ANNONS
Annons

Hjälp för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

tsienni

Aktiv medlem
Hej,

Jag vill ha min första digitalkamera som jag längtat efter så länge. Tänker på Panasonic DMC-FZ5 just nu. Har ni erfarenhet av den här typen? Från sajten dpreview.com jag har hört att blixten inte är så bra vid dåligt ljus och nattdyk med den, vilket givetvis kan verka lite oroande. Vill gärna få ett litet råd.

Ett stort tack också!

tsienni

FZ5 är bra, för att säga bäst i klassen (min åsikt). Blixten är inte svagare än på normalt på kompakter. Vill du ha mer än marginallt kraftigare får du nog använda extern blixt.

Hej igen,

Nu har jag bestämt mig för DMC-FZ 7. Jag undrar om det finns någon butik i Stockholm där jag kan hitta denna typ av kamera?

Tack för din tips..

Thanks, I will check..

What do you think of the "noise" issue in FZ? Everything looks perfect except for image noises under above ISO 100 setting. Even an update to FZ 30 is still of no help. This just makes night street photography impossible.

I know this isn't a perfect world, but I do wonder if I should wait until May for Canon PowerShot S3 IS. Possibly a safer choice.

Sorry for my writing English this time around. Just couldn't figure out the right Swedish word for "noise" in photography.

Noise = brus :)

Jag har inte kollat så ingående på FZ7, men den verkar ha mer brus än FZ5. Åas har FZ7 lite högre upplösning, vilket till viss del kompenserar för det.

Brus är ju ett problem på höga ISO-tal med alla små sensorer, men med större sensorer får man antingen nöja sig med minsre zoomomfång eller en större kamera.

Vad S3 IS presterar blir vi väl varse så småningom. Om du har tid att vänta så kan du ju välja sedan, när du vet. :)

Högst antagligen blir det nog lite brusigt med denna typ av kameror. Blixtkapaciteten är väl inte heller alltid den bästa.
MEN jag har nyligen skaffat en DMC-LC1 och jag tycker det är mycket kamera. Brusiga bilder kan det bli, men det stör inte. Beror alltid natvis vad man jmf med. Tuta och kör!

Kolla här vad man kan göra med en sådan typ av kamera. Det är inte lite det. Fråga om ett superproffs:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=7-6468-7844

Jag är bara en amatör så problemet bekymmer mig inte just nu.

Tack för den mycket intressanta artikeln.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar