ANNONS
Annons

ARBETSMETODIK VID SVARTVITKOPIERING

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack för jättebra tips! Ska kolla upp dessa! Jag har nämligen köpt hus och byggt mörkrum i källaren nyligen. Jag vill komma tillbaka till att bry mig om bilden och hantverket då digitalt har tagit död på mycket av min kreativitet. Sen förhoppningsvis kanske man kan komma igång o verkligen få fram hyffsade kopior på plastpapper för att sen om några år gå över till fiber och förhoppningsvis kanske kunna sälja lite riktigt fina kopior som man kan vara stolt över. Konstigt det där, för mig känns det som att hur fantastisk en digital bild jag tar når den aldrig ända fram.. Minns såväl hur stolt man är när man håller tagit fram en riktigt bra kopia. För mig är det viktigare än ladda upp hundra bilder i månaden på nätet. Jag vill komma tillbaka till känslan, glädjen och frustrationen som jag kände när jag började med fotografi. Bilderna från den tiden är också så fruktansvärt mycket bättre, jag lekte mycket mer och experimenterade.. Kommer fortsätta fota digitalt också såklart.. Gud va flummigt det blev! Men det är ju fredag ;)

... för att sen om några år gå över till fiber ...
Använder du Ilfords multigrade IV så kan du applicera tiden du fick med rcpapper direkt på fb.
Allt som kommer behövas är en liten tidsjustering mellan rc & fb.
Efter några försök så kommer du veta hur mycket tid du skall lägga på från testkopiorna på rc när du gör slutkopian i fb.
Men för att få det riktigt snyggt så bör man montera fb med adhesiv o det behövs en värmepress till det. De finns men är nog tyvärr ganska ovanliga i dagens begagnatannonser. O de är dyra som nya.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar