Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

HD-filmer från Sony Nex-5N + iPhoto = 0

Produkter
(logga in för att koppla)

Smacker

Medlem
Hej!

Har sedan tidigare en Sony kompakt som filmar i HD 720 där alla filmer med automatik förs över till iPhoto biblioteket när jag sätter i minneskortet i datorn & startar iPhoto. Tyvärr så funkar detta inte med min nya Sony Nex-5N. Någon som har tips på vad jag gör för fel? Får alltså inte in filmerna alls i iPhoto.

Mvh

Matte
 
Kan det ha att göra med olika kodningar? NEX-5N anses ju ge synnerligen bra videokvalitet, så den har säkert försetts med ett modernt och avancerat videoformat. Kanske att ditt iPhoto-program behöver uppdateras?

Finns säkert andra här som kan ge bättre svar - jag har videofilmat i väldigt ringa omfattning. Dessutom har jag bara en gammal NEX-5:a... :)
.
 
Kan det ha att göra med olika kodningar? NEX-5N anses ju ge synnerligen bra videokvalitet, så den har säkert försetts med ett modernt och avancerat videoformat. Kanske att ditt iPhoto-program behöver uppdateras?

Finns säkert andra här som kan ge bättre svar - jag har videofilmat i väldigt ringa omfattning. Dessutom har jag bara en gammal NEX-5:a... :)
.

Kan ju vara något med formatet...

Tackar för svar!


Någon mer som har nå tips?
 
Nex5n skall tydligen ha AVCHD 2 och inte det gamla AVCHD. Vad skillnaden består i vet jag inte. Inte heller om det är orsaken men det kanske är värt att kolla upp..
 
Nex5n skall tydligen ha AVCHD 2 och inte det gamla AVCHD. Vad skillnaden består i vet jag inte. Inte heller om det är orsaken men det kanske är värt att kolla upp..

Stämmer det....är med all säkerhet programmet som inte har stöd för AVCHD 2 o behövs uppdateras....det nya i AVCHD 2 är väl främst standardern för AVCHD 3D och för 1080P i 60/50 fps.
 
Stämmer det....är med all säkerhet programmet som inte har stöd för AVCHD 2 o behövs uppdateras....det nya i AVCHD 2 är väl främst standardern för AVCHD 3D och för 1080P i 60/50 fps.
Ingen aning men ibland är orsaken mindre än vad man tror.

Minns när Nikon lanserade D2Xs. Dåvarande program som PS men även Nikons eget Capture kunde inte öppna råfilerna. Gick man in i en texteditor och ändrade en tagg i filhuvudet så gick det alldeles utmärkt. Fick helt enkelt döpa om kameran till D2X istället för D2Xs då fungerade det....... Själva datat var det samma
 
Tackar för era kommentarer & tankar. Googlade lite ang filformatet. Verkar som att man måste ändra filmerna till .mov så ska det funka. Drygt dock att behöva stoppa in ett tredjeparts program & fibbla med detta. Verkar märkligt att Apple inte löser detta i en uppdatering för iPhoto...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.