Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HJÄLP, mig att hitta den rätta objektivet till min 600d, förvirrad!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill man ha fungerande autofokus vid filmning (inte bara att den finns men fungerar hyffsat snabbt) är det antingen Sony SLT eller en spegellös kamera från annan tillverkare än Canon som gäller. Canon filmnar bra, men kontrastautofokus som gäller vid filmning är Canon (och Nikon och Pentax samt Sony f u SLT) dålig på, tyvärr.

Ett alternativ om det absolut måste vara autofokus vid filmning och det är prio ett är tyvärr att byta system. Tänk dock på att skärpedjupet är ganska stort med vidvinkel och kan du blända ner (högt bländartal A eller M läge) så blir skärpedjupet stort så det kan gå att förinställa fokus även om fokus måste vara manuell.

Om nu trådskaparen vill ha hjälp med filmning, kamerahuset är Canon 600D och orig.optik, du flummar in med Sony SLT, - då blir väl situation ännu mera förvirrad?

Vet det tusan om jag förstod allt rätt men jag misstänker att du behöver en ljusstark vidvinkelzoom. Beroende på plånbok och hur vitt du behöver så ligger nog dessa två bäst till:

Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Canon EF 16-35/2,8 L USM II

Jag tar inte upp andra märkens alternativ eftersom jag inte har en aning om huruvida de är bra eller inte. Ett annat alternativ är att köpa en ny kamera, exempelvis en 6D som ger dig en vidare bildvinkel (Varning dock för att EF-S objektiv inte fungerar då utan endast EF)

ps. såg först nu vad budgeten låg på, tyvärr är svaret då att det inte är möjligt...

anledningen till allt detta började med att jag insåg att när jag filmade vågrätt med kameran så fick inte hela kroppen plats om jag inte stod 2-3m ifrån kameran. Och man ser väldigt tydligt att jag var llängt ifrån och jag tyckte inte att det såg så bra ut på film.
Men när jag filmade lodrätt, då kommer hela kroppen med och jag behövde bara stå 1m ifrån kameran. Då dök nästa problem upp :(

Jag fortsatte att filma lodrätt eftersom jag tänkte att jag bara kunde vända på videon 180grader och få den att se "normal" ut. (Hoppas ni förstår vad jag menar).
Och det var inga problem... MEN! Istället dök det upp svarta ramar på skärmen på videon, både på höger sida och vänster, så som på bilden nedan.

foto2.jpg

Fast det svarta på mina videon är mycket mer breddare än så...

Då tänkte jag att det var något "fel" på mitt objektiv och ville köpa ett nytt. Men har nu tänkt igenom detta och jag kanske inte behöver köpa ett nytt objektiv. Utan bara redigera bort det svarta. Problemet är att jag inte vet hur man gör... Så om någon utav er vet vore det toppen :D

Jag har hela dagen tittat på massor av klipp på youtube och läst på olika sidor, men inget fungerar riktigt som jag vill. Jag vill juh att det ska se exakt likadant ut vågrätt så som det gör när jag filmade lodrätt. Men när jag tar bort det svarta (använder sony vegas pro 12) så försvinner även toppen av video klippet och botten också... Alltså mitt huvud och mina ben. Någon här som har haft samma problem förut?

Ps jag vet att jag suger på att förklara hehehe.... men fråga gärna om det är något jag ska förklara igen vad jag menar (om det inte är hela texten så klart :p )

Men när jag tar bort det svarta (använder sony vegas pro 12) så försvinner även toppen av video klippet och botten också... Alltså mitt huvud och mina ben. Någon här som har haft samma problem förut?

Självklart. Bilden ÄR INTE kvadratisk, den är rektanfulär.

Det går inte att göra det du vill göra utan att efterredigera, och då passar såklart inte längre bilden som en 16:9-bild.

Filmar du med kameran liggande? Alltså högbildsläge? Porträttläge? … eller har jag förstått dig fel?
Vilken TV/bildskärm är den filmen tänkt att visas på?

Det första jag tänkte på när jag läser:
Man filmar INTE i höjdformat.
Anledningen är enkel, och du har ju själv redan kommit på den, ALLA tv-apparater och dataskärmar är uppsatta normalt.
Det gör att ditt höjdformat hamnar i mitten och resten blir svarta kanter.
Men visst kan du vrida skärmen till högkant, problemet är att de du vill ska titta på filmen inte kommer att vrida sina skärmar.
Sen kanske du bara skapar för mobiltelefoner eller läsplattor o DEM går ju o vrida vända som man vill.

Ett annat alternativ är att du fyller bilden med annat än svart.
En stillbild, En stillbid med filmen som täcker över, samma film fast tidsförskjuten i mindre varianter.
Men det blir också mer rörigt o gör man inte detta med finess kommer det bara att upplevas irriterande.

Sen misstänker jag att du egentligen är mer betjänt av en digital videokamera än DSLR.

Det går ju inte att undgå att se det komiska i det här. Jag tycker det är ambitiöst att vilja lära sig framförallt. Jag tycker att det är lite väl hög nivå på en del svar. lidisthlm bör nog söka på nätet efter lite instruktioner.

På objektiven du har finns ju benämningen 18-55mm samt 50mm. Detta är brännvidden och styr vilken bildvinkel du får. Det vill säga hur långt ifrån eller nära du måste stå det du skall fota. Det ena är ett zoomobjektiv och det andra ett fast objektiv. Prova med din 18-55, titta i sökaren och vrid på zoomen och du ser hur bildvinkeln ändras. Om du med 18mm inställt på zoomen och inte kan stå tillräckligt nära så måste du införskaffa ett objektiv med en ännu kortare brännvidd. Dvs ner mot 8-16mm, men med dessa blir det du vill fota förvrängt. Det är liksom inte fysiskt möjligt att på ett sådant kort avstånd avbilda på ett korrekt sätt. Du måste ha en bit från objekt till kamera.

Med bländaren, 1.2, 1.4, 1.6, 2.8, 4, 5.6 osv styr du ljuset. Med din 50 1.4 kan du ha en stor bländare och också få din suddiga bakgrund. Den suddiga bakgrunden kräver också avstånd mellan kamera, objekt och bakgrund.

Titta på youtube också! Massa tips kan du få där!

Det första jag tänkte på när jag läser:
Man filmar INTE i höjdformat.
Anledningen är enkel, och du har ju själv redan kommit på den, ALLA tv-apparater och dataskärmar är uppsatta normalt.
Det gör att ditt höjdformat hamnar i mitten och resten blir svarta kanter.
Men visst kan du vrida skärmen till högkant, problemet är att de du vill ska titta på filmen inte kommer att vrida sina skärmar.
Sen kanske du bara skapar för mobiltelefoner eller läsplattor o DEM går ju o vrida vända som man vill.

Ett annat alternativ är att du fyller bilden med annat än svart.
En stillbild, En stillbid med filmen som täcker över, samma film fast tidsförskjuten i mindre varianter.
Men det blir också mer rörigt o gör man inte detta med finess kommer det bara att upplevas irriterande.

Sen misstänker jag att du egentligen är mer betjänt av en digital videokamera än DSLR.

Där sa du något JÄVLIGT smart!!!!!! Kom just på att om jag skulle filma i lodrätt så kan jag ju filma olika scener och sen slå ihop de och spela de samtidigt sida vid sida. Så som bilden visar fast i film så klart. Och på så vis skulle jag ju kunna forma en kvadrat :)... eller är jag helt ute och cyklar??

3in1.jpg

någon som vet hur man gör i movie maker eller sony vegas pro?

Jag måste ju ändå säga att jag är riktigt tacksam över eran hjälp!! Det är inte lätt med amatörer som jag *hehehe*

Nu kommer ni bli stolta (tror jag haha) Men jag lyckades fia det. Tack vare Erik Schalin!! Jag lyckades fylla ut kvadraten med flera klipp som ska spelas smatidgt och det blev riktigt bra (och grymt)... Det här klippet hjälpte mig otroligt mycket! Bra tips till andra :))

Tack för beröm
En kul grej kan vara att börja filmen i vänstra delen vid T1(T=tid) fram till T2.
Mitten T2 till T3
Höger T3 till T4

Under T1 till T2 ligger mittenbilden fryst i T2 o fryses sedan i T3-läget fram till T4.
O höger ligger fryst i T3 fram till T3
Rörigt? ja jag hoppas du fattar vad jag menar. Nu ä de lunch

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar