ANNONS
Annons

HDR = manipulering?

Produkter
(logga in för att koppla)
Så fort du trycker på avtryckaren börjar kameran manipulera (bearbetningsfasen) bilderna. Mer eller mindre beroende på kamera inställningarna, om blixt används, om det är JPEG, RAW osv.

Det är ingen skillnad. Om du "tar över" arbetet och i datorn forsätter "fixa" med den "perfekta bilden" för att kameran inte riktigt klarade av arbetet.
 
Om jag målar en tavla med olja är det ingen som ifrågasätter det, kanske bara någon som frågar varför jag inte målade den som en akvarell istället. När jag fotograferade i svartvitt med en analog kamera förr i världen och skuggade eller efterbelyste bilderna i förstoringsapparaten var det en manipulation det också? Beundrar den fotograf som är så SKICKLIG att han/hon aldrig behöver göra något efterarbete. Måste vara gudabenådat! Tror de flesta som plåtar digitalt idag gör något åt sina bilder, kanske en beskärning, kanske lite skärpa osv. Är det manipulation det också? Om man tycker att bilder blir bättre med (en måttfull) HDR, varför inte? Det är egentligen bara slutresultatet som räknas inte hur bilden togs eller gjordes.

Den lilla infällda bilden är en för kraftig HDR, lätt i början att dra på för mycket...
 

Bilagor

  • hdr.jpg
    hdr.jpg
    20 KB · Visningar: 150
... och vad som är för mycket eller för lite måste väl vara upp till fotografen att avgöra. Vilka nyanser i skuggor och högdagrar var det han "såg" när han exponerade sensorn, och vilka nyanser vill han lyfta fram i den slutliga produkten.
Vad fotografen ser i sitt motiv är ju i högsta grad subjektivt!

Petter ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.