Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP! Ska visst helt plötsligt vara bröllopsfotograf. Tips tack :0/

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Min svägerska ska gifta sig i januari och helt plötsligt står dem utan fotograf, han ringde och avbokade lite sent....
Jag fotar en hel del, men kanske inte så mycket att jag egentligen törs ta åt mig att ta de "riktiga" korten. Men dem vill verkligen att jag ska göra det ändå. Så då gör jag det!
Nu behöver jag lite tips och tankar om vad jag bör tänka på...
Fota ute i verkligen vit snö vid 13 tiden. Kyrka vid 15 tiden. Alltså både inomhus och utomhus..
Jag har en Canon 400D, canon 18-55mm + tamron 70-300 objektiv, ingen extern blixt och högsta ISO är 1600.
Hur skulle ni gjort som fotar mycket porträtt?
Jag gillar egentligen inte att använda mig av blixt, men ibland måste man....
Har ni några förslag, både närbilder och även långt ifrån med mycket bakgrund...
Tack på förhand :0)

Har ni några förslag, både närbilder och även långt ifrån med mycket bakgrund...

Nej, jag har inga förslag, men en starkt rekommendation: öva på ort och ställe vid samma tid på dagens som då det blir skarpt läge, med hjälp av någon modell! Skriv upp det som fungerade bra.

Det borde finnas rätt många trådar med tips här på FS om du letar.

Per.

Hmm jag hade sagt att det blir svårt att fotografera i kyrkan med den utrustningen. Inte omöjligt. Men svårare. Själv använder jag ofta iso3200 med en bländare på 2.8. Utomhus är ju bara gå ut o träna. Där lär du inte få problem om du redan är van fotograf o känner din utrustning.

/stefan

Du känner kanske någon som kan låna ut något ljusstarkare? Eller en bra blixt? Eller båda?

Det underlättar ju i alla fall.

Jag har funderat på att köpa Canons 50/1,8 II. Är det bättre än det jag har måntro? Det är ju ett väldigt billigt objektiv måste jag säga och undrar självklart också därför om det är bra.....
Har också länge tänkt köpa en extern blixt, vad kan en sådan kosta, självklart ska den vara bra, men det behöver inte vara den värsta.
Passar Canonobjektiv och blixtar alltid till Canonkameror?
Är bra sugen på att uppgradera mig med kamera, men då känns det ju onödigt att köpa grejer som passar till min "gamla" 400D.....

Jag har funderat på att köpa Canons 50/1,8 II. Är det bättre än det jag har måntro? Det är ju ett väldigt billigt objektiv måste jag säga och undrar självklart också därför om det är bra.....
Har också länge tänkt köpa en extern blixt, vad kan en sådan kosta, självklart ska den vara bra, men det behöver inte vara den värsta.
Passar Canonobjektiv och blixtar alltid till Canonkameror?
Är bra sugen på att uppgradera mig med kamera, men då känns det ju onödigt att köpa grejer som passar till min "gamla" 400D.....

50/1.8 är betydligt ljusstarkare, så för lågljusfoto kan jag bara rekommedera den. Hade min (iofs inte version II) även på min 350D och den funkar bra men det är lite "titta i tratt" jämfört med att ha den på fullformat som jag har nu. Skärpedjupet blir kort och fint med stor öppning. Objektivet har fått goda recensioner. Har du redan funderat på den så är det ett lämpligt tillfälle att införskaffa!

När det gäller extern blixt går jag emellanåt i samma tankar och se till att det är en som kameran kan styra. 430EX kanske?

Alla EF-objektiv passar till alla Canon-kameror. Men EF-S passar bara crop-kamerorna dvs 350D/400D/450D/7D..., dvs i praktiken alla utom 5D:eek:rna.

Jag ser ingen anledning för dig att uppgradera kameran för det här uppdraget. Du skulle få fördelen med högre ISO och lägre brus i bilderna men samtidigt tar det tid att hitta handgreppen på en ny kamera, det ska man inte underskatta! Med försiktigt val av ljus/plats/motiv kommer din 400:a att prestera bra. Brus kan reduceras efteråt i ganska stor omfattning, du kan använda högt ISO ibland. Men gör som rekommenderats: Kör en provrunda på samma ställe och tid på dygnet med någon statist för att hitta kamerainställningarna.

Jag hade absolut köpt ett 50/1.8 om jag var du! Har själv fotat en hel del bröllopsbilder med den. Januari är ju inte direkt en ljus årstid, men mulna sommardagar har jag klarat mig med ISO 640 och bländare 2.8.

Inne i kyrkan använde jag uteslutande 50/1.8 och Tamron 90/2.8 på min dåvarande 30D. Blev kanon! Har du möjlighet att låna en sån tamron eller ett Canon 100/2.8 så rekommenderas det!

Blixt är jättebra att ha för att lätta upp bilderna eller om ljuset inte räcker till. Jag kör med en Canon 430 och försöker alltid att slå blixten i taket för mjukare ljus.

Lycka till!

