Jag tror man kan se helhet på flera sätt, för mig betyder det att ett fotografi har harmoniserande komponenter som sammansatt förmedlar mer än summan av dem. Ett fotografi är en tvådimensionell representation av en tredimensionell värld som dessutom har har synliga eller osynliga attribut, te x färg, textur, känsla, lukt, ljud, smak etc. Ett fotografi med helhet fångar den tredimensionella världen med dess synliga attribut på ett tvådimensionellt medium, som betrakateren sedan i huvudet "vecklar ut" till en "personlig 3D kopia" och ger denne mer upplevelser än vad som objektivt kan utläsas ur bilden.
Beroende på hur fotografen komponerar ett fotografi skulle jag vilja göra följande uppdelning:
1. Komposition som fångar djup/linjer, former, texturer, färger eller gråskalor. Elementen behöver var för sig inte vara "vackra" eller "harminoska" och grönsen mellan dem kan vara skarp eller flytande, men sett tillsammans skall dom hos betraktaren skapa 2. eller 3 nedan.
2. Känsla. Känslan uppstår när bilden betrakatas som en helhet, det kan vara en känsla av frid, ensamhet, kärlek, hotfullhet, värme, kyla etc.
3. En bild kan också stimulera betrakatarens övriga sinnen (hörsel, smak, lukt) i det att bilden får betrakateren att dra slutsatser om vilka ljud, smaker eller lukter som fanns på platsen för fotografiet eller via dom inbyggda associationer som görs av helheten.
Normalt sett förstärker punkt 3 punkt 2. Ett fotografi med "bra" helhet har åtminstone två av elementen ovan och helst tre.
Jag skulle vilja använda följande utmärkta bild som exempel på detta resonemang:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=282616
Bilden har färger, en djupkänsla, och tydliga texturer. Till en början får man en fridsam skogskänsla, man känner doften av skog och hör fåglarna kvittra. Sedan gör hjärnan en ny tolkning och man ser en ölsejdel, en ny känsla infinner sig, törst och kanske den lätt berusande känslan av att ha druckit öl. Man känner smaken av öl i munnen.
Bilden, som inte har ett dugg med öl att göra, har via sina ingåenden komponenter gett mig en harmoniserande helhet som är större än summan av delarna.