Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp!,jag har blivit lurad på köp o säljsidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: Re: Re: Re: Nästa luring?

Lars Johnsson skrev:
Om jag hade haft en annons och någon hade börjat med att skriva till mig och kräva att jag plåtade grejorna med en dagsfärsk tidning i bilden. Då hade jag antagligen inte ens svarat den personen. Och definitivt inte börjat ta bilder med dagstidningen......

...jobbigt... att kanske inte fått grejjeran sålda, mot att behöva använda sin d70 och att ta en efterfrågad bild för att få kunderna att lita på en...

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nästa luring?

tritub skrev:
...jobbigt... att kanske inte fått grejjeran sålda, mot att behöva använda sin d70 och att ta en efterfrågad bild för att få kunderna att lita på en...

Inte för att det är jobbigt. Utan mer för att om köparen misstror mig redan innan vi haft någon kontakt och komma med krav så står jag gärna över.
Visst ska man vara försiktig men när du skriver "kräva"..........

Och jag sålde ett objektiv igår här på FS utan dagstidningen........och ett för 14 dagar sen också......

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nästa luring?

Lars Johnsson skrev:
Inte för att det är jobbigt. Utan mer för att om köparen misstror mig redan innan vi haft någon kontakt och komma med krav så står jag gärna över.

Och jag sålde ett objektiv igår här på FS utan dagstidningen........och ett för 14 dagar sen också......

Okej då... backar lite... om köpet skall gå över post / bud så kan man nog kräva dessa bilder efter kontakt är tagen. Eller om IRL träff kräver stort engagemang av någon part, så man har ngn garanti att säljaren har de grejer han påstår.

Haraldus skrev:
Daniel,
är det det här du menar:

” Det kravet kan man lätt ställa på sig själv.

Nämligen att inte handla av någon som inte varit emdlem ett tag och varit aktiv i forumet och laddat upp några bilder osv.

Det är ju ingen garanti men är kontot 2 år gammalt, det finns 536 forumsinlägg, 40 bilder av god kvalitet, han är bronsmedlem och har sin epost via sig egna domän så är det förmodligen ganska låg risk.”

Innebär i praktiken att man inte ska handla med nästan någon här på FS. Skäms du inte för detta larviga inlägg?

Visst har Daniel skrivit en del felaktiga saker men han har helt klart en poäng i att man kan lägga över ett visst ansvar/rekommendationer på användaren. Det exempel han tog var vad HAN ansåg vara en hyffsat säker användare, jag tror han menar att det borde vara upp till var och en att göra den bedömmningen istället för att sätta upp specifika regler som ändå går att kringå.

Men du kan ju inte bara gå efter det.
I går sålde jag ett objektiv till en ny medlem här på FS. Han hade 0 i allting när jag kollade hans profil............

Lars Johnsson skrev:
I går sålde jag ett objektiv till en ny medlem här på FS. Han hade 0 i allting när jag kollade hans profil............

En "nollad" profil är inte lika med en bluffare, men en profil som är välfylld, av en medlem som visat stort intresse av möjligheterna på FS, är troligtvis mer intresserad av foto än en bluffare är.

Lars Johnsson skrev:
Självklart är det så, enskilda exempel spelar väl ingen roll?
Både hederliga som ohederliga har ju alltid skapat sin användare nån gång, det jag menar är att ju längre folk har varit här på FS desto större är nog sannolikheten för att inte bli blåst, dock garanterar jag INGET!.

tritub skrev:
En "nollad" profil är inte lika med en bluffare, men en profil som är välfylld, av en medlem som visat stort intresse av möjligheterna på FS, är troligtvis mer intresserad av foto än en bluffare är.

Men det tar ju tid för de flesta människor att få en välfylld profil......plus att här är fler människor än på någon annan fotosajt som jag besöker som inte är så där jätte foto intresserade eller ligger väldigt lågt....

Man kan ju inte precis säga nej till en person för att han inte har en välfylld profil....

Lars Johnsson skrev:

Man kan ju inte precis säga nej till en person för att han inte har en välfylld profil....

Har jag aldrig påstått heller, MEN, om du läser vad jag skriver så är en välanvänd profil ett TECKEN på att användaren är fotointresserad, och minskar risken för att han bluffar. Varför lägga ner energi på att fylla sin profil, dvs att vara delvis aktiv på FS, när man kan bluffa direkt.
MEN däremot säger jag inte att en tom profil = bluffare..., som det verkar som att du tror att jag skriver.

Och sen är det upp dig dig som köpare om du vill göra affärer med den säljaren.

Så egentligen kan vi frångå mina förslag till att vissa mål skall uppnås på FS innan annons får läggas, och att alla köpare helt enkelt själva får hårdgranska säljaren. Men då kommer trokligtvis trafiken minska, när antalet bluffar troligtvis ökar i samma takt som nu. Och antalet trådar som; "Hjälp, han blåste mig" kommer att öka, ungefär lika fort.

Lars Johnsson skrev:
Visst får du öpnna det i hennes närvaro. Men hon kan inte ta tillbaka det och ge dig pengarna igen.

Nej självklart inte men jag fick öppna lite försiktigt och kika in innan jag kvitterade på avin. Troligtvis helt mot hennes regler men några fördelar skall man ha om man bor på en liten ort där alla känner alla och framförallt med mitt ärliga utseende *flinar*

Aktiva hit och aktiv dit...förmodligen sitter bluffaren och läser detta eftersom han tidigare varit aktiv i trådarna. Så då förstår han nu att han kan vara aktiv, ladda upp några foto, skriva i sin profil, skriva lite...bla...bla...bla i trådarna...SEN lägga upp en annons efter 1-2 månader...lura 1-10 st...Fin månadslön han har.

"Han/hon lägger inte ner den tiden...för att han/hon vill bara bluffa"???
Har ni tänkt på att det kanske är en person som har ett intresse av foto?

Angående mitt inlägg om att Posten bör ta sitt ansvar...nää, dom har inget ansvar att ta...lika lite som fs har något ansvar att ta???

ALLA har ett ansvar att ta för att vi ska kunna undvika detta...Posten, fs, köparen.

Snackade med en kille igår som blivit blåst, visserligen på Blocket men ta det som en varning. Skulle kunna drabba vem som helst av oss.

Killen sålde en mobiltfn på blocket.se, man kom överens om postförskott. Allt var ok. Samma dag som paketet löstes ut ringer köparen upp och talar vänligt om att telefonen inte funkar. Efter lite diskussioner kom man överens om att köpet skulle gå tillbaka. Köparen returnerar telefonen mot bussgods. När polaren löste ut paketet var det bara en låda med lite papper och annat krafs som innehåll...

Han hoppas att det ska gå att lösa med hjälp av Bussgods, men det är ganska trist att hålla på med. Jag är lite osäker på hur återbetalningen skedde, tror att det var via insättning på bank-konto.

Så, var uppmärksamma även på denna form av bedrägeri.

En mycket stor del av sveriges befolkning har anmärkningar och väldigt många har aktiva skulder.
Att någon legat efter med hyran betyder absolut inte att dom är ohederliga på något sätt.
Ungefär som om alla som kör BMW M3 måste vara knarklangare."

Jag har en postorder firma och säljer över nätet, tidigare hade jag förskottsbetalning som ett alternativ, produkterna är små så de skickades som brev (inget kolliid mao) väldigt ofta "försvann" paketen. Har sedan ett par månader gått över på en fakturatjänst där det sker en kreditkoll automatiskt i shoppen, skickar nu ännu fler vanliga brev försändelser än tidigare och till dagens datum har inte ett ända paket inte kommit fram till kunden.

Slump ? Visst kanske, posten kanske bytte personal samtidigt som vi började med kreditkoll. Eller så är personer som är kreditgodkända mindre benägna att begå bedrägeri.

-Danneman- skrev:
Det är för djävligt att sådant här ska hända!
Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig.

För framtida affärer via nätet råder jag alla att använda sig av http://www.internetgirot.se eller liknande siter (vet inte om det finns fler).
Då vet man att man får vad man betalat för och har möjlighet att se och klämma på varan innan man betalar.
Köparen vet också att han får betalt för det han säljer.

Ledsen, men sånt där är ju bullskit det med... Det enda "säkra" sättet vad gäller att bli lurad avssende pengar/vara är att göra affär hand till hand, oavsett om du säljer eller köper.

Internetgirot/Blockets betaltjänst skyddar inte dig som säljare mot ohederliga KÖPAR. För sån finns faktiskt också.

För övrigt så håller jag med Tomas om att det är riktigt tråkigt att bedragare skall få förstöra det hederliga attityden bland köpare/säljare på fotosidan.

Må bedragaren som denna tråd handlade om trilla en gatubrunn eller nåt...

/Micke

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nästa luring?

Lars Johnsson skrev:

"
Hej,

jag är jätteintresserad av ditt marsvin. Men ärligt talat är jag lite skrämd av att handla över nätet (min kompis blev lurad förra veckan), så jag undrar om du kan ställa marsvinet på en dagsfärsk tidning, bara så jag vet att jag inte får en kanin istället i lådan. Hoppas att du förstår.

MVH
Sugen på marsvinssoppa
"

Så, här har du ett enkelt och snällt formulerat KRAV.
Den som skriver sånt brev kommer nog inte handla av dig om du vägrar "lyda".

Jerkan skrev:
Ett alternativ är bussgods, där behövs inget företagskonto. Har själva skickat med dom ett flertal gånger..inga problem! dessutom tror jag att det är lite billigare också?

Jepp... Me 2

Men det är egentligen ingen försäkran om att inte bli blåst de luxe...
Det kan ju alltid vara en tegelsten i låddan.

Nej, det finns inget som kan garantera en säker affär om inte båda parter träffas.
Däremot vill jag alltid prata med köparen/säljaren i telefon först för att åtminstone veta att telefonen funger och han/hon verkligen existerar. Det känns bättre att ha talat med motparten i alla fall.

Jag har iofs blivit blåst för ett par år sedan av en Mats lundin i Piteå som jag talade med i telefon först. En mycket förtroendeingivande, lugn norrländsk dialekt fick mig att sätta in pengar i förskott och bli blåst på den handpenning jag satte in på hans bankkonto.
En vecka senare dök det upp en kopia på annonsen på blocket och där var det någon som bad om kontakt med andra köpare som satt in hela köpeskillingen på Hr Lundins konto.
Hr Lundin befann sig vid detta tillfälle i Thailand med en stadd reskassa. :(

De som hade blivit blåsta på pengar gjorde en gemensam talan och polisanmälde mänskan. Dock hade han skulder hos kronofogden på ca 1 mille så våra 20K kunde vi se oss blåsta på.

Dock ringde polisen för några veckor sedan och berättade att Hr Lundin var gripen av polis för bedrägeri och ville helt enkelt veta om mitt yrkandekrav kvarstod. Det gör det givetvis, men några pengar kommer jag aldrig att återse.

/Micke

Jag har jobbat med försäljning och inköp av restaurangutrustning, och är ganska van vid att kunder försöker luras.
Det låter kanske illa att anklaga restaurangbranchen, men tyvärr är det en scen där de seriösa får slåss med de mindre seriösa.

Det är inte enkelt att sätta upp punkter för när man ska strunta i en affär, och istället ge den till sin konkurrent (de bästa affärer man gör, är de man inte gör).

Men...

För bra affär - En fööör bra affär, struntar man alltid i.

Krångliga betalningsalternativ... Varning.

Bråttom... När väl affären är klar vill kunden ha produkten skitsnabbt, och betalning är gjord... Lite svårt att förklara här, men trixande med leverans o betalning... Varning

Enkelt i början, men sedan massor konstiga saker som händer, tex ändring av betalning, betalningssätt, leverans mm... Varning

Öht just enkelt i början sedan strul är det megavarning på!

Småningom lär man sig (hoppas jag). Kanske jag missat ngn enstaka bra affär eftersom jag tackat nej till en del som jag inte riktigt tror på, men hellre det.

När man väl är blåst finns inte mycket att göra. Även om man får ett domstolsbeslut på att skulden ska betalas, så får man aldrig betalt. Bluffarna har alltid andra skulder som ska betalas innan...

I det läget säljer man skuldsedeln till ngn, och det är inte de "seriösa" företagen som köper dessa - utan folk som verkligen kommer kämpa för att få tillbaka sina pengar.
Nu pratar jag inte om 10.000:- för en kamera, utan om minst kanske 250.000:-, men det finns säker de som köper skuldsedlar på mindre belopp. Räkna dock inte med så stor ersättning.

Dock, säljer alla sina skuldsedlar så kommer det bli skitjobbigt för bluffarna att fortsätta.

Just försäljning av skuldsedlar är i princip det enda som skrämmer bluffarna, så det rekommenderar jag verkligen. Man kan berätta om det redan när man gör affären... Jag har varit med om att kunder backar då...

FILM) (ulltand skrev:
I det läget säljer man skuldsedeln till ngn, och det är inte de "seriösa" företagen som köper dessa - utan folk som verkligen kommer kämpa för att få tillbaka sina pengar.
Nu pratar jag inte om 10.000:- för en kamera, utan om minst kanske 250.000:-, men det finns säker de som köper skuldsedlar på mindre belopp. Räkna dock inte med så stor ersättning.

Dock, säljer alla sina skuldsedlar så kommer det bli skitjobbigt för bluffarna att fortsätta.

??? Är det ens lagligt? "Folk som kommer kämpa"? Innefattar det olaga hot? Hästhuvuden i sängar?

Just försäljning av skuldsedlar är i princip det enda som skrämmer bluffarna, så det rekommenderar jag verkligen. Man kan berätta om det redan när man gör affären... Jag har varit med om att kunder backar då...

Ditt inlägg får mig att backa från fotosidan nästan. Inte ens tanke att jag skulle våga köpa något av dig.

Speciellt om du började prata om det i telefonen.
Jesus.

zoki skrev:
??? Är det ens lagligt? "Folk som kommer kämpa"? Innefattar det olaga hot? Hästhuvuden i sängar?

Ditt inlägg får mig att backa från fotosidan nästan. Inte ens tanke att jag skulle våga köpa något av dig.

Speciellt om du började prata om det i telefonen.
Jesus.
Klart du kan sälja din skuldsedel till andra personer eller företag som tex Justitia. Varför skulle det vara olagligt?
Hur de gör för att få sina pengar spelar väl mindre roll.

Om jag nämner att jag eventuellt kan sälja skuldsedeln, och du backar så tycker jag att vi ska backa affären, så då är vi båda överens.
Då får du/jag göra den med ngn annan.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar