Annons

Hjälp!,jag har blivit lurad på köp o säljsidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Nåt som jag föreslår som bygger mer på individsnällhet är ju att man organsierar nåt slags betroddsystem på fotosidan.(egentligen borde posten ha den servicen)
Typ att personer får anmäla sig till "jag kan titta på prylar i min omgivning"-poolen, sedan kan man fråga nån ur den poolen om det är ok att han tittar på prylen och skickar den(eventuellt mot ersättning).
Så länge det inte blir en massiv belastning eller nån kostnad så skulle jag kunna tänka mig göra det utan betalning, det är ju lite kul att kika på olika nya prylar.
Visst kan man luras och visst kan det bli en "felbedömmning" om man inte är kompetent, men sakerna får i alla fall en viss granskning av en eventuellt betrodd person.
 
tritub skrev:
Har läst igenom nästan hela tråden. Sist detta hände lade jag förslag på vissa åtgärder.

Nr 1: En medlem borde visa sig fotointresserad innan han kan lägga annonser, eller helt enkelt innan han kan SE annonser. Hur han / hon skall visa sig fotointresserad är upp till FS admin, men kasnke krav på viss aktivitet.

Nr 2; En medlem skall inte komma åt att lägga / se annonser INNAN har varit medlem ett visst antal månader, (med viss aktivitet, se nr 1).
En ev. bluffare måste därmed vara medlem kanske 2 månader, och kanske vara aktiv i forum / tävling elle liknande.

Jag vet att det sticker i ögonen på en del medlemmar här, men i gengäld så får vi ett annonsforum som är säkrare, och en roligare tillvaro.

Har "handlat" en hel del grejor på FS, för rätt stora belopp, men ännu inte blivit lurad. Efter att ha följt detta ämne ett tag så inser man att man kanske bara haft tur..

Det måste finnas nåt sätt att göra det i allafall lite svårare för bedragarna. Magnus idé ovan är inte så dum...

/john
 
Hej man kan alldrig vara 100% säker jag själv blev blåst av en affär i USA som tog emot betalning på en Disneytelefon för ca 1500kr och sedan varken skickade vara eller svarade på mail.(jag gav upp efter o mailat dem ca ett halvår o polisanmälan gjorde jag inte då jag vet att de gör ingenting åt det)

Enda lösningen jag ser är att vi hjälper varandra.
Be om adress o och be någon medlem här ifrån som bor i samma stad att titta på varan.

Detta tar inte mycket tid från den tillfrågade och är ett solidariskt sätt att ställa upp för varandra utan att blanda in en massa pengar.
 
RGB skrev:
Har "handlat" en hel del grejor på FS, för rätt stora belopp, men ännu inte blivit lurad. Efter att ha följt detta ämne ett tag så inser man att man kanske bara haft tur..

Det måste finnas nåt sätt att göra det i allafall lite svårare för bedragarna. Magnus idé ovan är inte så dum...

/john

Inte tur...snarare lite nonchalant av en köpare att betala pengar till någon som lägger ut en annons samma dag som ha/hon har reggat sig...visst är det trist att det finns sådana personer, men NU finns dom och det är egentligen inte så svårt att själv vara lite observant.

Men visst säljaren kan absolut ha reggat sig löpande med olika konto som ligger vilande tills han passerat det tidsintervall som anses vara skäligt för att bli betrodd. Fast då ställs det ännu mer krav på köparen att vara observant.

[Edit]
Utmärkt förslag Carlos.
Ett litet nätverk här på fs med olika medlemmar som kan hjälpas åt.

Jag ställer absolut upp i Helsingborg tex.
 
Senast ändrad:
Daniel,

Vaddå: ”Nja, nästan rätt…”

Någon prövning i domstol sker inte på initiativ av Internetgirot eller på deras bekostnad. Ska det prövas i domstol så får köparen eller säljaren stämma motparten och någon av parterna får betala rättegångskostnaderna. Om Internetgirot slarvar bort pengarna får man ej stämma Internetgirot. Det står i villkoren.

Jag köpte en grej på FS och ville använda Blockets betalgaranti men den kunde, enligt säljaren, inte användas om han inte lade in samma annons på Blocket. När han lagt in annonsen där funkade det…

/Harald
 
Mankan G skrev:
Hi folks.

Det går dessutom inte att skicka postförskott som privatperson. Vårt kära Posten har tagit bort den möjligheten för oss. Funkar bara om du har ett företagskonto. Jag försökte när jag skulle sälja ett objektiv via fotosidan. Det slutade med att jag tog chansen och litade på köparen. Funkade den gången och har faktiskt funkat ytterligare 5-6 gånger åt båda hållen.

Mankan

Ett alternativ är bussgods, där behövs inget företagskonto. Har själva skickat med dom ett flertal gånger..inga problem! dessutom tror jag att det är lite billigare också?
 
Jag blev blåst i sommras på 1500kr, jag hade laggt ut en köpes annons på biljetter som jag ville ha till en konsert, jag blev uppringd och vi pratade en stund, han verkade vilja ha snabba pengar och jag var sugen på biljetterna. Jag kollade dock upp allt jag kunde.
Hemnummer, mobilnummer, personnummer, bankkonto, adress osv. osv. allt stämde men jag blev ändå blåst, jag till och med ringde till skatteverket och kollade att personnummret stämde. Trots att jag har alla uppgifter så hjälpte inte det. EFter affären så svarade han inte, en granne sa att han aldrig är hemma och polisen var ute efter honom, banken vägrar ge ut uppgifter om kontot.

Vad jag dock har märk utifrån diskussioner som varit här på fotosidan ang. detta så har alla en sak gemensamt som lurar, de försöker sälja dyrare saker, såsom bärbara datorer, kameror osv. De har sällan mycket omdömmen på tradera om de säljer där, de har atraktiva priser, nästan skumt låga?


Det får ju verkligen inte fortsätta det här, vad tycker ni vi kan göra? Ringa kalla fakta? Aftonbladet?
 
Jag har köpt (och framförallt sålt) relativt mycket på nätet och aldrig råkat ut för bekymmer.

Däremot har jag många gånger ställt frågor där folk sålt kameror eller gluggar med bara något år på marknaden (som jag gärna skulle köpt) men aldrig fått svar på frågorna, dvs produktens serienummer, finns inköpskvitto & garanti, varför säljer du och om det går bra att hämta, kanske också bara titta på varan innan jag bestämmer mig för köp.

En annan sak där jag direkt blir misstänksam är om det antingen inte finns någon bild eller bilden endast är ett produktfoto. Köper jag en pryl vill jag se ett foto som rimligtvis kan antas vara taget av säljaren och föreställa just den prylen jag köper.

Tittar man lite på "bluffauktioner" på Tradera ser man att det huvudsakligen rör sig om auktioner med endast en "katalogbild" eller utan bild.

När jag säljer skriver jag givetvis alltid ut ovanstående saker.
Om telefonnummer finns med eller inte är inget jag fäster uppmärksamhet vid, själv har jag slutat skriva ut hemnumret i annonserna för att det var för många köpare som antingen ringde t.ex. vid midnatt eller som bara ville prata. Det kunde bli 15 samtal från en och samma person. Till mobilen ringer dessa oftast inte, det är för dyrt. Och så är det lättare att ignorera mobilen.

Omdömessystem är trevligt, man vet i allafall vilka säljare man säkert inte blir lurad av men samtidigt knepigt för dem som inte säljer så mycket, jag antar att de flesta kanske gör en beg kameraaffär om året.

Och självklart kan man skicka postförskott som privatperson, kostar 60(?) kr utöver vanligt porto/paket. Men man måste ha ett postgirokonto.
 
Senast ändrad:
.Z. skrev:
Så var det kanske...

Hur det nu var med det så förväntade han sig att polisen skulle dyka upp men brydde sig inte p.g.a. att dom inte gjorde nåt.

Enligt vad han skrev så levde han på detta. Annonssighter & kapitalvaror som inte var för dyra (typ 5000 kr) lades ut under olika namn & inbringade enligt honom upp till 100 000 i månaden!

En atraktiv kamera är ju förmodligen en guldgruva för en sån här kille då vi fotografer förmodligen är mer lättlurade på kameror än om vi skulle köpa en mobil, ja men va fan, fotografer är ju ärliga människor ;-)

//Larsa

stämmer larsa
 
Jag har bara blivit lurad en gång, bara 600:- och det var flera år sedan. Vet fortfarande vem det är, men "who cares" nu.

Dock så lärde det mig att ta så mycket kontaktuppgifter som möjligt och kolla så de stämmer. Eniro är ju ett sätt.
Köper man genom fotosidan, så ser man ju hur aktiva personer är som säljer är med, det
ger ju en uppfattning om personen med.

Absolut bäst är ju telefonkontakt med och sen
skicka med Bussgods, som har efterkrav med, som fungerar för privatperson med. Dessutom tar
de väl hand om paketen.

Har även prövat Blockets betalning, med positiv
utgång!
 
niklas_b skrev:
Och självklart kan man skicka postförskott som privatperson, kostar 60(?) kr utöver vanligt porto/paket. Men man måste ha ett postgirokonto.
Det kostar 50 kr extra att skicka ett postförskott och man måste ha ett Plusgirokonto (f.d. Postgirot) som kostar 144 kr/år eller ett bankgirokonto som man kan öppna genom sin bank.

Se http://www.plusgirot.se
 
Jag gör alla mina affärer på e-bay eller Tradera. Eventuellt på Blocket, men bara om det är nära och jag kan hämta personligen.

På e-bay har jag köpt (mest i USA, men också från resten av världen) c:a 150 prylar de senaste 1,5 åren. Jag handlar allt till hemmet, hobbys och djur som inte är bråttom. Sparar massor och har aldrig blivit blåst. Ett bra exempel är Flexikoppel till hunden. Kostar i Sverige 350 Kr. Från USA med frakt 190 Kr.

En gång kom aldrig prylen jag köpt. Jag reklamerade hos PayPal och hade pengarna tillbaka inom ett dygn.

Tradera säljer jag mest, men handlar där också. Har inte blivit lurad där heller.

Det enda jag går efter är Feedback på personen och om all info verkar rimlig. Som sagt inga problem hittills.
 
Också lurad

Även jag har blivit blåst av "Lars Andersson". Den 7/9 "köpte" jag kameran. Kameran har jag självfallet inte sett röken av, än mindre av Lars Andersson. Polisanmälan är gjord och jag har gjort vissa egna efterforskningar som inte gett något resultat. Men, nu är vi två - åtminstone - det borde väl göra saken lite mer angelägen för polisen. Tycker jag.
 
http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=106026

Vill minnas att VLT skrev att man tagit en snubbe i just Sala för såna bedrägerier som fotosidan utsatts för. Det lär pågå en rättsprocess. Kanske nåt för er som är utsatta att kolla upp. Chansen att få några pengar tillbaka är nog, tyvärr, rätt liten...

Jag kommer inte att betala nåt i förskott med mindre än att jag har ordentlig kontakt med säljaren...
 
KG, vad menar du med ordentlig kontakt? Är det att ha prata med säljaren och fått hans telefonnummer? Det anser jag vara alldeles otillräckligt. Fick ett mail från en person som snackat med en säljare och uppfattade honom som trovärdig. Pengar betalades in men några grejer kom inte. Vid koll hos Kronofogden visade det sig att denna person hade sammanlagt skulder på över 600 000 kr. Att försöka driva in några pengar via beslut i Tingsrätten och Kronofogden är ju i sådana fall meningslösa för en sådan person har ju aldrig mer än säng- och gångkläder!
Kollen hos Kronofogden är gratis och måste givetvis alltid göras innan man gör några affärer! Man ringer först och tar fram personnumret hos Skatteverket eller Polisen. Därefter ringer man till Kronofogden och kollar och de ger besked direkt i telefonen om personen har några betalningsanmärkningar och i så fall hur stor skulden är. En annan sak som är viktig är att man har någon form av köpeavtal som visar vad man kommit överens om. Det räcker med ett mail. Kvitton på inbetalningar etc. ska man givetvis också ha kvar. Gör man transaktionerna på nätet räcker ju kopior på utförda transaktioner. De kan ju verifieras av banken.
Om man handlar med betalgaranti via Internetgirot så ska man givetvis spara alla de mail som genereras i ärendet. Man bör gärna dra ut printar!
/Harald
 
Hittar ni någon adress i Sala så tar jag gärna och kollar upp den närmare när jag är hemma hos mina föräldrar nästa gång.
 
"Att tänka på" bör ändras...

Kollade i ”Att tänka på vid köp”
Det mesta verkar tänkvärt där men den viktigaste åtgärden, att kolla om personen är restförd hos Kronofogden saknas! Den punkten bör stå först!

Näst sista punkten, att kolla om ”namnet på bankkontot överenstämmer med de uppgifter du har” strider mot PUL och kan ej utföras! Det enda som banken får tala om är om det uppgivna bankkontot har rätt syntax. Det märker man f.ö. ändå om man försöker betala in något på kontot. Banken får alltså varken bekräfta eller dementera om den namnuppgift du fått stämmer med det bankkontonummer du fått…
 
Kakelgasten skrev:
Privatpersoner som lämnar in paket som ska skickas borde inte själva få packa grejorna. Kanske Posten borde sköta den biten?
Vad hände med postsekretessen? Men visst, som en tilläggstjänst kan det ju förstås vara en idé.

Själv har jag handlat begagnade saker privat många gånger, såväl via Fotosidan som Tradera och amerikanska eBay. Det har aldrig varit några problem. I flera fall har jag dock gjort upp med säljaren att träffas personligen, ofta i första hand för att undvika att skicka känsliga varor (kamerahus, objektiv) med posten. Då kan man dessutom bedöma hur säljaren uppför sig. Är denne nervös och vill bara "bli av med" varan och få pengarna så fort som möjligt är det ju helt klart ett varningstecken. Självklart bär jag heller inte några stora summor i kontanter på mig, utan väntar tills vi kommit överens och tar sedan ut pengarna i närmsta bankomat. Då behöver dessutom säljaren (förhoppningsvis) inte oroa sig för att pengarna är falska.

Oftast går jag bara på känslan, och jag har inte blivit blåst (eller värre) någon gång hittills i alla fall.
 
Jag har också blivit lurad här på FS på nästan 2000:- av en person som hade stulit någon annans identitet...men nu är det polisanmält ivarjefall men det verkar inte hända så mycket, och pengarna kommer jag antagligen inte få tillbaka. :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.