Annons

HDR = manipulering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Anders Östberg skrev:
Där har du väl satt fingret på ännu en form av hyckleri eller vad man ska kalla det - påverkar man bilden vid framkallningen eller i mörkrummet så är det fotografi, gör man det i Photoshop så är det "manipulering". Bilden är inte färdig direkt ur kameran, vare sig med film eller digitalt.

Skulle vilja att du läser vad jag skrivit tidigare, vill inte att bilder framställda i dator ska kallas manipulering. Begreppet är missvisande och olyckligt. Vill att bilder ska kallas för vad de är, det underlättar.
 
Graal skrev:
Vill att bilder ska kallas för vad de är, det underlättar.

Det är ju rimligt. Det ger dessutom möjlighet förändra fokus från det konservativa fotograferandet som finast i rang, till en breddare och mer fruktbar inställning till vad som är "fint" nog för "konnessörerna".
 
hornavan skrev:
Graal skrev:
Fotografi betyder att framställa bilder på ljuskänsligt material med hjälp av ljus.

Det håller jag inte med om.
Det är din egen tolkning och inget annat. I början satt det en konstnär i det mörka rummet, camera obscura och ritade av bilden av den uppochnedvända hästen, eller vad nu motivet var. Då fanns det inte något ljuskänsligt material att tillgå. Det var ett modernt påfund som kom senare och sågs inte med blida blickar av konstnärerna.
Eftersom bilden i kameran blir uppochnervänd kanske vi skall vara försiktiga när vi vänder det. Det är ju inte så kameran såg bilden.
Eller?

Men fotografi kräver ingen kamera. Det du syftar på är kamerabilden. Den är betydligt äldre än fotografiet. Det första fotografiet brukar betcknas som de bilder professor Schultze fick fram i Tyskland under början av 1700-talet genom att belysa papper som bestrukits med silvernitrat med starkt soljlus. Han vistte dock inte hur bilden skulle göras beständig (fixeras). Det lärde man sig senare under början av 1800-talet. Och i SAOL står precis den definition jag skrev, det är den man brukar använda?
 
Senast ändrad:
Jag är fotograf och snart 60 år.
Jag lever av att sälja mina fotografier, trots min ålder. Jag har slutat lukta D76 och fix, idag luktar jag nog mest vitlök.

Min kamera är en dator, men jag kallar den för min kamera.

Mina bilder skriver jag ut med en skrivare, men jag kallar dom för mina fotografier.

Ibland hamnar mina bilder i en tidning eller i en bok. Jag kallar dom fortfarande för mina fotografier.
 
Graal skrev:
[B
Edit: Och därmed har jag väl också delvis svarat på inlägget där det jag skriver betecknas som kvalificetar skitsnack? Betackar mig för dylika uttryck och ber vänligen att använda andra ordval när vi försöker diskutera olika infallsvinklar. Förstår inte varför det är så känsligt att försöka hålla isär olika sätt att framställa bilder. Det finns ju ingenting att skämmas för för den som gör sina bilder med hjälp av datorteknik? Det värderas ju precis lika högt idag på de finaste gallerier? [/B]
Jag skrev också "Om du ursäktar mitt kraftiga ordval" men det kanske inte lästes alls i sammanhanget.

Jag tycker mig märka en viss "Snobbism" när det talas om fotografering. Det digitala fotograferandet är inget värt i jämförelse med det analoga.

Om det nu är så så är det en tråkig inställning hos dom analoga fotograferna. Oavsett om du använder en digitalkamera eller en analog kamera och tar bra bilder så är det väl det som ska uppmärksammas och inte val av kamerateknik.
 
Anders Östberg skrev:
Då handlar det alltså som vanligt bara om människors osäkerhet, man måste ha ett "vi och dom" att bygga sitt eget värde på. Trist.

Det mesta bygger ju på den där osäkerheten. När det gäller teknikprylar är det ju nästan absurt, och ger imho fotografin en sur metallisk eftersmak. De som eftersträvar det traditionellt riktiga fotot är inte särskilt konsekventa, utan vänder sig mest till sin egen lyhörda grupp. Ingendera sidan av extremvarianterna är dock något att slösa energi på, men att som människa välja bort gruppens trygghet är ju extremt svårt för de allra flesta. Själv är jag något av en enstöring och klarar att bortse från mycket av det självklara. Priset för det är dock väl stort för de flesta med behov av normal vänkrets.
 
hornavan skrev:
Jag är fotograf och snart 60 år.
Jag lever av att sälja mina fotografier, trots min ålder. Jag har slutat lukta D76 och fix, idag luktar jag nog mest vitlök.

Min kamera är en dator, men jag kallar den för min kamera.

Mina bilder skriver jag ut med en skrivare, men jag kallar dom för mina fotografier.

Ibland hamnar mina bilder i en tidning eller i en bok. Jag kallar dom fortfarande för mina fotografier.

Härligt.

Och det är vad det hela egentligen handlar om, att ta bilder...
Jag vill tro att du är en lika lycklig fotograf nu som när du använde dig av en analog kamera.
 
Photosession skrev:
Om det nu är så så är det en tråkig inställning hos dom analoga fotograferna. Oavsett om du använder en digitalkamera eller en analog kamera och tar bra bilder så är det väl det som ska uppmärksammas och inte val av kamerateknik.

Jag tar och sticker ut hakan en bra bit till och påstår helt enkelt att de analogtroende inte är riktiga fotografer som inte förmår sig att använda de snabba verktyg som ger möjligheten att få fram den bild som t ex kanske blir det tidiga 2000-talets ikonbild. Många analogister är duktiga fotografer, så det kanske är bra för oss andra att dom håller sig till det dom gör.

:)
 
fjalstal skrev:
Jag tar och sticker ut hakan en bra bit till och påstår helt enkelt att de analogtroende inte är riktiga fotografer som inte förmår sig att använda de snabba verktyg som ger möjligheten att få fram den bild som t ex kanske blir det tidiga 2000-talets ikonbild. Många analogister är duktiga fotografer, så det kanske är bra för oss andra att dom håller sig till det dom gör.

:)
Vad du vill hävda med detta är att dom är nöjda med att sitta i sin skyddade verkstad och vara saliga på sitt... För att dra det lite längre :)
 
Det digitala fotografiet, oavsett om man använder dator att framställa slutbilden, digital förstoringsapparat att kopiera filen med i mörkrummet, eller utskriftsmedium, är lika högt värderat idag. även ekonomiskt. Tycker däremot att det verkar vara väldigt känsligt att diskutera det här med olika begrepp, att det skiljer ganska mycket mellan helt traditionell mörkrumsteknik och bildframställning i datorn? Det verkar ju faktiskt som om en del av dom som använder den nya tekniken skäms för det?
 
Photosession skrev:
Vad du vill hävda med detta är att dom är nöjda med att sitta i sin skyddade verkstad och vara saliga på sitt... För att dra det lite längre :)

Jag funderade en kort stund på att vara diplomatisk, men glömde det snabbt :D

Du skrev det, och jag håller med helt. Min psykoteurapeut kallar mig "renässansmänniska" och som sådan är jag skrämmande för de som gärna begränsar sig snävt. Min något elaka läggning gör dessutom att jag gärna tar diskussionen med dessa snäva personer, och jag ser ingen som helst skillnad mellan en specialintresserad i vilken form som helst. Dom må vara t ex religöst, analogfotografiskt eller fototekniskt "extrema", men resultatet mänskligt är ändå mycket likt. Ofta så likt att det är nästan skrämmande, och jag tror definitivt det finns bakomliggande psykologiska faktorer att räkna med.
 
fjalstal skrev:
Jag tar och sticker ut hakan en bra bit till och påstår helt enkelt att de analogtroende inte är riktiga fotografer som inte förmår sig att använda de snabba verktyg som ger möjligheten att få fram den bild som t ex kanske blir det tidiga 2000-talets ikonbild. Många analogister är duktiga fotografer, så det kanske är bra för oss andra att dom håller sig till det dom gör.

:)

Kul infallsvinkel! Som jag nog tyvärr måste gör dig besviken att besvara med följande: Hade jag fotograferat mina senaste utställningsbilder digitalt och skrivit ut mina bildfiler på skrivare, skulle jag knappast fått en så pass bra rescension med en helsida på Smålandspostens kultusida och en av mörkrumsbilderna stort uppslagen. Det är nog t.om så att jag med digital teknik och utskrifter, aldrig skulle kunna göra just den typ av bilder jag visar och med just det uttrycket i så fall? Det skulle bli något helt annat som förmodligen hade gått rescencenten helt förbi. Nu framhölls istället just det uttryck bilderna fått i mörkrummet och den analoga teknikens karaktär (att bilderna, till skillnad mot digitala bar tydliga spår av en människas hand).
 
Intressant diskussion. Den har jag väntat på sedan februari månad då jag fick tidningen Friluftsliv i min hand.

Sidan tio: Artikel om Asle Svarverud. Citat: "Bilderna blir få, men otroligt skarpa och nyansrika, och tiden i mörkrummet är väldigt lång. Han kan hålla på i dagar med bläck, penslar och kemiska lösningar för att få till den perfekta bilden." Slut citat


Varför är det ingen som anser att detta är manipulation?
 
"Vad du vill hävda med detta är att dom är nöjda med att sitta i sin skyddade verkstad och vara saliga på sitt... För att dra det lite längre :)"

Säger väl en del om inställningen till traditionell fotografi och att ämnet verkar lite känsligt? Bekräftar kanske det jag tidigare skrev i jämförelsen med synen på det traditionella inom annan bildkonst?
 
Lena W skrev:
Intressant diskussion. Den har jag väntat på sedan februari månad då jag fick tidningen Friluftsliv i min hand.

Sidan tio: Artikel om Asle Svarverud. Citat: "Bilderna blir få, men otroligt skarpa och nyansrika, och tiden i mörkrummet är väldigt lång. Han kan hålla på i dagar med bläck, penslar och kemiska lösningar för att få till den perfekta bilden." Slut citat


Varför är det ingen som anser att detta är manipulation?

Om det var en fråga till mig så kan jag bara besvara med följande: All bildkonst är manipulation av verkligheten. Manipulation är ett olyckligt begrepp som inte bör användas inom de fotografiska ämnesområdena. Istället bör man använda enkla begrepp som preciserar hur bilden kommit till. T.ex HDR-bild, datorredigerat fotografi, selentonat gelatinsilverfotografi (eller vad det nu kan vara fråga om?).

Mörkrumsgurun Ansel Adams, en av världens mest kända analoga fotografer, var t.ex noga med att framhålla ett det betraktaren såg när hon/han betraktade hans bilder, var inte det man såg när man var på plats vid fotograferingen, utan Adams visualisering av densamma, överförd till den slutliga mörkrumsbilden.
 
Senast ändrad:
Så...

Jag har inte vänt mig till någon speciell. Jag kom precis hem från en veckas semester och fick syn på denna rubrik och kastade mig över tangentbordet efter att ha letat fram tidningen Friluftsliv. Jag har inte hunnit läsa alla inlägg.

Jag tycker bara att det är tråkigt att fnysa åt ny teknik lika väl som det är lika illa att fnysa åt gammal teknik.

Jag ställer bara frågan rakt ut: varför är det så många som sätter näsan i vädret åt det digitala och tycker det är fusk? Det går ju att i så fall fuska lika mycket analogt. Varför har annars bildbearbetsningsprogrammen kopierat funktioner som oskarp mask, skugga, efterbelya och dyligt?
 
Kanske dags att införa ett nytt begrepp som kan ersätta fotosidans "bilden är manipulerad":
Bilden är VISUALISERAD!
 
Graal skrev:
Säger väl en del om inställningen till traditionell fotografi och att ämnet verkar lite känsligt? Bekräftar kanske det jag tidigare skrev i jämförelsen med synen på det traditionella inom annan bildkonst?
Jag kan ärligt säga att jag inte har något emot traditionellt fotograferande alls. Däremot har jag problem med dom inskränkta individer som hela tiden ondgör sig över det digitala fotograferandet och dess bildhantering.

Vi har ju alla ett intresse som riktar som mot bilden... En del använder sig av en analog utrustning medans andra använder en digital. Oavsett utrustningsval så är ju fortsatt bilden det viktiga och den går det att diskutera runt oavsett utrustning.

Rätta mig gärna om jag har fel...!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.