j2^
Aktiv medlem
Lars, jag har redan gjort det tack. Jag vet bättre, att man ska läsa först i manualen och fråga sen. Tack!
Vet ni om det går att filma med en skärm på 16:9 i canon 600d?
Du behöver _verkligen_ läsa manualen.
Svaret är "ja".
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Lars, jag har redan gjort det tack. Jag vet bättre, att man ska läsa först i manualen och fråga sen. Tack!
Vet ni om det går att filma med en skärm på 16:9 i canon 600d?
Du behöver _verkligen_ läsa manualen.
Svaret är "ja".
jag har redan försökt det som står i manualen men det fungerar inte
Vill man ha fungerande autofokus vid filmning (inte bara att den finns men fungerar hyffsat snabbt) är det antingen Sony SLT eller en spegellös kamera från annan tillverkare än Canon som gäller. Canon filmnar bra, men kontrastautofokus som gäller vid filmning är Canon (och Nikon och Pentax samt Sony f u SLT) dålig på, tyvärr.
Ett alternativ om det absolut måste vara autofokus vid filmning och det är prio ett är tyvärr att byta system. Tänk dock på att skärpedjupet är ganska stort med vidvinkel och kan du blända ner (högt bländartal A eller M läge) så blir skärpedjupet stort så det kan gå att förinställa fokus även om fokus måste vara manuell.
Om nu trådskaparen vill ha hjälp med filmning, kamerahuset är Canon 600D och orig.optik, du flummar in med Sony SLT, - då blir väl situation ännu mera förvirrad?
Men när jag tar bort det svarta (använder sony vegas pro 12) så försvinner även toppen av video klippet och botten också... Alltså mitt huvud och mina ben. Någon här som har haft samma problem förut?
Det första jag tänkte på när jag läser:
Man filmar INTE i höjdformat.
Anledningen är enkel, och du har ju själv redan kommit på den, ALLA tv-apparater och dataskärmar är uppsatta normalt.
Det gör att ditt höjdformat hamnar i mitten och resten blir svarta kanter.
Men visst kan du vrida skärmen till högkant, problemet är att de du vill ska titta på filmen inte kommer att vrida sina skärmar.
Sen kanske du bara skapar för mobiltelefoner eller läsplattor o DEM går ju o vrida vända som man vill.
Ett annat alternativ är att du fyller bilden med annat än svart.
En stillbild, En stillbid med filmen som täcker över, samma film fast tidsförskjuten i mindre varianter.
Men det blir också mer rörigt o gör man inte detta med finess kommer det bara att upplevas irriterande.
Sen misstänker jag att du egentligen är mer betjänt av en digital videokamera än DSLR.