marjos
Aktiv medlem
Förr, när en byråbild kunde kosta åtskilliga tusen per upplaga så var detta inte möjligt genom byråförsäljning:
http://www.youtube.com/watch?v=VYkNKP96b84
Men idag med microstock, när bilder säljs royaltyfritt för typ. en dollar, då har det blivit möjligt.
Ja, saker å ting har förändrats. Bildanvändandet har ökat minst sagt lavinartat sedan tiden före internet, användandet har ökat långt mer än vad antalet kameraägare har gjort. Samma utveckling har skett inom många områden. I mobiltelefonens barndom kostade ett mobiltelefonsamtal en rejäl slant, idag ser det inte ut så, men samtidigt inser alla att marknaden omsluter betydligt fler miljarder idag än vad den gjorde då. Vi kan se det inom mjukvara också, allt mer datorprogram och hela operativsystem är helt fria, ändå inser var och en att att betydligt fler har sin utkomst från detta idag än tidigare.
Gungor å karuseller, pris kontra volym osv.. Fotografi är ett hantverk, det är detta som genererar utkomst. I en värld där vem som helst kan kopiera till närmast noll-kostnad, då är det bara dåren som tror sig kunna få några större slantar för kopior. Hantverket kan däremot ge inkomster, att få betalt för sin skicklighet och leveranssäkerhet. Men i en enorm global marknad, som bildbyråmarknaden har blivit, så kan även kopior ge inkomst, trots ett styckepris som närmar sig det försumbara, genom ren å skär volym.
http://www.youtube.com/watch?v=VYkNKP96b84
Men idag med microstock, när bilder säljs royaltyfritt för typ. en dollar, då har det blivit möjligt.
Ja, saker å ting har förändrats. Bildanvändandet har ökat minst sagt lavinartat sedan tiden före internet, användandet har ökat långt mer än vad antalet kameraägare har gjort. Samma utveckling har skett inom många områden. I mobiltelefonens barndom kostade ett mobiltelefonsamtal en rejäl slant, idag ser det inte ut så, men samtidigt inser alla att marknaden omsluter betydligt fler miljarder idag än vad den gjorde då. Vi kan se det inom mjukvara också, allt mer datorprogram och hela operativsystem är helt fria, ändå inser var och en att att betydligt fler har sin utkomst från detta idag än tidigare.
Gungor å karuseller, pris kontra volym osv.. Fotografi är ett hantverk, det är detta som genererar utkomst. I en värld där vem som helst kan kopiera till närmast noll-kostnad, då är det bara dåren som tror sig kunna få några större slantar för kopior. Hantverket kan däremot ge inkomster, att få betalt för sin skicklighet och leveranssäkerhet. Men i en enorm global marknad, som bildbyråmarknaden har blivit, så kan även kopior ge inkomst, trots ett styckepris som närmar sig det försumbara, genom ren å skär volym.