Annons

Hjälp!,jag har blivit lurad på köp o säljsidan

Produkter
(logga in för att koppla)
FS + Tradera = Sant ??

Har föreslagit det tidigare samt i denna tråd. Inget svar hittills vad jag vet. Skulle vara kul att veta varför FS inte kan göra ett avtal med e-bay, Blocket eller Tradera om samarbette.

Vi som är medlemmar kan få ett förmånligt avtal med bolaget i fråga och så har vi ett säkert sätt att handla på. Inte hundra procent säkert, men oändligt mycket säkrare än FS marknad.

Det är ju faktiskt lite ironiskt att man inte får länka det man säljer här på FS till en säker säljplats.

(Man hade ju något med QXL förrut, men dom suger ju som man säger nuförtiden)
 
Re: Re: FS + Tradera = Sant ??

clindh skrev:
Men på vilket sätt är Blocket och Tradera oändligt säkrare än Fotosidans marknad? Vad saknar vi?

Blocket har ju sin betalgaranti som jag aldrig provat och ej heller kan yttra mig om.

e-bay(som börjar etablera sig i Sverige nu och Tradera som är mycket etablerat har båda fördelen att man kan kolla säljarens referenser så att säga. En hygglig säljare har 100% positiv feedback eller 99% om han haft gnälliga kunder. Har säljaren ingen bra feedback så handlar man inte. En bluffmakare kan ha tahit över identiteten från någom med bara 100 procent, men det kan man genomskåda och risken att det inträffar är också oändligt liten.

Båda dessa varianter har bra betalningssystem också. Pay-Pal resp. Payson.

Jag tror det skulle vara mycket värt att kontakta dom och höra om möjligheten att samarbeta. Det verkar ju trots allt som att köpande och säljande av utrustning är bland de viktgaste ämnena som avhandlas på FS.Synd då om man inte skall ha en säker plattform för detta.

Det kanske räcker om samarbetet sträcker sig till att ni har reklam på varandras sidor....och att man som medlem kan länka sina säljannonser till e-bay/Tradera.

Ha det!!
 
tritub skrev:
FEL, har förekommit frådar med köapare från ett bluffföretag i Kista som sålde elektronik till vrakpriser.
Där fick personen öpnna och kontrollera paketet innan betalning skedde.
Och mkt riktigt kom ett tomt datorshassi utan innehåll... . dvs inga pengar till den idioten!

Men läser man hela den tråden framgår det att köparen hade kontakter på posten som gjorde det möjligt.
Ibland kan det gå att förhandla sig till en öppning, men man har ingen rättighet att göra det.
 
Blev själv lurad på 8500 kr i vintras av en snubbe i karlstad polisanmälde men hände inget efter att att tjatat på polisen flera gånger så tröttnade jag och efter 4 månader så skrev jag till killens email att får jag inte tillbaka pengarna säljer jag vidare min skuld till undrevärden då får jag ialla fall runt 5000 tillbaka och dom ser till att driva in skulden som har ökat till det 3dubbla och dom använder inga snälla metoder för sin indrivning
och efter ca 5 dagar så kom det in 8500 kr på mitt konto:)
 
Postförskott

Jag sålde en kamera via blocket förra året.
Problemet blev att köparen fanns i sthlm och jag på gotland.
Iväg till posten o skicka den med postförskott, trodde jag. Posten sa att det måste finnas ett företag som ägare till ett postgirokonto för att skicka med postförskott.
Nu hade jag tur att jag kunde låna en bekants firmas konto.
En stor känga till posten, som ej tillhandahåller en sån bra och enkel tjänst till privatpersoner.

Men här finns ju ett annat dilemma också. Mottagaren vet ju inte vad som finns i kartongen förrän han betalt.
Läste för något år sen om en som köpt en TV via postförskott och öppnade kartongen på posten. I kartongen fanns det tegelstenar. Post kassörskan stoppade då betalningen.
Kanske dags för posten att ge människor rätt att öppna sina paket o se att "rätt vara" finns i kartongen, innan man betalar.
Men kundservice är väl inte riktigt postens grej.
 
Re: Re: Re: FS + Tradera = Sant ??

barret skrev:
Blocket har ju sin betalgaranti som jag aldrig provat och ej heller kan yttra mig om.
Ang betalningsgarantisystem är de inte knutna till Blocket/Tradera. Vi tipsar redan idag om att man kan använde dem (se Regler och varningar), men vi ser ju nu att vi måste informera om det där mer synligt. Jag har sett att man enkelt kan koppla in Payson på sin webbplats tex, jag skall kika på detta.

Ang rating av säljare så är det bra och något vi kan fixa. Det är bra för de som säljer mycket, men bedragaren hoppar ju från konto till konto ändå och samlar alltså inte på sig negativ kritik. Det hade inte hjälpt i detta fallet; här köpte man ju medvetet från en helt nyregistrerad medlem.

Visst kan vi spärra anonser för nyreggade etc, men jag tror faktiskt mer på att informera om att man måste vara vaksamma och kolla upp. Det är ju enkelt att se att man är nyreggad, inte har några bilder etc.
 
Det är så j*la trist med händelser som denna.

Själv gjorde jag affär med en FS-medlem för en tid sedan. Eftersom det rörde sig om hyfsat stort belopp gjorde vi upp affären IRL. Visst fick jag köra ett antal mil, men det kan det vara värt. Säljaren körde också några mil (tackar!), han var alltså tillmötesgående och inte rädd för att träffas på en plats med mycket folk. Kändes bra, dessutom kul att träffas mer än i forumet...

Är avståndet långt kanske man kan be någon bekant i närheten om hjälp för att hämta prylen.

Att göra upp affärer med okända utgör ju alltid en viss risk. Det man måste göra är att försöka minimera de riskerna så gott man kan.

Ibland får man tyvärr lida för att man tror människan om gott...

Hoppas på det bästa för trådskaparen, lycka till!
 
"posten" idag består av snabbköp, bensinmackar och dylikt. Man kan kanske kolla med sitt postkontor om de ställer upp på kontroll av innehåll i paket innan man köper och får grejor hemskickat.

En personlig kontakt per telefon är alltid bra mellan köpare och säljare.

Rör det sig om mycket pengar så bör säljaren skaffa ett postgirokonto och sälja mot postförskott, det ger ett seriöst intryck. Kanske vill man använda postförskott flera gånger.
Man kan väl använda sig av blockets betalningsgaranti i annat fall.

Jag köpte ett objektiv av en kille som inte hade postgiro, han fixade ett sådant omgående utan problem samma dag.

(bara en sån enkel sak som att det kostar ca 170 kr att skicka ett paket mot postförskott bör skrämma iväg en de oseriösa säljare)

KAN MAN INTE NÅ SÄLJAREN PER TELEFON SKA MAN AVSTÅ FRÅN AFFÄREN.

Frågor som är självklara är: varför säljer du, hur länge har du haft grejorna? Har säljare kunskap om prylarna? etc. För att bedöma skick och dylikt kan man begära foto av prylarna, provbilder etc. Givetvis kan man ändå bli lurad men riskerna minskar betydligt om man ställer en del krav på säljaren. De flesta seriösa säljare ställer upp på sådan information och kan t.ex utlova returrätt om prylarna inte håller utlovat skick.

Jag har gjort ganska många affärer genom annonser under åren. Blivit lurad några enstaka ggr (skick o.dyl) Blåst en gång. Min erfarenhet är att privatpersoner generellt är pålitligare än företag. Att köpa begagnat från postorderfirmor är vanskligt och dyrt.
 
Ok.
Jag ska här ge alla medlemmar ett par tips:

1: Kräv Hemnummer!!!
2: Kräv Mobilnummer!!!
3: Lita inte på eniro/hitta (dessa är allt för lätta att manipulera).
4: Kräv fullt personnummer (detta är viktigt).

5: Ring hem till killen med din mobil och till hans mobil via ditt hemnr. Om han svarar i båda och följer instruktionerna du ger honom.

- säg 2 i ena luren
- säg hejsna i den andra
m.m.

6: Lycka till ^^.

Nä men seriöst så tror jag faktiskt att du måste vara paranoid som attans när du köper... jag har själv blivit blåst på ett lakan av en kille och som vanligt så gör polisen inte ett jävla smack... aja. peace out.
 
Om det är lite dyrare prylar som skall köpas och som inte ligger på bilavstånd så brukar jag titta i min addresslista. Man känner nästan alltid någon som bor i närheten. Gör en deal som bygger på att:

- Du skickar pengar till polaren
- Polaren träffar säljaren coh gör affären
- Polaren postar prylen

Jag brukar skicka med 500kr extra för porto och som tack för besväret.
 
tritub skrev:
FEL, har förekommit frådar med köapare från ett bluffföretag i Kista som sålde elektronik till vrakpriser.
Där fick personen öpnna och kontrollera paketet innan betalning skedde.
Och mkt riktigt kom ett tomt datorshassi utan innehåll... . dvs inga pengar till den idioten!

Vilket är mot reglerna för postförskott.
Försändelsen tillhör inte mottagaren innan det kvitterats ut.
Utlämningsstället riskerar sitt avtal med posten om dom låter kunderna öppna försändelser dom itne har rätt att öppna.
 
Postförskott kan vilken som helst privatperson använda sig av. Förutsatt att man har posgiro/bankgiro-konto! Själv har jag bankgirokonto och har använt detta flera gånger utan problem.

Jag har dock övergått mer till payon.se som fungerar som en mellanhand. Det har fungerat suveränt och man känner sig faktiskt i praktiken snäppet tryggare som köpare än som säljare, tycker jag. Men det kostar ngn % + på summan man handlar med,,

Gör man mycket affärer så bygger man upp en känsla i näsan för att avtäcka sådan fräckhet. Vissa avslöjar man aldrig men ofta så kan man göra det.. Många av de tipsen som kommer upp här i tråden Är bra tips. Men, det är ju lätt att produktlusten tar över när man tror sig göra ett kap;)

Mvh Niclas,
 
Betalgarantin på Blocket innebär att köparen betalar in beloppet till Internetgirots Bankgiro med ett speciellt OCR-nummer. Då pengarna inkommit dit så uppmanas säljaren att skicka varan. Efter att varan skickats har köparen fem dagar på sig att godkänna eller förkasta varan. Om köparen inte gör någonting så utbetalas pengarna till säljaren efter fem dagar. Om köparen fått t ex en tegelsten eller ingenting alls så förkastar han köpet. Man skickar då tillbaka det man fått och får pengarna tillbaka från Internetgirot.
Denna betalgaranti kräver att man har en annons på Blocket och den kostar normalt 20 kronor. Betalgarantin är f.n. gratis.
Fast det finns felkällor även med detta system. Antag att köparen säger att en post saknas i paketet t ex att ett av objektiven inte finns med trots att det gör det… Då förkastar köparen leveransen och skickar tillbaka det han fått utom det objektiv som han säger sig inte ha fått… Han får då pengarna tillbaka från Internetgirot och får objektivet på köpet… För att gardera sig måste säljaren ha vittnen på vad som packats ner och köparen vittnen vid uppackningen…

FS’ marknad har ju inget som helst skydd. Att kräva Hemnummer och Mobilnummer ger väl inga pengar! Fast en koll hos Kronofogden kan kanske vara bra. Då måste man ha personnummer som man kanske kan få från säljaren eller från Skatteverket eller Polisen.

Rutinerna kring betalgarantin kräver en viss administration. Därför ser jag det som rimligt att FS tar ut en viss avgift om den införs här.
/Harald
 
Kanske dags för Posten att ta sitt ansvar.

Privatpersoner som lämnar in paket som ska skickas borde inte själva få packa grejorna. Kanske Posten borde sköta den biten?

Alternativt som nämnts tidigare...Det borde vara ens rätt att få öppna paketet på utlämningsstället innan betalning sker. MEN enbart i syfte att säkerställa att innehållet finns och är helt.
 
Haraldus skrev:
Betalgarantin på Blocket innebär att köparen betalar in beloppet till Internetgirots Bankgiro med ett speciellt OCR-nummer. Då pengarna inkommit dit så uppmanas säljaren att skicka varan. Efter att varan skickats har köparen fem dagar på sig att godkänna eller förkasta varan. Om köparen inte gör någonting så utbetalas pengarna till säljaren efter fem dagar. Om köparen fått t ex en tegelsten eller ingenting alls så förkastar han köpet. Man skickar då tillbaka det man fått och får pengarna tillbaka från Internetgirot.
Denna betalgaranti kräver att man har en annons på Blocket och den kostar normalt 20 kronor. Betalgarantin är f.n. gratis.
Fast det finns felkällor även med detta system. Antag att köparen säger att en post saknas i paketet t ex att ett av objektiven inte finns med trots att det gör det… Då förkastar köparen leveransen och skickar tillbaka det han fått utom det objektiv som han säger sig inte ha fått… Han får då pengarna tillbaka från Internetgirot och får objektivet på köpet… För att gardera sig måste säljaren ha vittnen på vad som packats ner och köparen vittnen vid uppackningen…

FS’ marknad har ju inget som helst skydd. Att kräva Hemnummer och Mobilnummer ger väl inga pengar! Fast en koll hos Kronofogden kan kanske vara bra. Då måste man ha personnummer som man kanske kan få från säljaren eller från Skatteverket eller Polisen.

Rutinerna kring betalgarantin kräver en viss administration. Därför ser jag det som rimligt att FS tar ut en viss avgift om den införs här.
/Harald


Nja, nästan rätt...

Godkänner inte säljaren "förkastningen" så håller Blocket på pengarna tills det avgjorts i domstol vilket kan ta ganska lång tid.
Det är inte köparen som ensam har bevisbördan på vad som skickats.

jag föredrar ett telefonnummer emd tillhörande adress så att man har någonstans att åka med sitt järnrör.
 
Haraldus skrev:
Denna betalgaranti kräver att man har en annons på Blocket och den kostar normalt 20 kronor. Betalgarantin är f.n. gratis.
Jag ser iofs inget som säger detta här:
http://www.internetgirot.se/betala
Rutinerna kring betalgarantin kräver en viss administration. Därför ser jag det som rimligt att FS tar ut en viss avgift om den införs här.
/Harald
Inte för oss, eftersom det är en tredje part som gör jobbet. Vi kan koppla in det där hos oss så det blir lite enklare att komma igång, men det är alltså helt utanför prylmarknaden då vi inte har något med transaktionen mellan köpare och säljare att göra.
https://www.payson.se/prod/guarantee/default.aspx?s_m=4&m_m=6
Payson tar en avgift för sin betalningsgarantihantering, men det är alltså fritt fram för vem som helst att använda detta, till vilka slags transaktioner som helst.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.