Annons

Hjälp!,jag har blivit lurad på köp o säljsidan

Produkter
(logga in för att koppla)
mathias.nyberg skrev:
Jag har inte orkat läsa igenom hela tråden, men mitt tips till dig är att kontakta fotosidan.se:s administratör och be att få den IP-adress personen har varit inloggad på. Spåra sedan den IP-adressen till en ISP, för att sedan kontakta deras abuse-avdelning för att kunna få ut adress genom deras loggar.

Om du hade orkat läsa igenom tråden så hade du sett de problem som finns runt detta & att ditt förslag redan nämnts ett antal gånger :)

//Larsa
 
.Z. skrev:
Men om säljaren bor i Malmö & köparen i Kiruna så var det en annan sak. Marknaden i Norrbotten är "ngt" mindre än i Skåne så Kirunabon får nog vänta länge på nästa tillfälle...

Då kanske man får tänka 2ggr, har jag råd att bli lurad? eller är det billigare att ta en tripp till en större stad.

Kanske läge att handla beg från en fotoaffär?

/ Maffe
 
talthoff skrev:
Dom = ISP:n ...

Fotosidan får vet jag vet göra det bäst dom vill ...


-Thomas

Javisst...

Men vad betyder ett IP för dig?
Vad kan du utläsa av 213.114.90.50 som är mitt nuvarande IP?
Det är bara ISP som kan knyta ett IP till ett visst abbonemang och på så vis få fram en adress.
Det är den informationen som inte får lämnas ut.
 
tomasbz skrev:
Man borde inte få tillgång till köp och sälj forumet, det första kvartalet men blir medlem..

Dom som gör detta vill gärna ha pengarna (igår)..

och jag tror dom skulle använda andra kanaler som mer attraktiva då istället, än fs..

Det kan jag hålla med om... eller ja, man kan väl få handla från det (förskottsbetalning), men för att få lägga upp annonser kan det ju finnas vissa krav som att man postat ett visst antal gånger i forum, lagt upp x antal bilder, varit medlem en viss tid osv osv.

En annan sak (som kanske redan finns, har lagt ner noll och ingen tid i det här forumet :) som de har på "mitt" forum, är en tråd där folk skriver om en affär gått bra (och naturligtvis med vem det var ;)...
Alternativt något slags internt poängsystem, liknande det som ebay kör med kanske?
 
martook skrev:
Alternativt något slags internt poängsystem, liknande det som ebay kör med kanske?
Jo det har varit på tal, och inte omöjligt att få till. Men jag tror i ärlighetens namn inte det hade hjälpt i detta fall - man kan se redan idag att annonsen är inlagd av en helt färsk medlem, en sådan hade ju inte haft några tidigare kommentarer.

Och systemet premierer bara bra säljare, varnar sällan för de dåliga då bedragare som får dåligt betyg förståss reggar ett nytt medlemskap nästa vända.
 
Skulle inte förvåna mig om snubben sitter på ett fast IP eller något liknande (typ kabelmodem) som är tämligen lätt att spåra. Han tror helt enkelt ingen orkar dra det så långt som till att spåra upp IP-adresser. Har man lyckats med ett brott upprepade gånger känner man sig mer och mer säker och THE misstag ligger inte långt bort.
 
Dajo skrev:
Men vad betyder ett IP för dig?
Vad kan du utläsa av 213.114.90.50 som är mitt nuvarande IP?
Det är bara ISP som kan knyta ett IP till ett visst abbonemang och på så vis få fram en adress.
Det är den informationen som inte får lämnas ut.

Lars skrev "dom" i det inlägget jag citerade, i samma inlägg blandade Lars in både Fotosidan och ISP:n i samma mening. Det var det jag kommenterade. Jag ville att det skulle kunna tolkas som om FS är "stoppklossen", jag vet att dom plockat fram information till folk som drabbats av mannen som diskuterats i denna tråd.

Jag har även kommenterat att ISP:n bara är skyldig att lämna ut "den bakomliggande" kunden till Polisen om brottet innebär +2 års fängelse.

Att folk har dynamiska adresser försvårar för oss att stoppa "bad guys" under vissa omständiheter.

Vad jag kan utläsa och inte utläsa om din ip tar vi offline. Det hör inte hit.