Jag fotade ett bröllop igår. Jag kommer inte tacka ja till att fota ett vinterbröllop i en mörk liten kyrka igen. Nu är jag inte så duktig att jag känner mig trygg att göra det. Med eftersom dom valde att fråga mig och skulle annars inte haft någon annan förutom släkten. Brände av ganska så många kort & var fast besluten att jag inte skulle använda blixt men bröt mot den regeln efter ett tag då jag hamnade på ett iso på mellan 2000-3000 för att se något I-kyrkan. Jag körde med en 60d och en 50mm ett tag men gick över på mitt 18-135/3.5-5.6 IS för kyrkan var så liten. Om man nu får låna tråden lite hur mycket kort tar ni på ett bröllop ? Lycka till

Enbensstativ i kyrkan! Bättrar på möjlighet att få skärpa trots långa slutartider...utan att ändå fixera dig vid en plats såsom en tripod.

Mycket av fotograferingen ligger faktiskt på planeringsstadiet. Prata igenom med brudparet vilka bilder som Ni skall ta. Lägg upp ett körschema med poser. Åk ut till platsen och kör ett genrep. Både du och brudparet kommer att känna sig bättre förberedda. Tänk även igenom olika alternativ till att det kan vara dåligt väder ute. Gå in i kyrkan och bilda dig en uppfattning om befintligt ljus och hur mycket utrymme det finns. Bra platser att stå på. Vad säger prästen? Vill han/hon att du håller dig på en plats under cermonin?

Teknikbiten.
Testa med den utrustningen som du har. Snygga porträttbilder kan du få med ditt tele och en stor bländare. Enben är inte att förakta. Du blir betydligt rörligare och får det där lilla extra stödet som kan vara värdefullt. Kan du fixa någon vit reflekterande skiva och en medhjälpare? Lite extra ljus från t.ex. en större frigolitskiva kan innebära skillnaden mellan en bra bild och en bild där brudparet är ganska mörka i synen.
Skall du lägga ut minimalt med pengar innan fotograferingen är sannolikt ett 50 mm f/1,8 billigaste lösningen. Kommer att fungera inne kyrkan.

Planera fotograferingen både praktiskt och mentalt. Du kommer väldigt långt med detta.

Om man nu får låna tråden lite hur mycket kort tar ni på ett bröllop ? Lycka till

Beror på uppdraget och vilket "paket" som brudparet köper. Minst 400 bilder och som mest dryga 1 200 bilder. Efter en grovgallring faller väldigt många bort. Brudparet får en "Urvals-CD" och då faller ytterliggare bilder bort. Bilderna är tekniskt bra men miner, gester osv "gillas inte".

Kolla filmen "Bröllopsfotografen" för inspiration vetja, o ha roligt, hur det än går så är du deras räddare i nöden, du kommer säkert fixa minst en handfull minnesvärda bilder. Lycka till!

Kolla filmen "Bröllopsfotografen" för inspiration vetja, o ha roligt, hur det än går så är du deras räddare i nöden, du kommer säkert fixa minst en handfull minnesvärda bilder. Lycka till!

Jag har sett den :0)
Jag hoppas jag får ihop lite bilder.
Jag tog även kort på min brors bröllop, men det var i augusti. Och då var det perfekt väder för "enkel" fotografering.
Det var relativt fint väder men ingen skarp sol. Bilderna jag tog blev bättre än fotografens tyckte brudparet. Det är ju kul att höra!!

Tack för orden :0)

Du känner kanske någon som kan låna ut något ljusstarkare? Eller en bra blixt? Eller båda?

Det underlättar ju i alla fall.

Skulle det funka med ett 50/1.8 II tror du? Är det sååå mycket ljusstarkare än det jag har? Har väldigt dålig koll på sånt......
Har du någon rekommendation på en blixt som är bra, men det behöver inte vara den allra bästa.
Har funderat på att köpa bådadera men det har inte blivit av. Kanske dax nu :0)
Tack för ditt svar

Såklart är Canons 580 bäst lämpad om du har ett genuint intresse och kommer igång med fotograferingen. Den blixten har styrkan att användas utomhus och börjar du väl använda blixt ute, även (framför allt) mitt i sommaren, då är du såld. Rätt balanserad så får du det där lilla extra i dina bilder utan att skuggsidan blir becksvart i ansiktet på folk.

Näst bästa är då givetvis 430 i samma familj. Jag håller mig hellre till original som jag vet fungerar klockrent ihop med överig utrustning och sparar hellre någon extra månad eller två. 3:e parts blixtar är inte på något sätt dåliga men jag kör hellre med originalet där "all" kommunikation mellan blixt och kamera fungerar som Canon har tänkt sig.

Skulle det funka med ett 50/1.8 II tror du? Är det sååå mycket ljusstarkare än det jag har? Har väldigt dålig koll på sånt......

Om du fotar med 50/1,8 på bländare f/2, vilket är realistiskt (där presterar den riktigt bra!) så är den 3 bländarsteg ljusstarkare än ditt 18-55 på samma brännvidd (50mm). Dvs i ett ljus som tex ger slutartid 1/16-dels sekund på ditt zoomobjektiv max öppet (f/5,6), får du med 50/1,8:an på f/2 en slutartid på 1/64....det är skillnaden mellan att du får skakningsoskarpa bilder till skarpa bilder! 50/1,8:ans bättre ljusstyrka innebär således i detta exempel skillnaden mellan fiasko och succé ;)

50mm på DX-format är för övrigt en bra brännvidd för foto i kyrka (motsvarar kort tele). Skaffa ett enbensstativ också...så gör du dig beredd på att flytta runt lite grann för att få olika bildvinklar....då skall du se att det blir bra. Lägg dig på ett så högt ISO som möjligt där din kamera fortfarande ger acceptabla resultat map brus (ISO 800!??). Extern blixt studsad i tak i kyrka kan vara vanskligt eftersom det ofta är högt i tak...risk inte blixtens styrka räcker till. Och blixt rakt på ger inte bra resultat. Sedan vill ju sällan brudparet bli störda av en massa kamerablixtar mitt under själva vigselakten! Men för tightare porträttfoton edyl kan du ju välja ställen där det är lägre i tak...och då funkar ju studsad blixt utmärkt :)

Blixt för foto av människor utomhus som Michael beskriver ovan är mycket användbart. Men vrid gärna ner blixtexponeringen något steg för att få bra balans (inte för stark blixteffekt)...dvs du ställer exponeringskompensation för blixt på tex -1,0 EV. Sådan upplättningsblixt är extra väl lämpad när det är skarpt kontrastrikt ljus utomhus...tex soliga dagar mitt på dagen. Jag fotade min systers bröllop en knallsolig dag i slutet av maj i Roslagen...oerhört hårt ljus utomhus...upplättningsblixt räddade situationen för utomhusfotografierna (en extern blixt på kameran med en diffusor (omnibounce) monterad). Man får ta att alla släktingar inte tycker man är riktigt klok som behöver använda blixt "när det är så ljust och fint ute" ;)

Senast ändrad:
Beror på uppdraget och vilket "paket" som brudparet köper. Minst 400 bilder och som mest dryga 1 200 bilder. Efter en grovgallring faller väldigt många bort. Brudparet får en "Urvals-CD" och då faller ytterliggare bilder bort. Bilderna är tekniskt bra men miner, gester osv "gillas inte".

Jag tog ca 800 bilder under dagen men då ca 200 i kyrkan och resten under festen. Av de 200 i kyrkan så tror jag att 20% blev till 90% bra utan konstiga miner. Sen var det 10 kort kanske 12 som blev klockrena, De flesta kort som blev dåliga i min mening är miner eller för mörka . Ska kolla med brudparet om ja får lägga upp några av dessa sen och få höra kritiken om jag törs :) Lånad ut kameran till bruden 10 min så hon fick ta lite egna kort som uppskattades av alla

Om du fotar med 50/1,8 på bländare f/2, vilket är realistiskt (där presterar den riktigt bra!) så är den 3 bländarsteg ljusstarkare än ditt 18-55 på samma brännvidd (50mm). Dvs i ett ljus som tex ger slutartid 1/16-dels sekund på ditt zoomobjektiv max öppet (f/5,6), får du med 50/1,8:an på f/2 en slutartid på 1/64....det är skillnaden mellan att du får skakningsoskarpa bilder till skarpa bilder! 50/1,8:ans bättre ljusstyrka innebär således i detta exempel skillnaden mellan fiasko och succé ;)

50mm på DX-format är för övrigt en bra brännvidd för foto i kyrka (motsvarar kort tele). Skaffa ett enbensstativ också...så gör du dig beredd på att flytta runt lite grann för att få olika bildvinklar....då skall du se att det blir bra. Lägg dig på ett så högt ISO som möjligt där din kamera fortfarande ger acceptabla resultat map brus (ISO 800!??). Extern blixt studsad i tak i kyrka kan vara vanskligt eftersom det ofta är högt i tak...risk inte blixtens styrka räcker till. Och blixt rakt på ger inte bra resultat. Sedan vill ju sällan brudparet bli störda av en massa kamerablixtar mitt under själva vigselakten! Men för tightare porträttfoton edyl kan du ju välja ställen där det är lägre i tak...och då funkar ju studsad blixt utmärkt :)

Blixt för foto av människor utomhus som Michael beskriver ovan är mycket användbart. Men vrid gärna ner blixtexponeringen något steg för att få bra balans (inte för stark blixteffekt)...dvs du ställer exponeringskompensation för blixt på tex -1,0 EV. Sådan upplättningsblixt är extra väl lämpad när det är skarpt kontrastrikt ljus utomhus...tex soliga dagar mitt på dagen. Jag fotade min systers bröllop en knallsolig dag i slutet av maj i Roslagen...oerhört hårt ljus utomhus...upplättningsblixt räddade situationen för utomhusfotografierna (en extern blixt på kameran med en diffusor (omnibounce) monterad). Man får ta att alla släktingar inte tycker man är riktigt klok som behöver använda blixt "när det är så ljust och fint ute" ;)

Tack så hjärtligt för ditt svar, vilka bra tips :0)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar