.

Bruce Willies körde med detta i filmen Schakalen, han var ju inte precis någon förtroendeingivande person. Men tanken kanske inte är så dum. Köparen och säljaren delar ju på risken så att säga.

Och hur gick det för säljaren i den filmen?
Han blev ju massakerad med en automatkanon...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.