Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HDR-bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Pia har i sitt inlägg en viktig poäng; hon gör bilder som hon gillar. Att tala om för någon vad man inte gillar för bilder är inte samma sak som kritik, det säger ingenting om bilden. Men för ganska många av oss handlar det till syvende och sist vad vi själva tycker om. Pia har en härlig inställning och bilden på rostvraket är kanon! Jag personligen har svårt för bilder på nyare moderna funktionsdugliga bilar, det känns mer som produktbilder till reklam eller tidningen bilsport. Men Pia gillar sina bilder och det är väl kärnan för de flesta av oss. Att tillfredsställa vår egen bildtörst. För de flesta av oss kommer inte att sälja bilder, så är det bara.

Vill man avbilda med så naturtrogna färger som möjligt så är det bara att köra, men den där prestigetjafset om att tone mappade bilder är fult känns tämligen meningslös.

Hej Andreas!
Jag är en sån som bara älskar att jobba med Hdr och tonemapping.........

TACK! För ett givande svar HUR du skapar dina HDR bilder :)

Följdfråga: Med exponeringssteg, hur menar du då? För just nu är min kamera inställd på att gå i steg om 1/3 exponeringssteg, antar att det skall vara RIKTIGA exponeringssteg för att få tillräcklig spridning på bilderna?

I programmet, kör du in RAW filen direkt?

Vill göra er uppmärksamma på att denna tråd handlar om hur man går tillväga för att skapa en hdr bild och inte om hdr är bra eller dåligt.

För att man enkelt ska kunna sålla ut bra tips och lära sig nåt utan att behöva läsa massa skit man inte bryr sig i, tror jag det blir enklast om vi tar andra diskussioner i en separat tråd.

Snälla?

Joo det kunde jag så klart ha förklarat hur jag gjorde med kamerainställningen. Jag går in under menyn och så på AEB så är mina inställningar -2, 0 ,+ 2 Det är de tre jag brukar använda när jag tar mina hdr bilder och alltid bara i Jpg.
sorry att jag inte tänkte såå långt

Joo det kunde jag så klart ha förklarat hur jag gjorde med kamerainställningen. Jag går in under menyn och så på AEB så är mina inställningar -2, 0 ,+ 2 Det är de tre jag brukar använda när jag tar mina hdr bilder och alltid bara i Jpg.
sorry att jag inte tänkte såå långt

haha inte självklart att man ska förklara nåt sånt :) men det verkar ju iofs rimligt att gaffla med 2 steg mellan varje.

Problemet jag har haft om jag gjort hdr bilden i RAW och sen öppnar i photoshop så kan jag inte på nåt enkelt sätt konvertera den till jpeg. Någon som har en lösning?

Problemet jag har haft om jag gjort hdr bilden i RAW och sen öppnar i photoshop så kan jag inte på nåt enkelt sätt konvertera den till jpeg. Någon som har en lösning?

Vilken version av ps har du? Är det raw-filen du öppnar i ps sen?
I CS3 så öppnas min raw-fil automatiskt av Camera Raw och nere i vänster hörn finns "save image" där man sen väljer format.

...
behöva läsa massa skit man inte bryr sig i
...

En persons "skit", en annan persons guldkorn.

Vilket trist sätt att uttrycka sig, bara för att du inte gillar en vinkling på temat så är det väl inte "skit". Vill du ha någon respekt för dina åsikter och synpunkter får du väl visa lite respekt för vad andra skriver också.

En persons "skit", en annan persons guldkorn.

Vilket trist sätt att uttrycka sig, bara för att du inte gillar en vinkling på temat så är det väl inte "skit". Vill du ha någon respekt för dina åsikter och synpunkter får du väl visa lite respekt för vad andra skriver också.

Det är skit i denna tråd som ska ha konkreta förslag på HDR behandling, för att en tråd ska vara givande ska den hållas ren från sådant som inte har med ämnet att göra. Annars kan man lika gärna ha ett chatrum.

Vill göra er uppmärksamma på att denna tråd handlar om hur man går tillväga för att skapa en hdr bild och inte om hdr är bra eller dåligt.
I alla fall jag har aldrig sagt ett ord om hur bra eller dåligt det är. Det jag har sagt är att folk ska sluta blanda ihop HDR och tonemapping. För hur hårt man tonemappar handlar väl smak, men att kalla det för HDR i slutändan är bara helt fel.

Gör om bilden till 8-bit. Image->Mode->8-bits, eller Bild->Läge->8-bit om du kör svenska så bör du sen kunna spara ut som jpg.

Nu är bara fråga, vad skulle folk kalla min bifogade bild? Själv skulle jag kalla den för bild helt enkelt, även fast jag har tagit ganska många exponeringar, lagt ihop dom till en HDR i photoshop, konverterat till 16-bit, korrat den så den stämmer överens med vad min öga såg på riktigt och sen sparat ut som jpg.
Vissa skulle kalla den för HDR, men skulle dom personerna kalla det för HDR även om jag hade tagit bilden med en enda exponering?

Bilagor

• 4002.jpg
    4002.jpg
    78.7 KB · Visningar: 1,003
Du har nog helt rätt.. Man inser inte vad som är gjort å kallar den nog bara en bild.. Men hellre en sån bild där du gjort så ljuset stämmer än när man ser ett TM exempel som nedan.. så som dom flesta "hdr" bilderna som syns häråvar

Bilagor

• heh.jpg
    heh.jpg
    71.8 KB · Visningar: 1,000
Kan lägga upp en HDR bild jag har gjort, har dock inget med fordon att göra.

HDR_Holmon.jpg

Använde photoshop CS2 när jag gjorde denna bild. Tog 3st bilder, normal exponerad bild, en under och en över exponerad bild. Sedan lät jag CS2 lägga ihop bilderna och jag sköt sedan resten av inställningarna.

Mvh Emil

Nu är det ju inte så att all tone mapping är av så usel kvalité, det har du förmodligen sett om du tittat runt lite här och på flickr.com till exempel. Eller kolla in Ben Willmore´s bilder. Han är författare till ett gäng böcker och har gett ut en film om HDRI. Det kommer även en ny bok i vår om HDRI från honom. Jag har redan bokat ett ex!

En del dömer ut tone mapping som en styggelse som bara förstör bilderna, och det är mycket möjligt att det förstör många bilder. Men gudars vad det kan lyfta en tråkig bild som annars har en bra komposition men tråkigt ljus och matta färger.

Ett tips; använd aldrig jpg. Jag har ibland om jag bara haft en RAW-fil gjort tre TIFF-filer för att sätta ihop till en bild att tone mappa. Gör så mycket som möjligt i RAW-programmet; skärpa, kontrast, skärpa och brus. I Camera RAW finns massa funktioner som är nyttiga; recovery för utbrända partier, clarity, blacks osv. Alla dessa är användbara när man sedan använder exponeringsfunktionen för att se vad man kan framställa.

Den bilden man sedan får fram och tone mappar blir väldigt skarp och brusfri. När man sparat ner den till 16-bitars TIFF och öppnat den i Photoshop så behövs knappt brusreducering, det tillför bara försämringar. En stor del kan bero på kameran också, men om man är noga med det i början så slipper man fula saker i sin färdiga bild. Just det kan vara skönt att slippa om du ska göra bil-biler. Speciellt om bilarna är blanka och välputsade!

3198832115_56f1a2a8f1.jpg

Skaffa Ben Willmores DVD om HDR, den är jättebra. Jag skulle kunna göra en kopia och skicka till dig men jag är inte hemma förrän om tre veckor. Det är okej, Ben Willmore är en god familjevän "over there" så jag ger bara han några dollar för varje kopia....

Försök att inte lyssna för mycket på prestigetjafs, se till att fixa några lysande bilder i stället! Snart är det vår å då börjar alla cruisingar. Ett ypperligt tillfälle för bilfoto!

Goafton/JL

Intet att förglömma är att det finns en hel pool för just HDR, så gärna bara bilar här! Snygga förklaringar och jämförelser i vilket fall.. :)

Men va? Handlade inte tråden om att få till en HDR och hur man tone mappade?

Men i så fall, måste det bara handla om funktionsdugliga bilar?

3146188705_6b6b1431b6_m.jpg

För den som undrar; äkta HDR som är tone mappad. Tre exponeringar +/-2 EV och Dynamic Photo HDR.

Du har nog helt rätt.. Man inser inte vad som är gjort å kallar den nog bara en bild.. Men hellre en sån bild där du gjort så ljuset stämmer än när man ser ett TM exempel som nedan.. så som dom flesta "hdr" bilderna som syns häråvar

Här har vi ett praktexempel på hur majoriteten av "HDRbilder" på bilar brukar se ut. Det är bilder av den här typen som jag har noll respekt för, tycker det är oseriöst helt enkelt.

Här har vi ett praktexempel på hur majoriteten av "HDRbilder" på bilar brukar se ut. Det är bilder av den här typen som jag har noll respekt för, tycker det är oseriöst helt enkelt.

Respekt? Oseriöst? Det är 99% hobby och amatörfotografer som klämmer fram den typen av bilder. Hur kan man ta det på sådant sätt att man använder ordet respekt och oseriöst? Jag vet inte om ni sitter och bläddrar i produktkataloger och jämför, men de flesta ska eller kan inte sälja sina bilder. Ta det lite med ro!

I stället för respekt kan man väl uttrycka sig på ett sätt som visar att man inte tycker om den typen av bilder. Det är en horibel exempelbild, men det finns otroligt många bra bilder på fotosidan. Likaså på flickr till exempel. Likaså finns det horibla bilder folk publicerar som egentligen borde passerat deleteknappen, men det handlar fortfarande om amatörer.

De som nu är sådana mästare visa hur en bra bild ska se ut och berätta hur man når dit, det är ju det som var syftet från början med tråden!

Det enda som är oseriöst är när någon sätter sin smak över andras och kallar det som andra gör för skit och oseriöst. HDR/TM i den här formen är konst, och det finns inga rätt eller fel där, bara personlig smak.

Det enda som är oseriöst är när någon sätter sin smak över andras och kallar det som andra gör för skit och oseriöst. HDR/TM i den här formen är konst, och det finns inga rätt eller fel där, bara personlig smak.

Jag håller helt och hållet med. Personligen gillar jag svartvita bilder med brus och vinjettering p.g.a. retrolooken. Visst, det är grynigt. Visst, det är ganska kraftig vinjettering. Det är ett medvetet val som fotografen gjort för att förmedla retro-känslan! På samma sätt borde man få använda HDR precis som man vill!

Ska folk hela tiden tala om för varandra vad som är rätt och fel så utvecklas inte fotografin alls.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar