Jag har jobbat med försäljning och inköp av restaurangutrustning, och är ganska van vid att kunder försöker luras.
Det låter kanske illa att anklaga restaurangbranchen, men tyvärr är det en scen där de seriösa får slåss med de mindre seriösa.
Det är inte enkelt att sätta upp punkter för när man ska strunta i en affär, och istället ge den till sin konkurrent (de bästa affärer man gör, är de man inte gör).
Men...
För bra affär - En fööör bra affär, struntar man alltid i.
Krångliga betalningsalternativ... Varning.
Bråttom... När väl affären är klar vill kunden ha produkten skitsnabbt, och betalning är gjord... Lite svårt att förklara här, men trixande med leverans o betalning... Varning
Enkelt i början, men sedan massor konstiga saker som händer, tex ändring av betalning, betalningssätt, leverans mm... Varning
Öht just enkelt i början sedan strul är det megavarning på!
Småningom lär man sig (hoppas jag). Kanske jag missat ngn enstaka bra affär eftersom jag tackat nej till en del som jag inte riktigt tror på, men hellre det.
När man väl är blåst finns inte mycket att göra. Även om man får ett domstolsbeslut på att skulden ska betalas, så får man aldrig betalt. Bluffarna har alltid andra skulder som ska betalas innan...
I det läget säljer man skuldsedeln till ngn, och det är inte de "seriösa" företagen som köper dessa - utan folk som verkligen kommer kämpa för att få tillbaka sina pengar.
Nu pratar jag inte om 10.000:- för en kamera, utan om minst kanske 250.000:-, men det finns säker de som köper skuldsedlar på mindre belopp. Räkna dock inte med så stor ersättning.
Dock, säljer alla sina skuldsedlar så kommer det bli skitjobbigt för bluffarna att fortsätta.
Just försäljning av skuldsedlar är i princip det enda som skrämmer bluffarna, så det rekommenderar jag verkligen. Man kan berätta om det redan när man gör affären... Jag har varit med om att kunder backar då...