-Thomas
 
bjanha skrev:
Skulle inte förvåna mig om snubben sitter på ett fast IP eller något liknande (typ kabelmodem) som är tämligen lätt att spåra. Han tror helt enkelt ingen orkar dra det så långt som till att spåra upp IP-adresser. Har man lyckats med ett brott upprepade gånger känner man sig mer och mer säker och THE misstag ligger inte långt bort.

Läs x inlägg tidigare i denna tråd, han gör inte det ...

-Thomas
 
Maffe skrev:
.Z. skrev:
Men om säljaren bor i Malmö & köparen i Kiruna så var det en annan sak. Marknaden i Norrbotten är "ngt" mindre än i Skåne så Kirunabon får nog vänta länge på nästa tillfälle...

Då kanske man får tänka 2ggr, har jag råd att bli lurad? eller är det billigare att ta en tripp till en större stad.

Kanske läge att handla beg från en fotoaffär?

/ Maffe
Som du säger så måste man idag vara försiktig men det är inte lätt att hitta en säljare eller beg.affär om man bor i en mindre norrländsk stad. Ok. Kirunabon kan ju åka till Luleå (typ 30 mil?) men jag tvivlar på att beg.utbudet där är så mycket att hurra för...

//Larsa, som idag bor nära Göteborg men är från Ö-vik. Skillnaden är milsvid i utbud av det mesta beg. Både privat & i affär.
 
Senaste gången jag köpte nåt av en privatperson via webben, en affär visserligen bara på ca 700 kr, men ändå, "delade vi på risken". Jag satte in halva beloppet på säljarens konto, han skickade prylen och när jag hade den i min hand och allt var ok satte jag in resten.
//A
 
Anders:

Själv skickade jag min 350D + BG-E3 till en medlem här, sen skickade han sin 20D till mig och jag satte in pengarna emellan... naturligtvis lite farligt från min sida, men han var en aktiv medlem (till skillnad från mig, som mest hänger på ett annat forum), och jag brukar vara rätt bra på att bedöma folk (efter vilka uppgifter man kan få fram osv.)

Skickar pengar åt alla håll och kanter, har inte haft oturen att blivit lurad än. Lär väl hända förr eller senare, men är man försiktig och undersöker lite om personen man ska göra affär med, samt undviker alla affärer som är "too good to be true" så kanske det tar längre tid i alla fall :)
 
WFS) (Graylingman skrev:
Senaste gången jag köpte nåt av en privatperson via webben, en affär visserligen bara på ca 700 kr, men ändå, "delade vi på risken". Jag satte in halva beloppet på säljarens konto, han skickade prylen och när jag hade den i min hand och allt var ok satte jag in resten.
//A

Det sättet ska man nog vara lite försiktig med också pga att det är en strategi bedragare använder för att ingjuta förtroende. Det var t.ex. ett vanlig sätt bland bedragare som sålde Roskilde- och Hultsfredbiljetter i somras.
Vem tycker inte det låter seriöst om försäljaren föreslår att man "bara" behöver sätta in halva beloppet i förväg.

David
 
Jo, men jag valde ändå att göra så för att det var ett relativt litet belopp, och jag hade snackat med säljaren i telefon. Visst han hade naturligtvis kunnat vara en bra skådis, men min magkänsla var bra.
//A
 
Trist när såna blåsningar sker. Hoppas du får igen pengarna och att typen åker dit.

En fundering jag har så där spontant efter en månads jakt på grejer och rotande i annonser samt inlägg som detta, är om fotosidan verkligen behöver en köp och säljdel?
Alltså, att bedrägerier fortsätter på andra platser så att man ändå ska vara försiktig då man handlar via annonser är ju givet, men här på fotosidans tror jag allt vore bättre utan köp och säljdelen. Sidan är toppenbrabra och klart hållbar utan sånt ju och sälja, köpa kan man säkert göra på andra platser även om man helst hänger här annars.

För mig har annonserna iaf varit ett irritationsmoment oftare än nöje. Sista månaden har jag varit på jakt efter några grejer. Hittade tre säljare på den ena som jag mailade. En svarade att prylen redan var såld och två svarade inte alls. Alla annonser hade legat ute någon månad..
Detta har hänt tidigare också. Att man vill köpa men inte ens får svar av den som annonserat ut en pryl. Verkar som alldeles för många av annonserna är inaktuella också alltså.. Varför tar inte folk bort när de sålt? Eller köpt?
Och andra lustiga saker har jag också råkat ut för via annonser här. Bl.a "telefonterror" (en och samma alltså,) men det var ett bra tag sedan..

Fast en upptumme förstås till den som iaf meddelade att prylen var såld när jag frågade, och en upptumme till till en trevlig man som sålde en fin pryl till mig förra veckan. Han postade först och sedan meddelade mig konto för insättning tillsammans med kollinummer. Han fick pengarna 5 minuter efter jag fått kontonummer men en halv dag efter att han hade lämnat in paketet. En av de enda tre goda erfarenheter jag har från aqnnonserna här. De andra två goda är försäljningar till trevliga bra köpare.

Jag tror inte annonsdelen här fyller något stort behov egentligen.
 
Mankan G skrev:
Hi folks.

Det går dessutom inte att skicka postförskott som privatperson. Vårt kära Posten har tagit bort den möjligheten för oss. Funkar bara om du har ett företagskonto. Jag försökte när jag skulle sälja ett objektiv via fotosidan. Det slutade med att jag tog chansen och litade på köparen. Funkade den gången och har faktiskt funkat ytterligare 5-6 gånger åt båda hållen.

Mankan

När tog dom bort det? Jag trodde enda kravet var att man hade postgirokonto? Eller det har ju bytt namn nu, men du vet vad jag menar. Jag brukar skicka mot postförskott ibland och jag har inget företag, funkar fint :)
 
Canonliza skrev:
Det här är ju rent för jävligt! Går det verkligen inte att göra detta säkrare på FS? Jag grubblar som tusan just nu...

Jag blev också tilldömd skadestånd en gång, men personen ifråga hade noll kapital och noll inkomst så dom pengarna lär jag aldrig se.

//Liza

Har läst igenom nästan hela tråden. Sist detta hände lade jag förslag på vissa åtgärder.

Nr 1: En medlem borde visa sig fotointresserad innan han kan lägga annonser, eller helt enkelt innan han kan SE annonser. Hur han / hon skall visa sig fotointresserad är upp till FS admin, men kasnke krav på viss aktivitet.

Nr 2; En medlem skall inte komma åt att lägga / se annonser INNAN har varit medlem ett visst antal månader, (med viss aktivitet, se nr 1).
En ev. bluffare måste därmed vara medlem kanske 2 månader, och kanske vara aktiv i forum / tävling elle liknande.

Jag vet att det sticker i ögonen på en del medlemmar här, men i gengäld så får vi ett annonsforum som är säkrare, och en roligare tillvaro.
 
Dajo skrev:
Problemet är att du inte får öppna paketet innan du löst ut det.

Så postförskott är just förskottsbetalning.

FEL, har förekommit frådar med köapare från ett bluffföretag i Kista som sålde elektronik till vrakpriser.
Där fick personen öpnna och kontrollera paketet innan betalning skedde.
Och mkt riktigt kom ett tomt datorshassi utan innehåll... . dvs inga pengar till den idioten!
 
Mankan G skrev:
Hi folks.

Det går dessutom inte att skicka postförskott som privatperson. Vårt kära Posten har tagit bort den möjligheten för oss. Funkar bara om du har ett företagskonto. Jag försökte när jag skulle sälja ett objektiv via fotosidan. Det slutade med att jag tog chansen och litade på köparen. Funkade den gången och har faktiskt funkat ytterligare 5-6 gånger åt båda hållen.

Mankan

Visst går det som privatpersson att skicka mot postförskott. Jag använder själv den metoden ibland när jag säljer prylar. Det är bara att öppna ett postgirokonto.

/Leif
 
Har inte orkat läsa genom hela tråden så jag vet inte om någon tidigare tipsat om det men det finns en del sätt att betala på som innebär att du betalar till tredje part som sedan håller på pengarna tills du godkänt din leverans. Om man föreslår något av de sätten och säljaren inte accepterar det skall man nog fundera både en och två gånger innan man gör affär.

Att postförskott skulle vara säkrare än förskottsbetalning stämmer inte eftersom du inte vet vad som är i paketet innan du betalat. Tidigare när det var posten som skötte paketutlämningen kunde i alla fall jag öppna paketet innan jag betalade det men nuförtiden när man begär att få göra det på jourbutiken, bensinmacken eller videoshoppen så vägrar de.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.