Annons

Hasselblad 503 CW, Automatik??

Produkter
(logga in för att koppla)

moko

Aktiv medlem
Hejsan.
Jag har kikat lite på en Hasselbladare 503CW. Har bara en enkel kanske dum fråga. Är kameran helautomatisk(auto fokus, ljus mätning m.m). Inte för att det är ett måste men det kan vara väl behövligt emellanåt.

Autofokus finns inte.

Ljusmätare finns inte i kameran, men som tillval om man sätter på en prismasökare. Exponeringsautomatik finns inte.

Blixljusmätning finns i huset.

Det är med andra ord så o-automatiskt som det kan bli, om man bortser från blixtdoseringen.

Jag tog bort den andra tråden du startade.

I nuläget fotar jag digitalt men ställer min exponering själv i manuellt läge. (Dock ej med ljusmätare)
Är skillnaden stor mellan hur man ställer in digitalt och analogt. Blir det samma effekt med digitalt bakstycke?

moko skrev:
Är skillnaden stor mellan hur man ställer in digitalt och analogt.

Nej, ingen alls egentligen. Men exemplet Hasselblad 503 vs Canon 350D är inte bara en skillnad mellan film och sensor. Det är stor skillnad på hur man tar bilder, vill jag påstå. En separat exponeringsmätare är något som alltid behövs, till exempel. Din 350D kan säkert ta flera bilder i sekunden, det är svårt med Hasselblad utan motor.

Jag föreslår att du lånar en Hasselblad innan du hostar upp pengarna. Vill du ha digitalt bakstycke går det åt en del...

Per.

Tack Per för ett mycket bra svar.
Jag är medveten om priserna på bakstycken. Helt hutlösa. Men min tanke var att om man idag köper på sig en HBL lär den ju hålla ett tag och vem vet vart priser, teknik och mitt konto ligger om fem år framåt. Plus att med HBL:en får jag ju lära mig hur man egentligen fotar;-)

jimh skrev:
Blixljusmätning finns i huset.

Det är med andra ord så o-automatiskt som det kan bli, om man bortser från blixtdoseringen.
TTL-blixtljusdosering fungerar bara med film och inte med digitalbakstycken.

Utan Winder finns det inte ens automatisk spegelnedfällning utan den går ned först när man vevar fram en ruta.

Något som är automatiskt med V-seriens A-magasin är att det stannar på första bildrutan när man laddar film. Inte ens det var automatiskt på de tidigare kamerorna.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar