mimasan skrev:
Fotografera betyder att "måla med ljus".
Peronligen tycker jag att jag vill få "måla" precis hur jag vill och använda den teknik som finns, både gammal och ny! För teknik behövs för fotografering..........
Fotografi betyder att framställa bilder på ljuskänsligt material med hjälp av ljus. Det gör du inte när du sitter vid datorn. Där är bara din ursprungsbild ett fotografi, alltså själva bildfilen från kameran som fångats med hjälp av en ljuskänslig sensor. Inte ens när du målar med penselberktyg i photoshop så målar du med ljus. Att måla med ljus är en bildlig översättning av begreppet fotografi där du i mörkrummet belyser det ljuskänsliga fotopapperet på olika sätt (t.ex skuggningar, efterbelysningar, genom diffuserande material etc, för att få olika resultat. Du kan t.om i mörkrummet skapa fotografiska bilder helt utan kamera, enbart genom att belysa papperet genom olika material eller lägga saker/material mm på fotopapperet som ger bildkonturer genom skuggor/speglingar, olika belysningsvinklar mm. Det är det som åsyftas när du målar med ljus, inte att med olika verktyg/metoder "måla" i datorn.
Lägger inte någon som helst värdering i detta, vill bara att begreppen inte ska förvanskas allt för mycket. Men jag är kanske gammalmodig? Och de som växer upp idag har nog ingen större kunskap om den traditionella fotografiska tekniken, för dom är nog allt som har med datoriserad bildframställning (från kamerafotograferade bildfiler) att göra fotografi.
Jag tycker att det inom fotografin, speciellt i Sverige, finns en lätt historielöshet som inte verkar existera inom andra bildkonster eller i länder som t.ex USA. Inom måleriet t.ex, är en akvarell fortfarande en akvarell (trots att det med datorns hjälp går att framställa utskrifter på akvarellpapper som svårligen kan skiljas från akvareller). Dessa akvarelliknande ustkrifter betecknas inte som akvareller. Olika grafiska tryckmetoder kan också lätt efterliknas digitalt med utskrifter, men det nya inlemmas inte heller här och sammanblandas med de gamla metoderna.
Den traditionella fotografiska tekniken skiljer sig avsevärt från datorframställd bild och man bör därför inte ha exakt samma namn på dessa olika metoder att skapa bildkonst. Det är vad jag personligen önskar.
Edit: Och därmed har jag väl också delvis svarat på inlägget där det jag skriver betecknas som kvalificetar skitsnack? Betackar mig för dylika uttryck och ber vänligen att använda andra ordval när vi försöker diskutera olika infallsvinklar. Förstår inte varför det är så känsligt att försöka hålla isär olika sätt att framställa bilder. Det finns ju ingenting att skämmas för för den som gör sina bilder med hjälp av datorteknik? Det värderas ju precis lika högt idag på de finaste gallerier?