Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Off topic: Är möjligheten att länka bild med img-taggen en inställning per forum? (Det verkar inte fungera överallt).
 
Tjena Andreas.

Använder mig vanligtvis av tre exponeringar +/-2EV och skapar HDR-filen i Photomatix (dock gillar jag inte riktigt hur Photomatix hanterar färger varför mina HDR-bilder oftast är svartvita). Har generellt en ambition att med HDR kompensera för kamerans begränsade dynamik och få bilden att se ut som ett "vanligt" foto. Trots nämnda ambition så kan jag bara konstatera att slutresultatet sällan lever upp till det, kanske inte ens i närheten. Anledningen är att jag helt enkelt skruvar till bilden tills jag är nöjd, vilket hittils har resulterat i en överdriven effekt.
Grundtanken med TM för mig är inte att skapa en färdig bild utan att helhetsintrycket kommer så nära mitt ideal som möjligt. Detta innebär i mitt fall att delar av bilden i de allra flesta fallen är undermåliga men eftersom TM bara utgör ett steg på vägen så spelar det ingen roll, detta rättar jag till senare.
Nästa steg i processen är att i PS skapa lager med TM-filen samt de ursprungliga bilderna. Jag låter TM-bilden utgöra grunden och "målar" in lämplig ursprungsbild med hjälp av layer mask på de ställen där TM-bilden inte ser bra ut. Inte sällan blandar jag in normalexponeringen över hela bilden med i mitt tycke lämplig transparens. Det här arbetsflödet hindrar mig från att tappa perspektiv på hur bilden ser ut i orginal, något som i mitt fall är högst troligt annars (utan att för den skull låta mig begränsas av det).
Nästa steg är att slå ihop lagren och skruva på nivåer osv för att få till rätt stuk.

Det ovan beskrivna har jag lärt mig på http://www.stuckincustoms.com/hdr-tutorial/ ,som det redan länkats till tidigare i tråden.

Kan avslutningsvis tipsa om kommande HDR-skärmar, t.ex. dolby HDR, vilket på sikt torde göra TM onödigt, varför vi i framtiden kan förvänta oss även de mest inbitna HDR-motsåndare gå över till den "mörka" sidan =)

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1522782.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1522749.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1522688.htm?set=mp

/Rickard
 
Min HDR teknik

Detta är min egen teknik som jag kom på med lite funderingar om hur man kan använda "Layer Masks" på bilder med olika exponeringar (nytt i CS3 tror jag). Man behöver alltså inte avancerade plugins mm. och detta blir mer exakt och verklighetstroget än de jag testat med.

BILDTAGNINGEN - KAMERAN:

Välj AEB med -2, 0, +2 inställning (dvs totalt 4 stops skillnad)
Ta med stativ eller mycket stadig hand.

I PS:

Om ej taget med stativ eller om bilder ur fas: Välj file->Automate->Photomerge. Då justeras de i 3 layers automatiskt.. Normalt sett är denna till för panoramas men funkar utmärkt på överlappande bilder också. (Kan vara ide att ta bort brus innan på bilderna om de innehåller mycket)

Annars skapa 3 layers med de tre bilderna.

Ordna dem så att den mörkaste kommer först och den ljusaste sist.

Lägg till mask layer på den första och andra bilden. (Den mörka och normala). Lägg till genom ikonen fyrkant med cirkel i.

Troligtvis vill vi ha lite med av det allra ljusaste samt det allra mörkaste... Mest viktat mot normalexp. Då tar vi en kopia av den mörkaste bilden. Omvandlar denna till svartvitt. Och kopierar in på layer-masken till layer 1. OBS!!! : För att kunna kopiera in denna måste layern vara synlig / editerbar. Detta göres genom att man trycker på fliken Channel och väljer ögat på layer-masken. Sedan kan man välja den och kopiera in på den.

Gör lika dant med den andra bilden, men kopiera där in den ljusaste svartvita versionen.

Se till att ögona är på alla lager.

Justera nu brightness, kontrast samt ev. blur (förslagsvis justerbar gaussian) på layer-maskerna (markera den du editerar) tills du har en fin HDR bild. Som sagt oftast skall den första layern vara mörkare och den andra ljusare... Annars blir det lätt för mycket ljusutjämning och en slät bild... Men det hela beror på skillnaderna i ursprungsbilden.

Hör gärna av dig om du använt denna teknik med lyckat resultat!
 
Kan bidra med en HDR bild..

1.jpg


En grej som jag har funderat på, om man ska ha med en modell i bilden. Vilken väg kan vara den bästa.
Typ först ta HDR-bilderna sen ta en bild med modellen. För att sen klippa in henne i photoshop.

Eller har någon nått annt tips?
 
Ta HDR-bilden med modellen, skit i hur hon blir av HDR-behandlingen. Lägg sedan originalbilden behandlad utifrån modellen som ett eget lager och använd lagermask och opacitet för att få det utseende du vill på modellen.
 
Säg åt henne att stå stilla, det tar ju inte speciellt lång tid att ta tre bilder om man har en bracketing-funktion i kameran.
 
Tanken med hdr är ju i första hand kunna utjämna stora kontraster i t.ex. en interiörbild där rummet i sig håller f:5,6 men solljuset utanför fönstret ligger på f:16. Utan hdr, det ena alternativet rätt exponerat rum men utfrätt fönster, ja, det andra säger sig själv, bara att välja vilket man föredrar. Nu kommer en bra hdr-bild att utjämna den höga kontrasten så både rummet och allt utanför är "rätt" exponerat. Sedan kan jag ju dra hur mycket som helst i alla reglage för att få mera speciella effekter i både Photomatix Pro eller PS/CS2,3,4. Beträffande hdr-bilder tycker jag att bästa resultatet har jag fått med Photomatix Pro, medan PS/CS3,4 är krångligare och ger ett plattare intryck. Det är klart PS/CS3,4 är ju billigare än Photomatix Pro... Nu är ju hdr-bilder verkligen på tapeten, ska bli spännande och se vad nästa trend blir, kanske Leica med TRI-X? Det kan vara så också att hdr-bilder om något år är så uttjatat att ingen orkar se dem mera. Någon som håller med?
 
hur går det för folket här med sina "hdr" bilder?

SemiImbecille ser jag har förstått vad hdr innebär iaf..

att bil o tex bakrund syns tillsammans utan att det svärtar igen elr blir utfrätt..lagom av allt..inte färgbomber med superkontrast hejkomochhjälpmig bilder..för hur ofta ser du världen igenom dina ögon så??
 
De flesta använder HDR fel, man skall inte fläska på med alla reglagen och 99% av alla bilder här på fotosidan är egentligen tonmappade och inte vanliga HDR. HDR är många bilder sammanslagna till en bild för att öka det dynamiska omfånget men inte att manipulera med färgerna i bilden till de är totalt förvrängda. Jag kan tycka det är rätt trist när någon använder tonemappingen helt fel dvs överdriver. Inte konstigt att folk tröttnar, det blir inte snyggt mest bara konstigt. Sedan handlar det om motivet om motivet är tillräckligt intressant att titta på. Många bilder med HDR tema tenderar vara tagna på totalt ointressanta saker. iofs så tenderar 90% av FS sidans bilder vara rätt ointressanta men det är en annan diskussion.
 
De flesta använder HDR fel, man skall inte fläska på med alla reglagen och 99% av alla bilder här på fotosidan är egentligen tonmappade och inte vanliga HDR. HDR är många bilder sammanslagna till en bild för att öka det dynamiska omfånget men inte att manipulera med färgerna i bilden till de är totalt förvrängda. Jag kan tycka det är rätt trist när någon använder tonemappingen helt fel dvs överdriver. Inte konstigt att folk tröttnar, det blir inte snyggt mest bara konstigt. Sedan handlar det om motivet om motivet är tillräckligt intressant att titta på. Många bilder med HDR tema tenderar vara tagna på totalt ointressanta saker. iofs så tenderar 90% av FS sidans bilder vara rätt ointressanta men det är en annan diskussion.


Jag har många ggr svårt för dom överdrivna, men att säga att det är fel ? vem bedömer vad som är fel eller rätt ? man kan säga att det inte faller dig i smaken, det är som sagt en smaksak.
 
Problemet är väl kanske att många bilder är felaktigt behandlade, det är svårt att få den som gjort bilden att förstå detta. Jag har själv exprimenterat med HDR-bilder och gjort många väldigt fula bilder som jag tyckte var bra när jag gjorde dem.

Men tonmappade bilder med till viss del överdrivna effekter är en slags genre, accepterad av många men hatad av fler. Men då gäller det att man behåller djupet och dynamiken i bilden. Se bara på Ben Wilsons bilder.

Några av de sista bilderna jag la ut på fotosidan (Det är ganska länge sedan) började närma sig det resultat jag önskade. Men det är inte det lättaste, det tar ibland timmar att få en bild bra.
 
Har ni några bra tips på hur man gör en bra HDR bild utan massa tonemapping och overkliga ljus och färger?

Länka gärna om ni känner till någon bra sida eller film!

Mvh
 
kan det vara så enkelt som att hdr inte är så olikt konvertering till svart/vitt eller lagerhantering eller ljussättning i studio eller retuschering av blemmor ?! man gör hdr för att få en effekt som du själv & vissa andra känner ngt. för.... vissa gillar det, andra inte. vissa gillar svart/vitt, andra inte. vissa gillar studioljussättning, andra inte....

Denna tråden startades av en person som ville veta hur han skulle få sina hdr-bilder att växa & jag är ganska övertygad om att han inte ville ha information om hur mycket vissa andra av er ogillar hdr...

Tycker inte att man här på fotosidan ska behöva försvara sin valmöjlighet att kunna fota & redigera på det sätt man själv tycker är mest givande...

& visst kan man göra en bil mer intressant med hdr... likaså porträtt...

mvh. Reine
 
Prova easyHDR, det är speciellt designat för dem som vill hålla en hyfsat naturlig look på bilderna. Jag kör själv med det och är helnöjd. Kostar dessutom bara bråkdelen av Photomatrix m.fl. Den nya versionen kan dessutom använda de olika exponeringarna för att sätta ihop något som inte är över/underexponerat någonstans utan att gå via äkta HDR, ungefär som att mixtra med lager från flera exponeringar i Photoshop, vilket ibland blir ännu mer realistiskt:
 
Jo jag har gjort det några gånger.Har även provat Merge to HDR men får då någon grå dassig hinna över bilden.Vet inte vad jag gör för fel då?

Jag har märkt nästan samma sak. gillar inte alls att köra på någon typ av automatik.

Vet inte om ja gör något fel men för det mesta tappar jag även pixlar som vanligtvis blir en helt fel färg. Massa blåa skarpa pixlar..

Tycker jag får mer kontroll när jag kör manuellt och utan tonemapping.
 
Vissa program misslyckas helt om inte bilderna är perfekt överlappande (t.ex. om löv rör sig etc). qtpfs har jag för mig hade detta problem. Då blir det felfärgade fläckar. Photomatrix och easyHDR gör på något mer avancerat sätt så där uppstår inte detta problem.

Jag körde också några bilder för hand men det tog en hiskelig tid, mycket mer tid än vad jag har att lägga på foto just nu. Har man bara en bildserie där inget förändrar sig mellan bilderna annat än exponeringen (dvs vindstilla och bra stativ) så blir det oftast lika bra med automatik, fast det går mycket snabbare. Har man däremot fladdrande löv etc. är det ofta bara att kasta bildserien med automatgenereringen medan ett par helkvällar vid datorn kan ge en bra bild med manuella metoden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.