red-top
Aktiv medlem
1700 gurra.Damocles skrev:
Dessutom finns det ett maxtak på hur mycket det är.
YoursTruly,
_/h:n:s:N.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
1700 gurra.Damocles skrev:
Dessutom finns det ett maxtak på hur mycket det är.
Har för mig att tyska momsen är 19% nuförtiden och jag hade för mig att de började lägga på svensk moms för något år sedan.red-top skrev:
Njaeae - TD - tror jag, fortfarande - räknar in tysk moms, fn 16%, men ska visst höjas, om inte redan skett.
De får väl mena vad de vill, det är sällan personliga tolkningar som gäller i skatterätt.så menar de, att en svensk online-order är att betrakta som att köparen handlar i deras butik och uppdrar åt transportören att hämta varan (pick-up-service).
Allemyr skrev:
Köp den 45 dollar dyrare USA varianten så har du garanti över hela världen.
1625 - 1580 = 45johnnynu skrev:
Dyrare objektivvarianten? Det fanns en importvariant och en USA variant. Jag kollade på USA varianten...
Den var ca 100$ dyrare.
red-top skrev:
1625 - 1580 = 45
Dessutom finns USA-varianten i lager, medan 'grey market' (='imported') är 'out of stock' fn...
._/h.
paul innergård skrev:
Man har ingen rätt att föra in utlandsköpta prylar moms/tullfritt om man använt dem. Men risken att de kollar prylar medhavda i kameraväskan som handbagage är rätt liten.
Joel Höglund skrev:
Intressant! Om man vänder lite på det då. Låt säga att man åker på en resa till USA för att fotografera med sina feta teleobjektiv (köpta i Sverige). Finns det då risk att åka på tull och moms när man åker hem till Sverige igen?
Ska man se till att ha med kvitton med sig i det läget?
Om inte så finns det ju en hårfin skillnad mot att köpa objektivet i USA, skicka hem emballage och kvitton via posten och ha objektivet monterat på kameran i kameraväskan.
Jag måste ha missat något väsentligt eftersom jag frågar detta
Nej men tullen kan begära att få se dina kvitton.Joel Höglund skrev:
Intressant! Om man vänder lite på det då. Låt säga att man åker på en resa till USA för att fotografera med sina feta teleobjektiv (köpta i Sverige). Finns det då risk att åka på tull och moms när man åker hem till Sverige igen?
Om man är paranoid så är det nog bäst. Men om situationen skulle uppkomma duger det nog bra att du visar dem i efterhand när du kommit hem.Ska man se till att ha med kvitton med sig i det läget?
Nej skillnaden är milsvid. Det du beskriver är smuggling som är olagligt.Om inte så finns det ju en hårfin skillnad mot att köpa objektivet i USA, skicka hem emballage och kvitton via posten och ha objektivet monterat på kameran i kameraväskan.
Ja.Jag måste ha missat något väsentligt eftersom jag frågar detta
Om vi bortser ifrån att du bryter mot forumets regler när du uppmanar andra till olagligheter kanske det är bättre att var och en själv får göra bedömningen av riskerna och ta beslut om hur de skall göra. Det är trots allt de själva som får ta straffet vid en eventuell upptäckt eller hjälper du till med det också?johnnynu skrev:
Alltså om du köper i USA och monterar objektivet så ska du klara dig
P.R. skrev:
Om vi bortser ifrån att du bryter mot forumets regler när du uppmanar andra till olagligheter kanske det är bättre att var och en själv får göra bedömningen av riskerna och ta beslut om hur de skall göra. Det är trots allt de själva som får ta straffet vid en eventuell upptäckt eller hjälper du till med det också?
johnnynu skrev:
Jag uppmanar inte. Säger som det är?
Den eventuella omoralen har jag inga synpunkter på, den tycker jag var och en får hantera med sig själv.Joel Höglund skrev:
Ja, jag tolkade inte ditt inlägg som en uppmaning. I så fall känns det mer som att mitt inlägg var mest omoraliskt.
P.R. skrev:
Den eventuella omoralen har jag inga synpunkter på, den tycker jag var och en får hantera med sig själv.
Om informationen inte är avsedd att påverka andras beslut inställer sig frågan vad det finns för skäl med att "informera om" att andra kommer att komma undan om de smugglar? Alla vet att smuggling är möjligt och förekommer men varför inte överlåta riskbedömningen till den som också kommer att drabbas av påföljden?
I ett forum har man ingen som helst aning om vem mottagaren av budskapet är. Det kan bl.a. vara omyndiga och väldigt lättpåverkade individer. Jag tror också att den som åker dit har lättare att acceptera straffet om man tagit beslutet själv utan påverkan från främmande människor. Man kanske därför t.o.m. gör andra en tjänst om man kan avstå från att bagatellisera riskerna.
Men om inte det räcker för att avhålla ifrån att marknadsföra olagligheter så kanske man kan tänka på att smugglingstips i forumet gör Fotosidan mindre attraktiv för alla de annonsörer som lider ekonomiskt av sådan verksamhet. Det är rimligtvis något som är negativt för alla oss som uppskattar att Fotosidan finns.
Berätta gärna om vilka regler som gäller men låt var och en själv göra riskbedömningen och ta besluten är mitt sammanfattande tips.
P.R. skrev:
Nej men tullen kan begära att få se dina kvitton.
Om man är paranoid så är det nog bäst. Men om situationen skulle uppkomma duger det nog bra att du visar dem i efterhand när du kommit hem.
Nej skillnaden är milsvid. Det du beskriver är smuggling som är olagligt.
Ja.