Annons

Hjälp!,jag har blivit lurad på köp o säljsidan

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
...
I det läget säljer man skuldsedeln till ngn, och det är inte de "seriösa" företagen som köper dessa - utan folk som verkligen kommer kämpa för att få tillbaka sina pengar.
...

Okej? Och de tycker du är ett bättre alternativ att sponsra än att låta det hela bero och skylla sig själv??
Sorry Ulltand, men den slags verksamheten du förespråkar här är inte direkt nåt bra förslag...

/Micke

Edit:
PS Jag börjar förstå att restaurangbranschen har ett uselt rykte.. DS
 
Håller med Ulltand

Man måste sätta stopp för såna där kräkmedel,men jag tror ochså man måste vara mer försiktig med vem man gör affärer med.Jag ringer alltid upp den jag ska köpa nåt av o då ska det inte vara någon mobil utan en fast telefon som jag kan kolla upp.Sen om det skulle vara lite större summor det handlar om så blir det nog att åka bil halva vägen var om jag ska köpa nåt annars handlar jag av någon annan bara
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nästa luring?

zoki skrev:
"
Hej,

jag är jätteintresserad av ditt marsvin. Men ärligt talat är jag lite skrämd av att handla över nätet (min kompis blev lurad förra veckan), så jag undrar om du kan ställa marsvinet på en dagsfärsk tidning, bara så jag vet att jag inte får en kanin istället i lådan. Hoppas att du förstår.

MVH
Sugen på marsvinssoppa
"

Så, här har du ett enkelt och snällt formulerat KRAV.
Den som skriver sånt brev kommer nog inte handla av dig om du vägrar "lyda".

Jag har sålt två objektiv här under de sista 14 dagarna så där har du ju fel........
 
AlfaGTV skrev:
2. Blir du likförbaskat lurad, låt rättsapparaten arbeta..
Varför, och vad kan de göra?

Det är inte alls olagligt att sälja sin "affär" till en skum typ...
De flesta företag gör så, varför ska man inte som privatperson nyttja den möjligheten?

Varför ogillar du att jag tipsar och rekommenderar den möjligheten? Har du ngt annat förslag på hur man kan få tillbaka sina pengar?
 
FILM) (ulltand skrev:
Det är inte alls olagligt att sälja sin "affär" till en skum typ...

Skulle tro att det är olagligt att betala någon för att utföra olaga hot, misshandel osv. Stämpling till [valfritt brott] heter det.

Nu skiter jag personligen i vad du gör med dina fodringar, men att uppmana till det här och säga att det är lagligt kanske inte är det bästa.

Hur skulle det kännas om någon du sålt din fodran till råkar ha ihjäl personen som är skyldig dig pengar?

Varför inte låta rättsväsendet göra sitt och låta kronofogden skaka fram pengarna, utan hot och andra skumma metoder. Om inte kronofogden kan ordna fram pengar från personen så innebär det ju att han inte har några tillgångar, hjälper det verkligen att knäcka ett finger då? Ska han kanske gå ut och råna någon på pengar för att kunna beta sin skuld och slippa fler benbrott?

Som jag ser det leder detta bara till mer våld och lidande i samhället, inte bara för den som bluffar.
 
Eftersom varken rättsapparaten eller dom hjälpmedel man kan använda sig av vid köp över nätet verkar fungera så ser jag bara en lösning på problemet.

Vissa har varit inne på samma grej men jag upprepar. En god kontakt med säljaren över telefon. Fråga ut honom om allt tekniskt & förvissa dig om att han kan MYCKET om prylen han säljer, om det gäller ett kamerahus så ska han kunna det mesta. Kan han inte det så skippa det...

Problemet med detta är att du som köpare kanske inte kan ett skit om kamerahuset, ja då vetefan;-)

Själv så har jag betalt in på bankgiron för prylar jag köpt men alltid haft telefonkontakt & förvissat mig om att personen är kunnig på grejen han säljer. Om han inte är det så är han endera en lurendrejare eller bara okunnig, jag skippar affären vilket som om jag inte har möjlighet att åka & kika på produkten.

För övrigt så tycker jag att en person var väl så hård då han för några inlägg sedan tyckte att många fick skylla sig själva då priset på produkterna var lågt satta.

Jag tycker inte att priset 5000 som sattes ut på 350D i somras var så fantasifullt med den förklaring som fanns. Han var duktig & allt gick fort & som jag skrev tidigare så är nog vi fotografer lättlurade, vi vet ju att fotografer är ärliga människor :)

//Larsa
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nästa luring?

Lars Johnsson skrev:
Jag har sålt två objektiv här under de sista 14 dagarna så där har du ju fel........

Ursäkta? Läser du ens vad jag skriver? Har jag sagt något om att du inte har sålt objektiv?
Har jag någonsin påstått att det inte går att sälja en pryl utan att bli krävd på bild?

Nej, jag bara skrev att ett "KRAV" kan se hövligt ut.
 
FILM) (ulltand skrev:
Varför, och vad kan de göra?

Det är inte alls olagligt att sälja sin "affär" till en skum typ...
De flesta företag gör så, varför ska man inte som privatperson nyttja den möjligheten?

Varför ogillar du att jag tipsar och rekommenderar den möjligheten? Har du ngt annat förslag på hur man kan få tillbaka sina pengar?

Seriösa företag anlitar seriösa inkassoföretag som följer vissa riktlinjer. Jag tror inte det är så vanligt att exempelvis Justitia Inkasso har ett basebollträ som arbetsredskap.

Om du själv skulle bli arbetslös, skadad eller av någon annan anledning hamna på obestånd - skulle du då vilja att dina skulder hamnar hos Baltic Inkasso, Hells Angels eller liknande?

Att uppmana fotosidans medlemmar att utnyttja kriminella för att driva in pengar från andra kriminella tycker jag är ganska ordentligt olämpligt ...
 
FILM) (ulltand skrev:
Det är inte alls olagligt att sälja sin "affär" till en skum typ...
De flesta företag gör så, varför ska man inte som privatperson nyttja den möjligheten?
För att man inte ska stödja den typ av verksamhet. Sverige är inte [ett land söderut som numera är delat i flera], även om restaurangbranschen ser ut som den gör.

There, I said it.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nästa luring?

zoki skrev:
Ursäkta? Läser du ens vad jag skriver? Har jag sagt något om att du inte har sålt objektiv?
Har jag någonsin påstått att det inte går att sälja en pryl utan att bli krävd på bild?

Nej, jag bara skrev att ett "KRAV" kan se hövligt ut.

Du skrev också att om jag vägrar att lyda och fotografera dagstidningar med objektiven så kommer de inte att köpa av mig.
Och det gjorde de tydligen inte...

Har du ett objektiv i bra skick och du tar ett hyfsat pris så behöver du ju inte precis böna och be utan du får svar från 5 eller 10 personer och då sållar man bort de som har konstiga krav direkt.
 
AFE skrev:
Seriösa företag anlitar seriösa inkassoföretag som följer vissa riktlinjer. Jag tror inte det är så vanligt att exempelvis Justitia Inkasso har ett basebollträ som arbetsredskap.

Om du själv skulle bli arbetslös, skadad eller av någon annan anledning hamna på obestånd - skulle du då vilja att dina skulder hamnar hos Baltic Inkasso, Hells Angels eller liknande?

Att uppmana fotosidans medlemmar att utnyttja kriminella för att driva in pengar från andra kriminella tycker jag är ganska ordentligt olämpligt ...

Bra skrivet Anders!

Skrämmande att man i detta land inte tänker längre än så. Hör ofta dom som förespråkar medborgargarden m.m & jag tror personligen att detta är lika farligt som brottsligheten!

//Larsa
 
AFE skrev:
Att uppmana fotosidans medlemmar att utnyttja kriminella för att driva in pengar från andra kriminella tycker jag är ganska ordentligt olämpligt ...

Det får du gärna tycka.

I den här tråden diskuterar vi bedragare och bluffare, och personligen anser jag att det är ok att använda alla lagliga medel för att minimera sina försluster om man blivit drabbad.
 
FILM) (ulltand skrev:
Det får du gärna tycka.

I den här tråden diskuterar vi bedragare och bluffare, och personligen anser jag att det är ok att använda alla lagliga medel för att minimera sina försluster om man blivit drabbad.

Att sälja sin skuld till någon som i SIN tur använder medel som inte är lagliga KAN inte vara lagligt. Om du medvetet väljer att blunda för det gör inte dig mindre brottslig.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nästa luring?

Lars Johnsson skrev:
Du skrev också att om jag vägrar att lyda och fotografera dagstidningar med objektiven så kommer de inte att köpa av mig.
Och det gjorde de tydligen inte...

Har du ett objektiv i bra skick och du tar ett hyfsat pris så behöver du ju inte precis böna och be utan du får svar från 5 eller 10 personer och då sållar man bort de som har konstiga krav direkt.

GUD! Kan du missupfatta mer? Eller är du bara trött?

Jag skrev att om en kund kräver av dig att du fotar en tidning och du vägrar, så kommer förmodligen kunden vägra köpa av dig.


Jag har på intet sätt påstått att INGEN kommer vilja köpa av dig om du inte fotar tidningar. Jag tycker att det krävs mycket ansträngning för att missförstå det.
 
FILM) (ulltand skrev:
Det får du gärna tycka.

I den här tråden diskuterar vi bedragare och bluffare, och personligen anser jag att det är ok att använda alla lagliga medel för att minimera sina försluster om man blivit drabbad.

Lagliga medel ja.

Olagliga typ kriminella indrivningsgäng nej!

Vart ska det sluta om vi själva tar till kriminella medel, en evig rundgång då vi föder dessa kriminella som kanske själva är ute på nätet & bedrar!

//Larsa
 
.Z. skrev:
Lagliga medel ja.

Olagliga typ kriminella indrivningsgäng nej!

Vart ska det sluta om vi själva tar till kriminella medel, en evig rundgång då vi föder dessa kriminella som kanske själva är ute på nätet & bedrar!

//Larsa

Har Ulf någon gång i denna tråd att han ska sälja fakturorna till ett institut med kriminella metoder?
De görs reklam om Sergel varje dag i tv och radio. De är inte kriminella, men ser till att du får dina pengar. Varför förstår ni inte att alla kankse inte vill bli blåsta på sina sparade pengar?
 
Jag mailade honom några gånger då jag också var intresserad av kameran men backade då han ville ha förskott + några andra saker som var skumt med honom. Fan jag skulle varnat er eller sagt till nån admin på forumet!

Jag kan skicka mailen till dej som jag fick av honom, det kanske kan hjälpa dej..

/Fredrik
 
Vad jag tycker är otroligt är att det finns folk här på Fotosidan som vet namn och address på bedragaren, men inte vill lämna ut det med hänsyn till honom !!!!

Visa istället hänsyn med alla de som blivit lurade på tusentals kronor.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.