Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp!,jag har blivit lurad på köp o säljsidan

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är för djävligt att sådant här ska hända!
Hoppas det löser sig på bästa sätt för dig.

För framtida affärer via nätet råder jag alla att använda sig av http://www.internetgirot.se eller liknande siter (vet inte om det finns fler).
Då vet man att man får vad man betalat för och har möjlighet att se och klämma på varan innan man betalar.
Köparen vet också att han får betalt för det han säljer.

barret skrev:
Kan inte FS få fram IP-adresser m.m.?

Enligt tidigare trådar kan de det (och konstigt vore det ju annars). Så får man väl polisen att intressera sig för bedrägeriet är det nog inga större problem att spåra via IP-adress.

Förmodligen är det dock mycket enklare att gå via kontonumret. För att hitta någon via IP-adress måste polisen först få adressen av FS och sedan ska någon ISP kolla vem som hade just den adressen vid ett visst tillfälle. Annonsen kan ju dessutom ha skickats från ett internetcafé eller en WiFi-hotspot, och då går det inte att ta reda på vem som skickat den.

D.L skrev:
Jag "köpte" nyligen en kamera på fotosidans köp o säljsida av medlemmen spingear (Lars Andersson, gävlebors län). Det var en canon eos 350 d.

Alltså.. förlåt... vill inte strö salt i såret..
Synd att du inte uppmärksammade det innan du betalade..

Bilagor

• varning.jpg
    varning.jpg
    47.1 KB · Visningar: 1,973
JAg blev blåst via blocket januari förra året.Gjorde polisanmälan och då jag inte var ensam slutade det med rättegång. Killen är dömd och jag blev tilldömd skadestånd på det belopp jag förlorat plus ränta. Domen föll förra hösten och jag har fortfarande inte fått några pengar. Brottsofferfonden och försäkringsbolagen står inte för skadestånd i samband med bedrägeri. Trist men jag lärde mig en läxa.

7700kr förlorade jag.

Polisanmäl och se pengarna som förlorade.

/Andreas

Verifiering???

Om man hade en registrering på "köp & sälj" vilket innebar att FS skickar en faktura till hem-adressen som måste betalas innan "köp & sälj" aktiverats för just den medlemmen, så skulle sånt här säkert minska.
Fakturan skulle isf täcka portot för fakturan...
Bra mycket billigare än att annonsera på de idag vanligaste annonssiterna.
Skulle någon fiffla med annonser då så är det mycket enkelt att spåra den medlemmen, bara för FS att meddela medlemmens namn och hem-adressen till lagens väktare...

Lysande idé tycker jag själv... Vad säger ni?

Man borde inte få tillgång till köp och sälj forumet, det första kvartalet men blir medlem..

Dom som gör detta vill gärna ha pengarna (igår)..

och jag tror dom skulle använda andra kanaler som mer attraktiva då istället, än fs..

Att se till att skaffa tillräckligt mycket och tillförliglig information om den andra parten är en bra början om man inte vill bli lurad.

Tyvärr är det nog så att en polisanmälan är helt verkningslös, även om skurken åker dit. De pengar som eventuellt utdöms i skadestånd skall den åtalade stå för. De enda som tjänar på åtal och efterföljande processer är advokaterna som får betalt av staten/rätten.

Jag blev en gång tilldömd skadestånd (2500 kr) av en person som stal min bil. När jag ringde och frågade hur jag skulle få pengarna sa dom att det måste jag ordna själv med den åtalade/dömde... Advokaten som försvarade sk-tstöveln fick alla sina pengar utan vidare.

Det enda sättet är nog att lära sig att göra säkra affärer.

Vad jag vet kan man vända sig till kronofogden för att få hjälp med att få pengar man blivit tilldömd i domstol. Det gäller bara att, efter första kontakten, ligga på dem en gång om året (tror jag) så att ärendet inte avskrivs om den betalningsskyldige saknar tillgångar när kronofogden gör sin första 'inspektion'.

I övrigt håller jag med föregående talare: ligg på polisen så mycket att du spyr av tanken att besöka dem ännu en gågn. De lär tröttna på dig bra mycket tidigare än du på dem, och om de är någorlunda smarta (vilket jag tycker man kan förutsäta) så inser de att det smidigaste sättet att 'bli av med dig' är att utreda brottet. Fast det skulle också kunna gå åt andra hållet: utredningen läggs ner med kommentaren "Brott kan inte styrkas".

Fy vad trist!
På något sätt väntar man sig att medlemmarna här på sidan står över sådana fasoner och så är det nog med alla riktiga medlemmar. Otäckt förslagen typ som går in som medlem här bara för att lura folk på pengar.
Jag har blivit lurad på Blocket och Tradera, men då som säljare som inte fått betalt för skickade varor. Så man går inte säker i någon av rollerna.

polisen har inte mycket att säga till om.

var i kontakt med killen innan som lurade en massa människor här och fick ut lite info om han.
(för han vill skryta och verka modig) ska finnas något forum på detta. kanske borttaget)

han hade tydligen varit inne hos polisen ett antal gånger. eftersom man lätt letade upp honom efter kontonummer på FSB. och anmälde han

fast polisen hade sagt att det är för små summor för att gå vidare med. och så. (de hade väll andra saker för sig tydligen)
runt 5000 kr handlade det om. då.!?

så det är tydligen väldigt svårt att sätta dit någon.
om man inte gör det själv. (!?)
fast då har man inte mycket garantier.

fast det är synd att någon ska behöva bli rånad. för de ska lära sig en läxa.
tänka innan man gör något löser det mesta.......

anders

Hmm. Uppmärksammade att den här individen upprepade gånger med stor sannolikhet utfört bedrägeri. Det borde användas som argument när du går till polisen att det inte är en engångshändelse utan en "grövre" något organiserad förbrytare.

Hoppas det hjälper och att du får dina pengar tillbaka.

Det här är ju rent för jävligt! Går det verkligen inte att göra detta säkrare på FS? Jag grubblar som tusan just nu...

Jag blev också tilldömd skadestånd en gång, men personen ifråga hade noll kapital och noll inkomst så dom pengarna lär jag aldrig se.

//Liza

Canonliza skrev:
Det här är ju rent för jävligt! Går det verkligen inte att göra detta säkrare på FS? Jag grubblar som tusan just nu...

Jag blev också tilldömd skadestånd en gång, men personen ifråga hade noll kapital och noll inkomst så dom pengarna lär jag aldrig se.

//Liza

fan där sitter man i skiten.

jävligt tråkigt.

bjanha skrev:
Låt annonsering under Säljes vara upplåst endast för betalande medlemmar. Det är mitt förslag.
Det hjälper kanske en aning, men varför skulle inte denne förslagne brottsling slanta in 100 spänn med ett stulet kort och lägga in annonsen? Risken är ju att man tror det är en mer reko säljare också, bara för att denne är betalande medlem.

Som jag ser det måste köparna lära sig att vara mer försiktiga. Att betala in i förskott, eller köpa mot postförskott är ju att ta 100% risk. Payson och dylika garantisystem är inte perfekta, men iallafall säkrare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar