Annons

HDR = manipulering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Östberg skrev:"Rättrogenheten" tar sig väldigt konstiga uttryck,...

Så är det ju alltid. Personligen ser jag ingen som helst skillnad mellan vissa fotografer vid en jämförelse med andra extremister. Framför allt är det behovet av definitioner och regler som är så lika. Dessa regler är dock oftast så pass flytande att den som kommer upp sig statusmässigt i gruppen kan utnyttja dom så pass mycket att den upplyfta statusen går att bibehålla. Om gurun "råkar" tänja någon påstått fast gräns flyttas denna genast för att ge spelrum för den eller de som sätter nivåerna.

Fotohobbyn är lika fylld med illa konstruerade regler och ordningar som vilken religion som helst...
 
Att använda HDR i sin extrem och andra förvanskande tekniker är inte foto det är bildskapande - låt oss skilja på det.
 
remeife skrev:
Att använda HDR i sin extrem och andra förvanskande tekniker är inte foto det är bildskapande - låt oss skilja på det.

Naturligtvis är det så, men att sätta gränserna är för svårt för att det ska fungera i praktiken. En del tycker ju HDR alltid är extremt, och förkastar det helt. De flesta "fototalibaner" hade t ex säkert accepterat ett för fotosituationen specialgjort graderat filter, men inte att göra ett innehållsmässigt lika resultat med hjälp av HDR.

Jag tycker dom som värnar om "omanipulerat" fotografi ska förmå sig sätta en MYCKET snävare definition än t ex den som finns här på fotosidan. Om "ärligheten" är av så stor vikt som vissa anser bör dom ta konsekvenserna av detta, och inte kompromissa i sitt skapande.
 
Dykhjelm skrev:
Är inte foto bildskapande?

F-n vet i vissa fall. När fotografen vid fototillfället tänker mer på tekniken än bilden så ser jag det inte som bildskapande utan mekanisk avbildning.

För en tid sen pratade jag med en yngre tjej som tar fantastiska bilder fyllda av ögonblick och händelser. Hon tycker inte att hon har tid att tänka på tekniken och använder därför P-läget på sin Canon 5D med 4-5 L-gluggar. Egentligen gillar hon inte ens att byta objektiv, men har ändå valt att kompomissa för att få en hög bildkvalitet utan att behöva fundera så mycket på det.
 
Dykhjelm skrev:
Är inte foto bildskapande?
Det tycker jag nog. Även om många, mig inkluderad, kanske mer avbildar det man ser än skapar scenen (t.ex. arrangerar bilden i en studio eller på annat sätt) så gör man ju ändå en hel del val som kompostion, kameravinkel, tid och plats, plus att man påverkar färg, kontrast, nivåer m.m. Man kan medvetet påverka resultatet en hel del och visst är det väl skapande i det. Mer eller mindre kanske, en hel del "semesterbilder" t.ex. är nog tagna utan någon direkt tanke på fotografiskt skapande.
 
Anders Östberg skrev:
Det tycker jag nog. Även om många, mig inkluderad, kanske mer avbildar det man ser än skapar scenen (t.ex. arrangerar bilden i en studio eller på annat sätt) så gör man ju ändå en hel del val som kompostion, kameravinkel, tid och plats, plus att man påverkar färg, kontrast, nivåer m.m. Man kan medvetet påverka resultatet en hel del och visst är det väl skapande i det.

Om man inte bara siktar med kameran åt ungefär rätt håll och sen trycker avtryckaren i botten har man ju redan gjort en del val, och då har man väl fotograferat medvetet.

Personligen har jag svårt för de mer prylintresserade fotograferna som är så noga med inställningar och finlir att dom helt uppenbart missar bilder dom har haft som mål att få. Det är (mycket...) ofta just dom som sen är kritiska mot andra som fotograferar på "fel" sätt. Jag har tidigare liksom många andra varit tvungen leva med ganska enkla kameror, och de där "teknikexperterna" är dom enda som har kritiserat mina bilder alls. Nu när jag har "hyfsade" grejer håller dom käften även om de bilder jag har tagit med tidigare kameror. Klart märkligt...
 
Nu kanske jag sticker ut, men att använda dator i sitt bildskapande är inte att använda fotografisk teknik. Däremot att fotografera digitalt är att använda fotografisk teknik (använda ljus och ljuskänsligt material). Därför har fotografin idag blivit en slags blandteknik. Tycker personligen inte man ska förvanska ursprungsbegreppet fotografi utan istället redovisa hur bilden kommit till, vilket jag skrivit tidigare i tråden. Då behöver vi inte heller manipulationsbegreppet som är olyckligt. HDR i datorn är inte att använda fototeknik helt (endast utgångsmaterialet är fotografiskt) utan en digital datorteknik och i det avseendet är HDR (precis som alla andra tekniker där datorn utnyttjas) strikt sett manipulerade fotografier. Men bättre är då att skriva t.ex "HDR-bild" eller "datorredigerat fotografi" så blir det ju mera glasklart. Manipulation är ett så negativt uttryck som ju rent ut betyder att luras och medvetet förvanska för att just luras.

Fotografi är fotografi, låt det även vara det framledes. Det är inte den som använder den fotografiska tekniken fullt ut som ska behöva ändra på definitionen av sina bilder.

Fotoutskrifter är ju t.ex inte en fotografisk teknik utan kan väl mera jämföras med tryck, där tryckformen motsvarar bildfilen. Mera rätt då att kalla sådana bilder för fotografiska utskrifter och inte fotografi. Fotografi framställs oftast i mörkrummet och med ljusbelysningar på ljuskänsligt material.

Kanske inte något viktigt för gemene man, men för mig personligen känns det inte bra när mina fotografier sammanblandas med datorframställda bilder och utskrifter. Inte så sällan får jag frågan vilka utskriftspapper och skrivartyper jag använder och vilka program jag använder för att få vissa effekter i mina bilder, och det är ju inte så kul när man står timtal i mörkrummet och experimenterar/provar/skapar för att få fram ett enda bildexemplar på papper. Negativet kopieras ju väldigt sällan rakt av i det privata mörkrummet, utan diverse operationer/justeringar, mm. utförs för hand med varje bildexemplar.
 
fjalstal skrev:
Om man inte bara siktar med kameran åt ungefär rätt håll och sen trycker avtryckaren i botten har man ju redan gjort en del val, och då har man väl fotograferat medvetet.

Personligen har jag svårt för de mer prylintresserade fotograferna som är så noga med inställningar och finlir att dom helt uppenbart missar bilder dom har haft som mål att få. Det är (mycket...) ofta just dom som sen är kritiska mot andra som fotograferar på "fel" sätt. Jag har tidigare liksom många andra varit tvungen leva med ganska enkla kameror, och de där "teknikexperterna" är dom enda som har kritiserat mina bilder alls. Nu när jag har "hyfsade" grejer håller dom käften även om de bilder jag har tagit med tidigare kameror. Klart märkligt...
Det är klart att om man mest står och beundrar sin nya kamera istället för att koncentrerar sig på det som händer runt omkring en så blir det ju färre fångade ögonblick.

Det ena behöver dock inte utesluta det andra tycker jag, man behöver både teknik och "öga" för att det ska bli en bild. Teknikintresse kan göra att man får fler möjligheter att förverkliga den tänkta bilden, och mer kontroll så det blir som man tänkt sig istället för bara pga tur och tillfälligheter. Att vara ignorant vad gäller sina verktyg är inget att beundra tycker jag, både hantverkare och konstnärer bör förstå sig på sina verktyg så kan dom få ännu bättre resultat. Däremot görs förstås många val och inställningar bäst hemma innan man börjar fotograferandet, så inte fnulande med kameran sitter i vägen för det kreativa och "seendet".

Är man förberedd och kan sina prylar så ökar sannolikheten att man gör rätt och lyckas ta bilden när tillfället kommer.
 
Graal skrev:
Nu kanske jag sticker ut, men att använda dator i sitt bildskapande är inte att använda fotografisk teknik. Däremot att fotografera digitalt är att använda fotografisk teknik (använda ljus och ljuskänsligt material). Därför har fotografin idag blivit en slags blandteknik. Tycker personligen inte man ska förvanska ursprungsbegreppet fotografi utan istället redovisa hur bilden kommit till, vilket jag skrivit tidigare i tråden.

Ärlighet är ju det som håller, och jag håller med dig helt om att redovisning av bildprocessen är viktig.

Personligen har jag extremt svårt för halvautistiskt navelskådande av t ex brusets minimala variationer hitåt och ditåt och uppåt och neråt.

Sen gör man ju olika typer av bilder för olika situationer. Jag skulle aldrig i livet kalla de fotomontage för användning i marknadsföring jag ibland gör för fotografi. Inte heller de retuscherade och förändrade bilder jag på beställning har "tillverkat" för att framhäva turismen här är fotografi för mig. Det har med att tjäna pengar och överleva att göra, och inget annat. Jag är visserligen rätt bra på att retuschera, montera och förändra, men bara för det måste jag ju inte försöka övertyga andra om att det är "riktigt" fotografiskt material. För mig är fotografi något som håller bildmässig kvalitet direkt ur kameran.
 
Anders Östberg skrev:
Är man förberedd och kan sina prylar så ökar sannolikheten att man gör rätt och lyckas ta bilden när tillfället kommer.

Jo, så är det ju. Jag har tills relativt nyss använt en Canon Pro1 (innan dess Canon G2), även i viss mån på jobbet. Då får man veta väldigt noga var gränsen för kameran går för att det ska fungera alls. Dom där ironiska blickarna från avancerade hobbyfotografer som trakterade samma evenemang som mig byttes med tiden dock till förvirring när jag ändå lyckades få bilder och dessutom hamnade i samma gäng som de få yrkesfotografer vi har här. Då övergick dom istället för att nästan hänga på axeln på mig, enligt uppgift jag har fått på avvägar för att jag troddes vara bättre än dom på att placera mig i fotomiljön. Nu när jag har 30D, och oftast ef-s17-55 is, så har dom börjat ignorera mig igen, vilket antagligen beror på att min uppenbarelse nu är mer tekniskt begriplig och likställd med dom själva.

:)
 
Nils Bergqvist (Graal) skrev:
Därför har fotografin idag blivit en slags blandteknik.

Jag vill ju hävda att även det analoga är en form av blandteknik. Först så fotograferar du med din kamera, du framkallar din film och sedan är du i det analoga mörkrummet och försöker få fram den bild du såg när du fotade.

Fotografi är fotografi, låt det även vara det framledes. Det är inte den som använder den fotografiska tekniken fullt ut som ska behöva ändra på definitionen av sina bilder.

Här blir man ju lite nyfiken på vad som avses med den fotografiska tekniken?

Fotoutskrifter är ju t.ex inte en fotografisk teknik utan kan väl mera jämföras med tryck, där tryckformen motsvarar bildfilen. Mera rätt då att kalla sådana bilder för fotografiska utskrifter och inte fotografi. Fotografi framställs oftast i mörkrummet och med ljusbelysningar på ljuskänsligt material.

Det där tycker jag är ett kvalificerat skitsnack om du ursäktar mitt kraftiga ordval. I och med att dom flesta idag använder sig av digitala kameror så går det ju inte att belysa belysa sesnsorn i efterhand för att få fram en bild på ett ljuskänsligt papper. Bara på grundlag därvid så måste ju detta kallas för ett foto.

Inte så sällan får jag frågan vilka utskriftspapper och skrivartyper jag använder och vilka program jag använder för att få vissa effekter i mina bilder, och det är ju inte så kul när man står timtal i mörkrummet och experimenterar/provar/skapar för att få fram ett enda bildexemplar på papper.

Och det är på detta ställe som du utövar den analoga formen av HDR, manipulation eller vad vi nu ska kalla det.
För den bild du får fram efter dina timmar i mörkrummet lär knappast vara en bild som motsvarar verkligheten vid fototillfället...!
 
Där har du väl satt fingret på ännu en form av hyckleri eller vad man ska kalla det - påverkar man bilden vid framkallningen eller i mörkrummet så är det fotografi, gör man det i Photoshop så är det "manipulering". Bilden är inte färdig direkt ur kameran, vare sig med film eller digitalt.
 
Att efterlikna vad fotografen såg, står det i reglerna.
Jag då? Som är färgblind?!

Denna tråd började med en fråga om HDR är manipulering.

Några har svarat att det som görs i datorn är manipulering, medan det som görs i kameran är OK.

Min kamera då?

Min nya Sony har inbyggd HDR (även om den inte är så bra ännu)?!

Är det OK?

Det är förståeligt att Nils B och andra med näbbar och klor försöker hävda att det enda ”riktiga fotografiet” är taget med film och framställt i ett stinkande mörkrum.

Efter 40 år i mörkrummet var jag ordentligt sur på de ”amatörer” som gjorde finare och bättre bilder än jag utan träning.

Idag är jag mycket nöjd att jag kastade mitt mörkrum och skaffade ett ljusrum där möjligheterna är oändligt mycket större.

Det var inte alltid bättre förr.
OM Ansel Adams hade växt upp idag så hade han säker fotat med en digitalkamera och skrivit ut fotografierna på en bläckstråleskrivare.
 
mimasan skrev:
Fotografera betyder att "måla med ljus".

Peronligen tycker jag att jag vill få "måla" precis hur jag vill och använda den teknik som finns, både gammal och ny! För teknik behövs för fotografering..........

Fotografi betyder att framställa bilder på ljuskänsligt material med hjälp av ljus. Det gör du inte när du sitter vid datorn. Där är bara din ursprungsbild ett fotografi, alltså själva bildfilen från kameran som fångats med hjälp av en ljuskänslig sensor. Inte ens när du målar med penselberktyg i photoshop så målar du med ljus. Att måla med ljus är en bildlig översättning av begreppet fotografi där du i mörkrummet belyser det ljuskänsliga fotopapperet på olika sätt (t.ex skuggningar, efterbelysningar, genom diffuserande material etc, för att få olika resultat. Du kan t.om i mörkrummet skapa fotografiska bilder helt utan kamera, enbart genom att belysa papperet genom olika material eller lägga saker/material mm på fotopapperet som ger bildkonturer genom skuggor/speglingar, olika belysningsvinklar mm. Det är det som åsyftas när du målar med ljus, inte att med olika verktyg/metoder "måla" i datorn.

Lägger inte någon som helst värdering i detta, vill bara att begreppen inte ska förvanskas allt för mycket. Men jag är kanske gammalmodig? Och de som växer upp idag har nog ingen större kunskap om den traditionella fotografiska tekniken, för dom är nog allt som har med datoriserad bildframställning (från kamerafotograferade bildfiler) att göra fotografi.

Jag tycker att det inom fotografin, speciellt i Sverige, finns en lätt historielöshet som inte verkar existera inom andra bildkonster eller i länder som t.ex USA. Inom måleriet t.ex, är en akvarell fortfarande en akvarell (trots att det med datorns hjälp går att framställa utskrifter på akvarellpapper som svårligen kan skiljas från akvareller). Dessa akvarelliknande ustkrifter betecknas inte som akvareller. Olika grafiska tryckmetoder kan också lätt efterliknas digitalt med utskrifter, men det nya inlemmas inte heller här och sammanblandas med de gamla metoderna.

Den traditionella fotografiska tekniken skiljer sig avsevärt från datorframställd bild och man bör därför inte ha exakt samma namn på dessa olika metoder att skapa bildkonst. Det är vad jag personligen önskar.

Edit: Och därmed har jag väl också delvis svarat på inlägget där det jag skriver betecknas som kvalificetar skitsnack? Betackar mig för dylika uttryck och ber vänligen att använda andra ordval när vi försöker diskutera olika infallsvinklar. Förstår inte varför det är så känsligt att försöka hålla isär olika sätt att framställa bilder. Det finns ju ingenting att skämmas för för den som gör sina bilder med hjälp av datorteknik? Det värderas ju precis lika högt idag på de finaste gallerier?
 
Senast ändrad:
hornavan skrev:

OM Ansel Adams hade växt upp idag så hade han säker fotat med en digitalkamera och skrivit ut dem på en bläckstråleskrivare.

Ansel Adams var entrepenör ut i fingertopparna, och hade naturligtvis använt det som hade gjort hans företag framgångsrikt.

Jag gillar hans inställning: "It is easy to take a photograph, but it is harder to make a masterpiece in photography than in any other art medium".

För länge sen läste jag något Ansel Adams sagt om att bra skor var lika viktigt för fotografen som en bra kamera ;)
 
Graal skrev:
Fotografi betyder att framställa bilder på ljuskänsligt material med hjälp av ljus.

Det håller jag inte med om.
Det är din egen tolkning och inget annat. I början satt det en konstnär i det mörka rummet, camera obscura och ritade av bilden av den uppochnedvända hästen, eller vad nu motivet var. Då fanns det inte något ljuskänsligt material att tillgå. Det var ett modernt påfund som kom senare och sågs inte med blida blickar av konstnärerna.
Eftersom bilden i kameran blir uppochnervänd kanske vi skall vara försiktiga när vi vänder det. Det är ju inte så kameran såg bilden.
Eller?
 
Graal skrev:
Fotografi betyder att framställa bilder på ljuskänsligt material med hjälp av ljus. Det gör du inte när du sitter vid datorn.

Alltså kan man inte använda digitalkameror alls för "riktigt" fotografi, då den är helt berorende av datorn i själva kameran. Man får inte ens ut den där råfilen från sensorn utan att kameradatorn har hanterat den på vägen. Inte heller bilder publicerade här på Fotosidan eller någon annan stans på nätet är då "riktig" fotografi då dom är datorhanterade, och jag förväntar mig nu att alla som värnar om "riktig" fotografering avlägsnar alla sina digitala bilder.

Eller?

;D
 
För mig är det OK att hålla försöka terminologin tydlig så man vet vad man pratar om. Det blir väl lite jobbigt bara om man måste uppfinna en helt ny vokabulär för det som ger samma effekt i den digitala och analoga världen.

Däremot så hänger det här ofta ihop med (framförallt från film-vännerna) att man pratar nedvärderande om det digitala arbetssättet. Det är bara två olika verktyg med mycket gemensamt, och jag förstår inte varför man behöver se ner på varandra för det. Är det så att oljemålare och akvarellmålare är lika fåniga och snackar skit om varandras sätt att skapa?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.