Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR = manipulering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Photosession skrev:
.....Däremot har jag problem med dom inskränkta individer som hela tiden ondgör sig över det digitala fotograferandet och dess bildhantering.....

Jo, det kan jag hålla med dig om, tycker också att det är lite synd att läsa sådant. Att jag valt den traditionella fototekniken beror på att jag trivs bäst med det och kan det bäst. Det ger mig det uttryck jag vill ha i bilderna och jag har givetvis full repsekt för att de flesta idag väljer den nya tekniken, som uppenbarligen ger det dom söker. Fast även en del digitala fotografer verkar eftersträva den analoga känslan i sina bilder. Svarade förut på en fråga angående det i ett annat forum. och då är det bäst att köra med originalet, inte den fejkade kopian, tycker jag.
 
Graal skrev:
Det är nog t.om så att jag med digital teknik och utskrifter, aldrig skulle kunna göra just den typ av bilder jag visar och med just det uttrycket i så fall? Det skulle bli något helt annat som förmodligen hade gått rescencenten helt förbi. Nu framhölls istället just det uttryck bilderna fått i mörkrummet och den analoga teknikens karaktär (att bilderna, till skillnad mot digitala bar tydliga spår av en människas hand).

Fast andra kanske kan få fram ett uttryck som är i princip identiskt med ditt genom en annan och digital metod? Du bygger din process utifrån din begåvning och känsla, men valet av teknik är ju inte det som avgör hur resultatet uppfattas om man inte vet det innan. Det är istället hur "din" recensent värderar din marknadsföring av dig som avgör hur du blir behandlad. Det analoga har trots allt större (oftast välförtjänt) status konstnärligt sett.

Det finns en intressant statusmässig parallell i konstnären Lars Lerin. Han blev rätt styvmoderligt behandlad i de fiiiiiinare konstkretsarna då han uppfattades som främst akvarellspecialist. Som "alla" vet är det ju nästan bara konstnärligt intresserade överklasskärin..damer som kluddar med akvareller och då kan det ju inte vara seriöst nog. Till slut var han så pass etablerad att han inte gick att ignorera och som tur var hade han gjort en del i olja som kunde fungera som ett lagom stort steg att vänja in sig på. Idag kan ingen ingnorera honom trots akvarellerna.

:)
 
Varför måste bilderna kategoriseras efter vilken teknik som använts?
Kan vi inte enas att ett fotografi är en bild som tagit med en kamera.


PS: Många anser att allting blivit mycket enklare med digitalteknik.
Jag gör en hel del körkortsbilder. En tidigare anställd ville lära sig och började skriva ner exakt vad jag gjorde.
Efter två fullskrivna A4 gav hon upp.
Att lära någon göra körkortsbilder i ett traditionellt mörkrum skulle vara betydligt enklare.
 
hornavan skrev:
Varför måste bilderna kategoriseras efter vilken teknik som använts?
Kan vi inte enas att ett fotografi är en bild som tagit med en kamera.

Jag tror de flesta vill ha och behöver kategorier. En sportfotograf som t ex Dave Black har i de flesta fall mycket lite gemensamt uttrycksmässigt med t ex de superarrangerade verk som Jeff Wall gör. I mitt tycke är det då också intressant hur bilderna har framställts tekniskt inom de olika ismerna. Det ger mig en större förståelse och chans att sätta mig in djupare i det som intresserar mig personligen.
 
Personligen har jag svårt för att förstå varför man så ofta måste ställa två saker mot varandra för en jämförelse, i detta fall analogt vs digitalt. Har man ett någorlunda öppet sinnelag så tror jag att man kan ta till sig och även uppskatta "den andra sidan", oavsett om man själv är digitalist eller analogist.

Jag är numera helt digitaliserad. Gillar den tekniken och kommer TROLIGEN aldrig att plåta med film igen. I så fall mycket sporadiskt. Men, jag hoppas att tiden räcker till för en dagsresa till glasriket i sommar, länge sedan jag var där. Och då kommer jag även att försöka få till ett besök på en fotoutställning, den som Nils har och som jag läste om någonstans, glömt var. Varför skulle jag inte kunna uppskatta det och njuta av det utan att för den skull börja jämföra dessa bilder med digitala dito?

Nej, för mig finns ingen bästa sida och ingen kommer att få mig att välja bästa sida. För mig är det helt olika tekniker som syftar till samma sak: att skapa bilder. Och bilder blir det oavsett teknik.

Analogister: Kör hårt och fortsätt producera era analoga alster.
Digitalister: Kör hårt och fortsätt producera era digitala alster.
Ni är båda uppskattade av mig!!

/Arne.

PS: Nils, har du lust at maila över uppgifter om din utställning till mig? Och visst var det en till i närheten? DS
 
Håller helt med om det. Det många missar är att lägga till ett "för mig" när dom säger att det ena är bättre än det andra. Det är helt OK att ha en egen favorit och det går inte invända emot, däremot att utropa det ena eller det andra till absolut vinnare går inte.
 
Anders Östberg skrev:
Håller helt med om det. Det många missar är att lägga till ett "för mig" när dom säger att det ena är bättre än det andra. Det är helt OK att ha en egen favorit och det går inte invända emot, däremot att utropa det ena eller det andra till absolut vinnare går inte.

Naturligtvis har man rätt att lufta sin åsikt vad man än tycker inom lagens råmärken, och i det här fallet är det ju ens användarprofil som får stå som personlig identitet. Den som läser ett inlägg som generellt gällande och anonymt trots att det helt uppenbart finns en person bakom inlägget är väl knappast riktigt funtad i huvudet...

Jag är medveten om att ganska stor del av dom som är extremt (och då menar jag riktigt extremt...) tekniskt intresserade har Aspergers syndrom i någon grad. Då jag själv har ad/hd-diagnos med perceptionsstörningar (DAMP) så vet jag vad som ofta händer på forum för neuropsykiatriskt diagnostiserade. Trådar börjar ofta lugnt, ursprungsfrågan får dock snart vika för någon som antingen feltolkar frågeställningen eller som hittar en egen "sann" vinkel, och kör den i botten. Det är för "aspisarna" kliniskt omöjligt att inse någon annan skulle kunna tänka något annat än dom och vi inom ad/hd-spektrat blir totalt j-la skogstokiga för att nån f-n tjatar emot trots att alla argument går dom emot. Till slut går det upp för aspisarna att dom kanske kan ha fel, även om det ofta tar länge innan dom når till den insikten. Vi dampare börjar till slut skämmas för att vi har varit för skarpa i tonen och backar en aning. Sen dör tråden ut. Känns det bekant? :)
 
Anders Östberg skrev:
Låter som en helt vanlig dag på Internet.

Jo, och det är ju bra egentligen. Internet har öppnat dörrar för många som annars har svårt att göra sig hörda i verkligheten.

Fast det finns ju gradskillnader även på nätet. Diskusionerna på de neuropsykiatriska forumen är ofta sjövilt värre än här.

:)

Tillbaka till frågan:
Bilder som används i marknadsföring får förväntas vara manipulerade, och då är väl HDR inget speciellt. Det börjar t o m bli vanligt med helt eller delvis datorrenderade bilder, och ingen i kundledet verkar bry sig. Var tycker ni att man egentligen ska dra gränsen mellan foto och bild om man bortser helt från gamla fotografiska definitioner? Jag hade uppskattat lite synpunkter, om nån nu vågar.
 
fjalstal skrev:
Jo, och det är ju bra egentligen. Internet har öppnat dörrar för många som annars har svårt att göra sig hörda i verkligheten.

Fast det finns ju gradskillnader även på nätet. Diskusionerna på de neuropsykiatriska forumen är ofta sjövilt värre än här.

:)

Tillbaka till frågan:
Bilder som används i marknadsföring får förväntas vara manipulerade, och då är väl HDR inget speciellt. Det börjar t o m bli vanligt med helt eller delvis datorrenderade bilder, och ingen i kundledet verkar bry sig. Var tycker ni att man egentligen ska dra gränsen mellan foto och bild om man bortser helt från gamla fotografiska definitioner? Jag hade uppskattat lite synpunkter, om nån nu vågar.

Jag vågar, och jag har ingen direkt kunskap om eventuella definitioner. Detta blir fritt ur hjärtat:
Ett foto är en bild som i grunden är framställd med någon form av kamera. Även om den sedan är efterbehandlad/manipulerad så är det fortfarande ett foto. För mig.
En bild kan vara framställd med en bit kol, en penna, akvarell, ritsad i metall or whatever. Kan även vara framställd av ett foto...däremot behöver den inte vara det. Och har man ritat en bild med hjälp av verktygen i PS så är inte det ett foto. För mig alltså...;)

/Arne
 
Arne S skrev:
Jag vågar, och jag har ingen direkt kunskap om eventuella definitioner. Detta blir fritt ur hjärtat:
Ett foto är en bild som i grunden är framställd med någon form av kamera. Även om den sedan är efterbehandlad/manipulerad så är det fortfarande ett foto. För mig.
En bild kan vara framställd med en bit kol, en penna, akvarell, ritsad i metall or whatever. Kan även vara framställd av ett foto...däremot behöver den inte vara det. Och har man ritat en bild med hjälp av verktygen i PS så är inte det ett foto. För mig alltså...;)

/Arne

Låter rimligt. Till hur stor del ska man då anse att en bild som är delvis datorrenderad vara ett foto. Faller hela bildens fotografiska värde om t ex en bil renderas in på ett foto? Ungefär som på vissa av Simon Plants bilder: http://www.plantphoto.com . Inget kan väl förta hans fotografiska hantverk, eller är bilden helt förstörd i och med den datorrenderade bilen?
 
fjalstal skrev:
Låter rimligt. Till hur stor del ska man då anse att en bild som är delvis datorrenderad vara ett foto. Faller hela bildens fotografiska värde om t ex en bil renderas in på ett foto? Ungefär som på vissa av Simon Plants bilder: http://www.plantphoto.com . Inget kan väl förta hans fotografiska hantverk, eller är bilden helt förstörd i och med den datorrenderade bilen?
Enligt mitt sätt att se det på så har väl fotografiet fallit och bildkonsten tagit över. Vi pratar alltså inte om en bild längre.

Renderar jag eller någon annan in ett objekt, oavsett vad det är i en bild så är manipulationen/förvanskningen ett faktum och den verklighet som avbildades är borta. Detta bör enligt mig då inte kallas fotografi längre då den som skapat det gått ett eller flera steg längre.
 
Photosession skrev:
Enligt mitt sätt att se det på så har väl fotografiet fallit och bildkonsten tagit över. Vi pratar alltså inte om en bild längre.

Renderar jag eller någon annan in ett objekt, oavsett vad det är i en bild så är manipulationen/förvanskningen ett faktum och den verklighet som avbildades är borta. Detta bör enligt mig då inte kallas fotografi längre då den som skapat det gått ett eller flera steg längre.

Men bilden finns ju fortfarande kvar. Om man vet det så kan man väl fortfarande värdera det fotografiska hantverket i den delen av bilden?

;)
 
fjalstal skrev:
Men bilden finns ju fortfarande kvar. Om man vet det så kan man väl fortfarande värdera det fotografiska hantverket i den delen av bilden?
;)
Ursprunget, alltså bilden är ju där men den verklighet man förevigade ursprungligen har förvanskats och har därmed förbrukat rätten att kallas för fotografi. Däremot ser jag inga problem med att kalla det för bildkonst vilket det också är...

Problemet med den typen av bilder är väl att det är svårt att veta vad som är ursprungligt och vad som inte är det! Finns det en bildtext som detaljerat talar om vad som gjorts med bilden ifråga blir det ju klart mycket lättare att som du skriver värdera det urpsrungliga hantverket.
 
Photosession skrev:
Ursprunget, alltså bilden är ju där men den verklighet man förevigade ursprungligen har förvanskats och har därmed förbrukat rätten att kallas för fotografi. Däremot ser jag inga problem med att kalla det för bildkonst vilket det också är...

Problemet med den typen av bilder är väl att det är svårt att veta vad som är ursprungligt och vad som inte är det! Finns det en bildtext som detaljerat talar om vad som gjorts med bilden ifråga blir det ju klart mycket lättare att som du skriver värdera det urpsrungliga hantverket.

Jag håller med dig nästan helt. Var bara intresserad av eventuella åsikter i ämnet.

Jag tycker nog arrangerade reklambilder alltid bör ses som bildkonst, och inte fotografi. Jag gillar visserligen Jeff Walls extremt arrangerade konstfoto nåt enormt, men på något vis känner jag mer för det på samma vis som t ex tecknade och målade konstverk. En HDR-behandlad ögonblicksbild ger mig dock fortfarande känslan av fotografi, även om det ju egentligen skiljer en smula i tid mellan de olika ursprungsbilderna.
 
Alltså HDR fungerar alldeles utmärkt för min del och "bör" benämnas som fotografi. Sådana bilder är ju som någon klok redan skrivit i denna tråden bara ett återskapande av den verklighet som sensorn inte förmår att återskapa på egen hand.

Dock ska det väl påpekas att ibland går detta med HDR en aning för långt också. Men fortsatt så är det väl upp till upphovsmannen och betraktaren att avgöra huruvida det är bra eller ej. :)

När det gäller reklambilder så är jag nog enig med dig om hur det borde betraktas.

En fråga till dig då Calle som är lite Off-Topic...

Ska den typen av manipulerade bilder där bilden är uppbyggd av flera element som kan komma från ett flertal bilder över huvud taget ställas inför Galleri FS panel för att komma i fråga för Galleri FS?

Vore intressant att höra vad du eller andra har att säga om just det. Min egen synpunkt har jag redan klar.
 
fjalstal skrev:
Låter rimligt. Till hur stor del ska man då anse att en bild som är delvis datorrenderad vara ett foto. Faller hela bildens fotografiska värde om t ex en bil renderas in på ett foto? Ungefär som på vissa av Simon Plants bilder: http://www.plantphoto.com . Inget kan väl förta hans fotografiska hantverk, eller är bilden helt förstörd i och med den datorrenderade bilen?
Bra länk. Grymma bilder. Dock inte foto enligt mitt tidigare tänk. Bilden är alltså inte förstörd, den är utmärkt. Det är utmärkta exempel på det jag menade med bilder som skapats med ett foto som utgångspunkt.
Håller med om att gränsdragningen är svår, absolut, och jag har just nu inte den gränsdragningen klar för mig själv. Måste nog fundera mer på det. Som sagt, inte lätt. Kan man dra gränsen vid de gängse reglerna för vad som är manipulation? Inte helt självklart tycker jag.

/Arne
 
Photosession skrev:
En fråga till dig då Calle som är lite Off-Topic...

Ska den typen av manipulerade bilder där bilden är uppbyggd av flera element som kan komma från ett flertal bilder över huvud taget ställas inför Galleri FS panel för att komma i fråga för Galleri FS?

Vore intressant att höra vad du eller andra har att säga om just det. Min egen synpunkt har jag redan klar.

Som svar på frågan: Absolut inte!

Det måste ändå finns sätt att få visa det som är "omanipulerat" och där hantverket kommer mer ur kameran än från efterbehandlingen. Personligen håller jag den typen av fotografi högre än all annan bildkonst, förutom skulpturkonsten.

Fast "problemet" är troligen inte så stort. Här i min lilla stad är jag i princip ensam om att kunna göra ett fotomontage som håller kvalitet nog för lite större tryck. Det trots allt inte helt lätt och få tar sig tiden att göra det som hobby. Jag gör det nästan bara när jag tjänar pengar på det, och det är inte ofta.
 
OT men jag svarar ändå:

fjalstal skrev:
Fast andra kanske kan få fram ett uttryck som är i princip identiskt med ditt genom en annan och digital metod?...........

Förmodligen kan man efterlikna men inte fullt ut som jag själv upplever det. Har experimenterat en del med inscannade negativ och bilder, men även digitalt fotade filer, och försökt skriva ut dom på olika papperstyper av högsta sk Fine Art Standard. Men jag har inte lyckats få fram samma bildkaraktär som vid kopiering på gelatinsilverpapper, utan det blir en annan karaktär som har sin egen charm.

Bäst resultat fick jag på Cranes Museu Silver Rag på halvblank yta, Alpha Cellulose helmatt varm yta med struktur och ett högblankt billigt papper jag köpte i data-affären i Lessebo. Det billiga högblanka papperet var det enda som liknade gelatinsilverpapper, bläcket verkade sjunka in och såg inte ut att ligga på ytan som de flesta andra utskriftspapper. De halvblanka och matta papperen hade sina egna karaktärer och jag tror inte det går att efterlikna den känslan med att svärtan mera ligger ovanpå papperet än i det. Det blir därför en mera distinkt känsla i digitala utskrifter på dessa papper och vill man ha den karaktären så kör man givetvis med det. Vill man ha den traditionella känslan på printen så kopierar man i mörkrummet. Och som jag skrev tidigare, så finns ju möjligheten att göra det även med digitala filer genom att använda en digital förstoringsapparat typ De Vere 504 DS, (en apparat som fungerar i princip som en digital projektor). Synd att man inte har möjlighet att köpa denna dyra leksak, skulle vara kul att prova i alla fall.
 
Arne S skrev:

PS: Nils, har du lust at maila över uppgifter om din utställning till mig? Och visst var det en till i närheten? DS

Står just nu och "vaktar" här i Skruv. Har öppet måndag-lördag 12-17 denna och nästa vecka. Sedan öppet fre-lö 12-16 från den 8 aug och månaden ut. Stängt v 30-31 alltså. Stellan Karlsson är också gästutställare vid Kajvägen 4 i Skruv denna vecka ut, öppet 12-18 vardagar och 12-16 helger tror jag. Ett ypperligt tillfälle att jämföra digitala utskrifter och mörkrumskopior alltså, då Stellan skriver ut sina bilder på högkvalitativt skrivarpapper. Tycker dom bilderna har en egen karaktär som passar bra till just hans bilder, inte minst vad gäller utskrifterna som jag upplever skiljer sig en hel del från mina mörkrumsbilder.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar