Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hemmastudio-nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

nina84

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en d300s och fotar endast utomhus med naturligt ljus. Jag fotar allra helst porträtt och har nu blivit nyfiken på att fota i studio.

Vad behöver man som nybörjare köpa in för att få en helt ok studio? Och hur stor plats behöver den ta som minst? Jag har en väldigt stor, fyrkantig, hall och funderar på om den kanske rentav kan räcka.

Jag är medveten om att jag säkert kan läsa mig till detta, men om någon vill ta sig tid att skriva några rader som hjälper mig att googla vidare så blir jag tacksam!
Ni kanske har några bra länkar där man kan lära sig mer om studioutrustning osv?

Tack på förhand!

"En stor fyrkantig hall" är ett ganska ospecifikt mått =) , men 4x4 meter är väl ett minimum för att fota helkropp ( och då med lite vidvinkel ).

Jag har själv ganska litet i mitt fotorum och med 50mm objektivet på min 40d får jag stå ute i köket och fota genom hallen in i "studion" för att få helkropp.

Jag började med riktiga budget blixtar från Kaffebrus, köpte deras billigaste studiopaket ( kostade 1995:- då ). De blixtarna går forfarande varma varje session efter över 5 år. Kan ju haft tur med dem. Annars finns rätt billiga paket från kändare märken som Elinchrome ( D-lite ) och Visico tex.

Du behöver blixtar ställ paraplyer eller softbox. Radiosändare att trigga dem med och bakgrund, antingen papper eller tyg ( papper är ju slätt, tyg är ett elände att få jämt ) och kanske stativ för bakgrundsupphängning.

Svårt att ge råd men börja med så få grejer du kan, lär dig en sak i taget. Men det du köper ska vara av bra kvalitet. Om jag skulle starta idag och tänka på ekonomin, skulle jag starta med följande saker.
1. En blixt 200-400w/s (elinchrom D2)
2. Softbox ca: 60x60.
3. Blixtstativ.
4. Synk-kabel
5. Vitt eller färgat lakan som bakgrund
6. Pappskiva 120x60cm med vanligt aluminiumfolie på ena sidan och vitmålad på andra.

Då har du allt för att komma igång och testa och leka. Har du väl lärt dig hur du jobbar med ett ljus kan du gå vidare. Tröttnar du så har du inte spenderat allt för mycket pengar.

Slatten

Jag är också nybörjare.

Min bakgrund är en mörkläggningsrullgardin från ikea. Funkar till halvfigur, inte fötter alltså för då vill du ha ut bakgrunden på golvet.

Men har köpt en rulle papp nu, utveklingen går framåt.

Börja med paraplyer. Mindre skuggor att jobba med. Softbox ger mera riktat ljus mindre spill o orsakar rejäla skuggpartier som jag tyckte var besvärligt som nybörjare.
Men det är väl en smaksak.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar