Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Har rationaliserat i kameraarsenalen

Produkter
(logga in för att koppla)

Betacam_SP

Aktiv medlem
Hej, jag har haft en massa olika kamerahus och objektiv i min kameraarsenal.
Under våren sålde jag bort en rejäl hög med objektiv. Både endel fasta telen, såsom ef 300/4, ef 400/5.6 osv, även ett gäng gamla manuella fasta objektiv.
Jag har insett att viss utrustning mest bara blir liggandes, framförallt de objektiven med manuell fokus och bländare.

Jag hade även ett gäng äldre 6 mp Canon kamerahus som jag sålde bort. Jag använde dessa förvisso ganska flitigt, men jag känner att det var dags att höja ribban lite och använda bättre grejor.
Jag har sedan tidigare en 7d och en 5d mk2, båda är som nya och väldigt lite använda.
Förra veckan köpte jag en Eos 1d mk IV. Jag har planerat att börja frilansa igen pånytt, känner att jag saknar den delen av fotografin.
Så den utrustning jag har kvar nu är ovanstående kamerahus, sedan Ef 17-35/2.8L, Ef 35-350/3.5-5.6L samt Ef 80-200/2.8L. Det är allt.
Jag känner att med dom så ska jag klara det mesta.

Det jag är nyfiken på är hur kombinationen 35-350 blir ihop med 1d mk4 samt även. 17-35.
Jag föreställer mig att kamerahuset cropfaktor kommer att beskära bort svagheterna. I de flesta situationerna tycker jag att 35-350 är tillräcklig. Behövs det så har jag min skarpare 80-200.
Jag tycker att 7d kamerahuset blir överflödigt också, men det tänker jag ge min fru som bor i Finland. Eftersom jag bor på två ställen så blir det utmärkt att använda 7d när jag är hos min fru och de andra kamerahusen när jag är hemma i Sverige.

Ni som har mera erfarenhet av 1d mk4, vad tycker ni om det huset? Hur är det i jämförelse med tex 5d mk2 vid höga iso och i andra kritiska situationer? Jag vet ju att det är ett kamerahus med 14 år på nacken. Men jag är lite sån som gärna kör med gårdagens teknik så får man bra saker till bra priser.
 
Jag känner flera pressfotografer som körde kombinationen 17-35/2,8 plus 35-350L när ljuset tillät. En f/2,8-telezoom behövs lite då och då.

Jag hade en Eos-1D Mark IV under några år och det är ingen dålig kamera, men den kom i skuggan av Nikon D3s som klarade svagt ljus på ett helt annat sätt.

En svaghet i din setup är att 80-200/2,8 har 1,8 meter som närgräns om jag minns rätt. Det kan vara bra att komplettera med ett EF 50/1,8 STM för porträtt och detaljbilder.
 
Om jag jämför 1D mk III med 1D X ser jag stor skillnad vid höga ISO.
Inte exakt de modeller du frågade om. Men vad jag kunde svara på :)

Personligen tycker jag det är lite dumt att jämföra. Det finns alltid (nu eller imorgon) något som är bättre än det man har.
När jag bara hade 3:an använde jag den till allt. Det fick bli monochromt och långa slutartider när ljuset svek. Idag kör jag båda kamerorna parallellt. I dagsljus duger även äldsten för mina behov.

Sedan finns ju för den som gillar pill i datorn mycket att hämta även ur äldre rå-filer.
 
Jag känner flera pressfotografer som körde kombinationen 17-35/2,8 plus 35-350L när ljuset tillät. En f/2,8-telezoom behövs lite då och då.

Jag hade en Eos-1D Mark IV under några år och det är ingen dålig kamera, men den kom i skuggan av Nikon D3s som klarade svagt ljus på ett helt annat sätt.

En svaghet i din setup är att 80-200/2,8 har 1,8 meter som närgräns om jag minns rätt. Det kan vara bra att komplettera med ett EF 50/1,8 STM för porträtt och detaljbilder.
Aha tack för tipset angående att komplementera med en 50/1.8.
Jag har lyssnat på er poddradio de senaste dagarna. Där nämner ni bland annat 50/1.2 likväl som 85/1.2. Jag tycker verkligen om den ljusstyrkan, men jag kan också känna det att Canons gamla 1.4 i respektive brännvidd ät bra nog. Dom ger också en otrolig bakgrundsoskärpa och skärpa.
 
Om jag jämför 1D mk III med 1D X ser jag stor skillnad vid höga ISO.
Inte exakt de modeller du frågade om. Men vad jag kunde svara på :)

Personligen tycker jag det är lite dumt att jämföra. Det finns alltid (nu eller imorgon) något som är bättre än det man har.
När jag bara hade 3:an använde jag den till allt. Det fick bli monochromt och långa slutartider när ljuset svek. Idag kör jag båda kamerorna parallellt. I dagsljus duger även äldsten för mina behov.

Sedan finns ju för den som gillar pill i datorn mycket att hämta även ur äldre rå-filer.
Jag håller verkligen med dig om det att gamla rawfiler har mycket att ge. Jag fotar alltid i raw av den anledningen
Tack för dina tankar!
 
Jag känner flera pressfotografer som körde kombinationen 17-35/2,8 plus 35-350L när ljuset tillät. En f/2,8-telezoom behövs lite då och då.

Jag hade en Eos-1D Mark IV under några år och det är ingen dålig kamera, men den kom i skuggan av Nikon D3s som klarade svagt ljus på ett helt annat sätt.

En svaghet i din setup är att 80-200/2,8 har 1,8 meter som närgräns om jag minns rätt. Det kan vara bra att komplettera med ett EF 50/1,8 STM för porträtt och detaljbilder.
Ja det stämmer att närgränsen på 80-200/2.8 L är 1.8. Egentligen så skulle det också ha kunnat vara skönt att ha en 35mm istället för en 50. Det kan ge ett ganska ovanligt och skönt bildspråk om man kör den med ff. Samtidigt så får man nästan 50 mm vid användning av 1d.
 
Ja det stämmer att närgränsen på 80-200/2.8 L är 1.8. Egentligen så skulle det också ha kunnat vara skönt att ha en 35mm istället för en 50. Det kan ge ett ganska ovanligt och skönt bildspråk om man kör den med ff. Samtidigt så får man nästan 50 mm vid användning av 1d.
Mk III och mk IV har aps-h sensor så beskörningsfaktorn är 1,3.
Ett 30 mm blir då snarare "ekvivalent" med 40 mm

PS. Läste fel.
Ett 35 mm motsvarar 45 mm.
 
Senast ändrad:
Jag känner flera pressfotografer som körde kombinationen 17-35/2,8 plus 35-350L när ljuset tillät. En f/2,8-telezoom behövs lite då och då.

Jag hade en Eos-1D Mark IV under några år och det är ingen dålig kamera, men den kom i skuggan av Nikon D3s som klarade svagt ljus på ett helt annat sätt.

En svaghet i din setup är att 80-200/2,8 har 1,8 meter som närgräns om jag minns rätt. Det kan vara bra att komplettera med ett EF 50/1,8 STM för porträtt och detaljbilder.
Jag tänkte på det som du sa angående 50/1.8 stm. Det var en klok tanke, på så sätt kommer man undan väldigt billigt och får en helt okej optik.
Tack för tipset!
 
men jag kan också känna det att Canons gamla 1.4 i respektive brännvidd ät bra nog. Dom ger också en otrolig bakgrundsoskärpa och skärpa.
Jag tycker inte att det objektivet är speciellt bra på full öppning. Man kan rädda bilden en del genom att öka kontrasten i efterbehandlingen, men upplösningen kunde gärna vara lite bättre.

Men det beror på vad man är ute efter. Ibland är en halvbra bild mycket bättre än ingen bild alls.
 
Jag har lyssnat på er poddradio de senaste dagarna. Där nämner ni bland annat 50/1.2 likväl som 85/1.2. Jag tycker verkligen om den ljusstyrkan, men jag kan också känna det att Canons gamla 1.4 i respektive brännvidd ät bra nog.
EF 85/1.4 är nyare än både EF 85/1.2 och EF 85/1.2 II.
 
Jag gjorde så att jag köpte en beg ef50/1.8II på Rajala tillsammans med en ef-rf adapter.
Jag passade på att köpa en Eos R 100 kamera på rea på Cyberphoto. Jag tänkte att det blir ett utmärkt komplement till min övriga stora utrustning. Då har jag en kamera som tar utmärkta bilder när man reser, vilket jag ofta gör. Mina övriga kamerahus är Eos 1D mk4 och Eos 5 mk2
 
Det följde med en kitoptik till R kameran, en rf 18-45. Jag vet inte om den är så mycket att ha. Ljusstyrkan är allt annat än bra.
 
Bättre hörnskärpa och mindre optiska fel.

Bättre är faktiskt beroende på vem man pratar med när det kommer till hörnskärpa eller skärpa generellt. Porträttfotografen kanske till och med tycker att mindre hörnskärpa är bättre.

Vedervärdig hörnskärpa och katastrofal karaktär, skulle nog Lomografifotografen säga om det objektivet.
 
Bra respektive dålig skärpa är hyfsat objektiv terminologi. Att det sen finns konstnärligt begåvade fotografer som tycker om dålig skärpa ändrar inte på det.

Skärpa är knappast mätbart i vanlig mening, dock. Upplösningsförmåga och kontrast är dock mätbara storheter.
 
Bra respektive dålig skärpa är hyfsat objektiv terminologi. Att det sen finns konstnärligt begåvade fotografer som tycker om dålig skärpa ändrar inte på det.
Vi får nog bara enas om att vi har helt olika meningar i frågan (att du har helt fel är en annan option, men den är kanske inte jätte attraktivt för dig), annars kommer detta bli ett 100 inlägg ping pong.
 
ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar