Annons

Hjälp!,jag har blivit lurad på köp o säljsidan

Produkter
(logga in för att koppla)
fyyyyy!!!

Detta va uselt, hur i h....kan man göra så här.
Jag har träffat lika usla människor...de bryr sig inte ett smack om att polisen vet vem de e eller att de kan bli dömda. En gång när jag jobbade på en mack fick ja tex personens körkort som en garanti för att han skulle betala tebaka 200spänn i bensin som han inte kunde lösa ut...sen såg vi aldrig röken av personen mer..nånsin....
Låt detta bli ett varningens tecken...
 
D.L skrev:
Kan du länka till den tråden

tror den är raderad...

Ang. IP-adresser & spårning så skrev han att han ofta hade besök av polisen men så länge dom inte kunde bevisa nåt så var det lugnt. Typ nåt sånt skrev han, kommer inte riktigt ihåg?

//Larsa
 
Fråga, varför tycker ni inte att postförskott är säkert?
Öppna paketet vid disken i närvaro av expedit, är det en tegelsten i paketet som ni inte beställt, ber ni att få pengarna tillbaka och expediten stämplar eller märker paketet med "vägras", och paketet skickas tillbaka till avsändaren.
Så fungerade ungefär i allafall medans posten hade hand om hanteringen.
 
Personen som vi pratar sitter dessutom på en dynamisk ip-adress, vilket innebär att Telia (som det handlar om) bara vet man han är. Dom "behöver" bara lämna ut personuppgifter om straffsatsen är mer 2 års fängelse ....till Polisen.

Så tror jag det ligger till, skall undersöka detta lite mer imorgon.

-Thomas
 
anders_j skrev:

han hade tydligen varit inne hos polisen ett antal gånger. eftersom man lätt letade upp honom efter kontonummer på FSB. och anmälde han

fast polisen hade sagt att det är för små summor för att gå vidare med. och så. (de hade väll andra saker för sig tydligen)
runt 5000 kr handlade det om. då.!?

så det är tydligen väldigt svårt att sätta dit någon.
anders

Så var det kanske...

Hur det nu var med det så förväntade han sig att polisen skulle dyka upp men brydde sig inte p.g.a. att dom inte gjorde nåt.

Enligt vad han skrev så levde han på detta. Annonssighter & kapitalvaror som inte var för dyra (typ 5000 kr) lades ut under olika namn & inbringade enligt honom upp till 100 000 i månaden!

En atraktiv kamera är ju förmodligen en guldgruva för en sån här kille då vi fotografer förmodligen är mer lättlurade på kameror än om vi skulle köpa en mobil, ja men va fan, fotografer är ju ärliga människor ;-)

//Larsa
 
Hmmmm... det har tidigare hävdats i trådar om detta ämne att det inte går att göra så. Eller i vart fall att man inte självklart har rätt att göra så. Finns det ingen professionell postis som kan en gång för alla fastslå vad som gäller?
//Anders

Edit: Ja, alltså öppna paketet på "posten"
 
Alltid trist att bli lurad.

Några enkla "regler" när man handlar av andra via nätet:

1. Betala ALDRIG i förskott för en vara. ( ok om den kostar några hundra)

2. Låter det som att det är för bra för att vara sant, så är det nog så.

3. Ska du köpa något som kostar mkt pengar så gör upp affären IRL. Om det är "besvärligt" att ordna ett möte så skit i det, är säljaren seriös så vill hon/han säkert träffas och visa att varan är ok.

4. Det kommer fler tillfällen att köpa saker begagnat.

/ Maffe
 
p1ersson skrev:
Fråga, varför tycker ni inte att postförskott är säkert?
Öppna paketet vid disken i närvaro av expedit, är det en tegelsten i paketet som ni inte beställt, ber ni att få pengarna tillbaka och expediten stämplar eller märker paketet med "vägras", och paketet skickas tillbaka till avsändaren.
Så fungerade ungefär i allafall medans posten hade hand om hanteringen.

Problemet är att du inte får öppna paketet innan du löst ut det.

Så postförskott är just förskottsbetalning.
 
Tråkigt att man blir lurad på cash, men vid det här laget borde alla känna någon som har blivit lurad och därmed lärt sig en läxa på deras bekostnad.

Samtidigt, det finns folk som har fått nacken knäckt ute på krogen eller blivit påkörda av alkisar, sitter nu i rullstol och knappt fått en krona i skadestånd. Eftersom gärningsmannen inte har någon inkomst eller lever på existensminimum behöver han aldrig betala offret en enda krona.

Förlusten av 7 lök känns löjlig om man jämför med den enorma förlusten av livskvalitet under resten av ens liv.


Dagens straff avskräcker bara vanliga svenssons. De som redan har valt att leva utanför samhället bara skrattar och gör precis som de vill. Därför tycker jag att de ska befinna sig utanför samhällets skydd även den gången när mobben söker upp dem och utkräver rättvisa.
 
Maffe skrev:
Alltid trist att bli lurad.

Några enkla "regler" när man handlar av andra via nätet:

1. Betala ALDRIG i förskott för en vara. ( ok om den kostar några hundra)


/ Maffe

Du menar altlså att man ska skicka kameran till någon amn ine känner och hoppas på att denna vill betala efteråt?

Skulle du skicka din kamera till bluffaren tråden handlar om utan att ha fått betalt först?

När jag säljer saker så är det förskott eller kontant vid avhätning som gäller.
 
verkligen tråkigt att du blivit lurad
en bra sak är att de första man gör är frågar efter adressen och frågar vilken dag man kan hämta varan,är de skojare backar dom direkt
visst kan dom komma med diverse dåliga ursäkter
men får du en adress och en dag är chansen ganska stor att de är ärliga människor och i de läget kan ju du alltid ändra dig och vilja köpa via
förskottsbetalning
sen finns de ju dom som prompt ska sälja bara
genom förskott och där backar jag direkt ur
får du en adress går de ju att efterforska
 
Senast ändrad:
Skulle givetvis inte skicka en kamera värd flera tusen till en okänd, därför så ska man träffas IRL.
Bäst för båda.
Bor Säljaren i Kiruna och du i Malmö, köp en annan kamera, det kommer alltid fler tillfällen.

När jag sålde min A2:a så körde jag till Enköping från Stockholm för att möta köparen, kostade väl lika mkt som frakten gått på annars.

/ Maffe
 
Hi folks.

Det går dessutom inte att skicka postförskott som privatperson. Vårt kära Posten har tagit bort den möjligheten för oss. Funkar bara om du har ett företagskonto. Jag försökte när jag skulle sälja ett objektiv via fotosidan. Det slutade med att jag tog chansen och litade på köparen. Funkade den gången och har faktiskt funkat ytterligare 5-6 gånger åt båda hållen.

Mankan
 
Maffe skrev:

Bor Säljaren i Kiruna och du i Malmö, köp en annan kamera, det kommer alltid fler tillfällen.

/ Maffe

Men om säljaren bor i Malmö & köparen i Kiruna så var det en annan sak. Marknaden i Norrbotten är "ngt" mindre än i Skåne så Kirunabon får nog vänta länge på nästa tillfälle...

Jag har ingen bra lösning på detta men de gånger jag köpt på detta sätt har jag alltid haft telefonkontakt med säljaren, ingen garanti kanske men det känns bättre då jag kan fråga ut honom lite & höra om han kan nåt om prylen han säljer. För övrigt så har det rört sig om små summor...

//Larsa
 
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men mitt tips till dig är att kontakta fotosidan.se:s administratör och be att få den IP-adress personen har varit inloggad på. Spåra sedan den IP-adressen till en ISP, för att sedan kontakta deras abuse-avdelning för att kunna få ut adress genom deras loggar.
 
mathias.nyberg skrev:
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men mitt tips till dig är att kontakta fotosidan.se:s administratör och be att få den IP-adress personen har varit inloggad på. Spåra sedan den IP-adressen till en ISP, för att sedan kontakta deras abuse-avdelning för att kunna få ut adress genom deras loggar.

Tyvärr så får dom inte lämna ut den informationen till privatpersoner. Tillbaka till polisen alltså.
 
Mankan G skrev:
Hi folks.

Det går dessutom inte att skicka postförskott som privatperson. Vårt kära Posten har tagit bort den möjligheten för oss. Funkar bara om du har ett företagskonto. Jag försökte när jag skulle sälja ett objektiv via fotosidan. Det slutade med att jag tog chansen och litade på köparen. Funkade den gången och har faktiskt funkat ytterligare 5-6 gånger åt båda hållen.

Mankan

Räcker det inte bara att man har ett postgiro? Hade det tidigare & kunde då skicka saker mot postförskott. Har dom tagit bort den möjligheten?

//Larsa
 
Magnus: När tog de bort det? Jag brukar alltid skicka mot postförskott och det har aldrig varit några problem, det är inte länge sen jag gjorde det sist heller.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.