Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Handla via nätet från USA

Produkter
(logga in för att koppla)
red-top skrev:
Njaeae - TD - tror jag, fortfarande - räknar in tysk moms, fn 16%, men ska visst höjas, om inte redan skett.
Har för mig att tyska momsen är 19% nuförtiden och jag hade för mig att de började lägga på svensk moms för något år sedan.

så menar de, att en svensk online-order är att betrakta som att köparen handlar i deras butik och uppdrar åt transportören att hämta varan (pick-up-service).
De får väl mena vad de vill, det är sällan personliga tolkningar som gäller i skatterätt.

Men det spelar inte så stor roll. Man får rätt priser när man är inloggad så man blir ju inte lurad.
 
Flyger ev till Miami inom någon månad för att köpa en bil. Nån som vet bra fotohandlare i närområdet?
 
Om man lægger ett usa inkøpt objektiv eller annat i vanliga bagaget så borde det væl vara liten risk att "åka dit"?
 
Ska köpa ett Nikon 70-200 på B&H.
Räknade ut att det sammanlagt blir ca 14k.

Hur blir det med garantin i Europa. Kan man köpa till det?

//Johnny
 
johnnynu skrev:
Dyrare objektivvarianten? Det fanns en importvariant och en USA variant. Jag kollade på USA varianten...
Den var ca 100$ dyrare.
1625 - 1580 = 45
Dessutom finns USA-varianten i lager, medan 'grey market' (='imported') är 'out of stock' fn...
._/h.
 
paul innergård skrev:
Man har ingen rätt att föra in utlandsköpta prylar moms/tullfritt om man använt dem. Men risken att de kollar prylar medhavda i kameraväskan som handbagage är rätt liten.

Intressant! Om man vänder lite på det då. Låt säga att man åker på en resa till USA för att fotografera med sina feta teleobjektiv (köpta i Sverige). Finns det då risk att åka på tull och moms när man åker hem till Sverige igen?

Ska man se till att ha med kvitton med sig i det läget?

Om inte så finns det ju en hårfin skillnad mot att köpa objektivet i USA, skicka hem emballage och kvitton via posten och ha objektivet monterat på kameran i kameraväskan.

Jag måste ha missat något väsentligt eftersom jag frågar detta :)
 
Joel Höglund skrev:
Intressant! Om man vänder lite på det då. Låt säga att man åker på en resa till USA för att fotografera med sina feta teleobjektiv (köpta i Sverige). Finns det då risk att åka på tull och moms när man åker hem till Sverige igen?

Ska man se till att ha med kvitton med sig i det läget?

Om inte så finns det ju en hårfin skillnad mot att köpa objektivet i USA, skicka hem emballage och kvitton via posten och ha objektivet monterat på kameran i kameraväskan.

Jag måste ha missat något väsentligt eftersom jag frågar detta :)

Precis, har du den med dig så behöver du inte pynta något. Alltså om du köper i USA och monterar objektivet så ska du klara dig ;)

Hmm har köpt mitt 70-200 nu på B&H men det har stått "processing" i 1 dag nu :(
 
Joel Höglund skrev:
Intressant! Om man vänder lite på det då. Låt säga att man åker på en resa till USA för att fotografera med sina feta teleobjektiv (köpta i Sverige). Finns det då risk att åka på tull och moms när man åker hem till Sverige igen?
Nej men tullen kan begära att få se dina kvitton.
Ska man se till att ha med kvitton med sig i det läget?
Om man är paranoid så är det nog bäst. Men om situationen skulle uppkomma duger det nog bra att du visar dem i efterhand när du kommit hem.
Om inte så finns det ju en hårfin skillnad mot att köpa objektivet i USA, skicka hem emballage och kvitton via posten och ha objektivet monterat på kameran i kameraväskan.
Nej skillnaden är milsvid. Det du beskriver är smuggling som är olagligt.
Jag måste ha missat något väsentligt eftersom jag frågar detta :)
Ja.
 
johnnynu skrev:
Alltså om du köper i USA och monterar objektivet så ska du klara dig ;)
Om vi bortser ifrån att du bryter mot forumets regler när du uppmanar andra till olagligheter kanske det är bättre att var och en själv får göra bedömningen av riskerna och ta beslut om hur de skall göra. Det är trots allt de själva som får ta straffet vid en eventuell upptäckt eller hjälper du till med det också?
 
Senast ändrad:
P.R. skrev:
Om vi bortser ifrån att du bryter mot forumets regler när du uppmanar andra till olagligheter kanske det är bättre att var och en själv får göra bedömningen av riskerna och ta beslut om hur de skall göra. Det är trots allt de själva som får ta straffet vid en eventuell upptäckt eller hjälper du till med det också?

Jag uppmanar inte. Säger som det är?
 
Joel Höglund skrev:
Ja, jag tolkade inte ditt inlägg som en uppmaning. I så fall känns det mer som att mitt inlägg var mest omoraliskt.
Den eventuella omoralen har jag inga synpunkter på, den tycker jag var och en får hantera med sig själv.

Om informationen inte är avsedd att påverka andras beslut inställer sig frågan vad det finns för skäl med att "informera om" att andra kommer att komma undan om de smugglar? Alla vet att smuggling är möjligt och förekommer men varför inte överlåta riskbedömningen till den som också kommer att drabbas av påföljden?

I ett forum har man ingen som helst aning om vem mottagaren av budskapet är. Det kan bl.a. vara omyndiga och väldigt lättpåverkade individer. Jag tror också att den som åker dit har lättare att acceptera straffet om man tagit beslutet själv utan påverkan från främmande människor. Man kanske därför t.o.m. gör andra en tjänst om man kan avstå från att bagatellisera riskerna.

Men om inte det räcker för att avhålla ifrån att marknadsföra olagligheter så kanske man kan tänka på att smugglingstips i forumet gör Fotosidan mindre attraktiv för alla de annonsörer som lider ekonomiskt av sådan verksamhet. Det är rimligtvis något som är negativt för alla oss som uppskattar att Fotosidan finns.

Berätta gärna om vilka regler som gäller men låt var och en själv göra riskbedömningen och ta besluten är mitt sammanfattande tips.
 
Senast ändrad:
P.R. skrev:
Den eventuella omoralen har jag inga synpunkter på, den tycker jag var och en får hantera med sig själv.

Om informationen inte är avsedd att påverka andras beslut inställer sig frågan vad det finns för skäl med att "informera om" att andra kommer att komma undan om de smugglar? Alla vet att smuggling är möjligt och förekommer men varför inte överlåta riskbedömningen till den som också kommer att drabbas av påföljden?

I ett forum har man ingen som helst aning om vem mottagaren av budskapet är. Det kan bl.a. vara omyndiga och väldigt lättpåverkade individer. Jag tror också att den som åker dit har lättare att acceptera straffet om man tagit beslutet själv utan påverkan från främmande människor. Man kanske därför t.o.m. gör andra en tjänst om man kan avstå från att bagatellisera riskerna.

Men om inte det räcker för att avhålla ifrån att marknadsföra olagligheter så kanske man kan tänka på att smugglingstips i forumet gör Fotosidan mindre attraktiv för alla de annonsörer som lider ekonomiskt av sådan verksamhet. Det är rimligtvis något som är negativt för alla oss som uppskattar att Fotosidan finns.

Berätta gärna om vilka regler som gäller men låt var och en själv göra riskbedömningen och ta besluten är mitt sammanfattande tips.

Jag känner mig skyldig till att tråden drog iväg på detta sätt. Personligen har jag köpt hela min fotoutrustning i Sverige samt i fysiska butiker på senare tid. Detta för att det är så otroligt smidigt och bekvämt om något är fel med produkten.

Efter att ha läst ett antal trådar om att köpa objektiv i USA och fulknep för att slippa tull och moms blir man kanske lite avtrubbad till slut.

Bra inlägg Pelle!
 
P.R. skrev:
Nej men tullen kan begära att få se dina kvitton.
Om man är paranoid så är det nog bäst. Men om situationen skulle uppkomma duger det nog bra att du visar dem i efterhand när du kommit hem.
Nej skillnaden är milsvid. Det du beskriver är smuggling som är olagligt.
Ja.

Länkar till ett inlägg Per Danielsson skrev i en av alla dessa likande trådar. Han har faktiskt frågat tullverket om just detta:

Länk till inlägget
 
Har en liten fråga angående import. Denna gräns där tull och moms utgår vid 1700 som jag läste tidigare i tråden, gäller den bara vid resor?

Tänkte handla en sak på Ebay för under 1200 kr med frakt. Kommer jag behöva betala tull & moms i såfall på denna lilla vara?

Inga kanon stora summor, men skillnaden blir ju än mindre jämförelse vis att handla den i Sverige om tull & moms tillkommer?

/ Karl
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.