ANNONS
Annons

Halvt nybörjarkamera till sport, makro och "normal-foto".

Produkter
(logga in för att koppla)

Sebee

Aktiv medlem
Hejsan, funderar och läser.. Hittar inget riktigt svar så jag vänder mej till ER nu! =)

Är ute efter en digital systemkamera, ex. Canon EOS 350-400D, Nikon 30,40,50D? Frågan är bara vilken, samt vilket objektiv?

Har haft erfarenhet av Nikons "kompakt" kameror innan och dessa var jag riktigt nöjd med!
Nu vill jag gå vidare och söker något som passar mitt användningsområde.

Fotar mkt;

Sport (snabba bilder), på rätt långt avstånd ibland (uppemot, 10-15m).

Makro, allt möjligt.

"Normal-foto", vanlig fotografering med kameran, inget speciellt, men den ska funka till detta med, utan att fokus och skärpa försvinner någonstans i bilden.

Vill att kameran ska ta upp små ljus i mörker riktigt bra, och samtidigt ge stabila kort. Även ganska starka ljus som solnedgångar mm.

Och slutligen gärna vidvinkel på, finns det någon enkel lins att hänga på bara så man slipper byta ett helt objektiv?

Nu har jag även en budget på runt 7-8000:- och förstår att jag inte kan få allt det jag vill ha som jag nyss rablade upp i en o samma kamera med ett objektiv, så jag behöver hjälp!!

Är rätt så mkt nyblörjare som ni förmodligen förstod av mitt inlägg, men behöver en allroundkamera som går att fota i stort sett allt med och har det mesta jag behöver.

Så vilka komponenter behöver jag?

Passar även på att fråga då jag inte har en aning, hur länge räcker ett orginal batteri och ett minneskort på 1 gb ungefär?

Nybörjar-frågor alltihop, men försök gärna hitta något till mej? Begagnat är inga problem, bara ett plus!

Mvh Sebastian

Det finns inga systemkameror som är "allround" direkt ur paketet. Det man får med är ett 18-55mm objektiv. Det funkar bra till det mesta. Men för att kunna ta dina sport bilder från långa avstånd, behöver du ett teleobjektiv. För att ta dina makro bilder behöver du ett makroobjektiv. Detta blir väldigt dyrt som du kanske förstår.

Fokus och skärpa är inget som kameran ansvarar för, spelar ingen roll hur bra kameran är om du fokuserar på fel ställe. Jag tror du har haft för höga förväntningar på vad en systemkamera är kapabel till. Vad det gäller foto i mörker så kanske du också kan titta på Pentax K100D, den har nämligen även inbyggd anti-skak vilket hjälper till så du inte får suddiga bilder vid långa slutartider(ju mörkare det är, desto längre tid måste kameran samla ljus, om kameran rör sig under denna tid blir allt suddigt, anti-skak hjälper mot detta).

I ljusstarka förhållanden är det helt fotografens ansvar att bilden blir bra. Jag lovar att varenda solnedgång du kommer fota ibörjan kommer va kraftigt överexponerade. Man lär sig dock knepen ju längre tiden går.

Jag är själv en Pentax människa och kan själv inte vara nöjdare. Jag har tittat lite på cyberphoto åt dig, där kan du köpa en K100D + en 18-55mm objektiv och ett teleobjektiv plus batterier och laddare för 8.150kr.

Om du väljer Nikon alternativet(D40) kommer det kosta lite över 1.000kr mindre. Men då får du som sagt ingen inbyggd anti-skak, vilket kan resultera i suddiga bilder på teleobjektivet samt vid långa slutartider. Om man vill ha anti-skak med Canon eller Nikon måste man betala för det på varje nytt objektiv man köper, vilket blir dyrare i längden som du kanske förstår.

Canon alternativet med ett teleobjektiv är utanför din budget, det ligger på över 10.000kr.

Hoppas det här hjälper lite.

Varför inte en begagnad D70(s) och ett 'allroundobjektiv' 18-70. Pris för ett sådant pkt hamnar på ca 5-6000:- inkl. diverse minne etc.
Då kan du sedan utöka efterhand med olika objektiv beroende på vilken inriktning man önskar. Och håller man sig till begagnade objektiv blir kostnaden låg för bra kvalité.

/Arne

Tack för bra svar! Ska kolla mer på Pentax, även om ja aldrig gillat dom direkt, men nu när du sa det där om antiskak blev det lite mer intressant!

Förstår som sagt att jag inte får allt det jag sa ja ville ha i en o samma kamera, men ja vill endå inte snåla på upplösning mm. Räcker en D70 till om man fotar med 18-70 objektiv, på ca 10 meters håll? Vill inte att jag ska missa möjligheten till bra kort för att jag tog ett objektiv med för lite zoom på d70n.. Även detta med megapixel, vet att det inte är så viktigt på en systemkamera, men räcker d70s 6.1mp till? 400eos ligger på runt 10.1 och om jag får tbx det på ett zoom objektiv köper jag hellre en eos med något mindre zoom om ni förstår! Eller är jag helt ute o cyklar?

Och detta med vidvinkel, finns det något "fisheye" man kan hänga på som till filmkameror, sett att dom kostar runt 4-600:- ? =)

Hoppas ja inte e allt för krånglig nu, kör på att jag behöver en allroundkamera med möjligheten till bra kort på runt 10meter och som inte är seeeg efter att man "tryckt på knappen" , vill att den ska ta direkt! Eos 350D har ja tex. hört att den ska va rätt seg, är 400 likadan? ;)

mvh sebastian

Ett bra objektiv är väldigt avgörande för bilden, inte bara stirrande på en massa pixel. Hur stort skall du printa ut bilderna?

Varför inte kolla runt på fotosidans bilder gällande ditt intresseområde. Kolla vilka kameror/objektiv/inställningar de använt och lägg en fråga/mail om undrar över något mer.

/Arne

70mm kommer inte vara tillräckligt vid 10 meter. Det du behöver är 200mm för att kunna ta bra "action shots" av individuella spelare. Med 70mm kommer du få med hela planen vilket blir platt och tråkigt.

Jag tycker du ska hålla dig borta från att köpa din första kamera begagnad. Du kommer inte ha någon garanti eller liknande vilket i mina öron låter väldigt riskabelt.

När det gäller megapixlar spelar det bara roll om du planerar att framkalla dina foton i gigantiska storleker, som t ex A3. Annars kan det vara en fördel med lite lägre antal, det blir bättre bilder vid lite ljus. Jag vet inte riktigt vad du menar om din zoom jämförelse, men jag antar att du menar om du kan ersätta ett teleobjektiv med digital zoom? det går inte kan jag tala om. Om du tänker dig att på ett foto att en människa bara ser ut som en prick. Om du ska zooma digitalt kommer denna prick endast bli en större likadan prick, plus att kvalitén på bilden försämras.

Jag tycker helt klart att Pentax K100D låter som det bästa alternativet för dig med 18-55mm + 50-200mm objektiven. Det är det mest prisvärda paketet både just nu och i längden med riktigt bra och billiga framtida objektiv tack vare inbyggd anti-skak i kameran.

vad det gäller seghet ska inte nån utav systemkamerorna ha några problem, alla kan ta 3 bilder per sekund.

förstår vad du menar, klart blir det ju bättre med objektiv! Om man kombinerar det ni sagt då? Vad får man ge för en Eos 400D med 18-70 objektiv med antiskak, nåt extra batteri, väska, nåt mer minne och en vidvinkellins, om nu nån sådan finns?

mvh sebastian

Martin sa nåt bra nu! Du fattade vad ja menade med zoom så det blir ett extra objektiv då. Du tyckte ja skulle köpa en ny kamera med, ligger detta inom min budget med ett extra objektiv då? Har kollat lite på extpert och dom har ju rätt mkt överpris på det mesta dom har, men dom tar runt 7-9k för dom flesta kameror dom har inne, bla, eos 400d. Om jag nu ska köpa en ny kamera, vart isf?

mvh sebastian

Sebee skrev:
förstår vad du menar, klart blir det ju bättre med objektiv! Om man kombinerar det ni sagt då? Vad får man ge för en Eos 400D med 18-70 objektiv med antiskak, nåt extra batteri, väska, nåt mer minne och en vidvinkellins, om nu nån sådan finns?

mvh sebastian

13.000-15.000 om du vill ha teleobjektivet också(annars blir det svårt med sport fotona). Då får du bara anti-skak på teleobjektivet dessutom. Det är därför jag tycker du ska köpa Pentaxen! Anti-skak på allt är det som gäller. Jag tycker dock att du idag åker ut till Scandinavian photo och känner på pentaxen och några kameror till, de stänger kl 6.

Sebee skrev:
Martin sa nåt bra nu! Du fattade vad ja menade med zoom så det blir ett extra objektiv då. Du tyckte ja skulle köpa en ny kamera med, ligger detta inom min budget med ett extra objektiv då? Har kollat lite på extpert och dom har ju rätt mkt överpris på det mesta dom har, men dom tar runt 7-9k för dom flesta kameror dom har inne, bla, eos 400d. Om jag nu ska köpa en ny kamera, vart isf?

mvh sebastian

Scandinavian photo är bra, åk in dit och känn lite. Som sagt, Pentaxen med en normalzoom som har vidvinkel plus ett teleobjektiv för dina sportfoton kommer kosta dig lite över 8.000kr. lägg till 150kr för minne så kan du börja fota.

Okej, vad får man pentaxen för med det jag behöver då? Tyvärr blir det inget köp innan kl 6 precis, tänkte mej köpa en kamera i sommar så jag kollar upp vad man kan hitta nu, bra o va ute i tid ;)

tack för hjälpen allihop!

återstår bara en fråga, vidvinkel? vad ska ja välja o finns det som bara en lins istället för objektiv?

mvh Sebastian

Martin-B skrev:
Scandinavian photo är bra, åk in dit och känn lite. Som sagt, Pentaxen med en normalzoom som har vidvinkel plus ett teleobjektiv för dina sportfoton kommer kosta dig lite över 8.000kr. lägg till 150kr för minne så kan du börja fota.

Okej!, det låter bra.. ska kolla in denna modell mer och känna på den, något speciellt objektiv ni föreslår?

Kom på det nu, men även en fjärrutlösare och "extern" blixt skulle va fint så man kan ta grymma sportfoton! Vad går dessa saker på ungefär? Såg att det fanns fjärrutlösare för typ 150 spänn på blocket.. är de så billigt?

mvh sebastian

Sebee skrev:
Okej, vad får man pentaxen för med det jag behöver då? Tyvärr blir det inget köp innan kl 6 precis, tänkte mej köpa en kamera i sommar så jag kollar upp vad man kan hitta nu, bra o va ute i tid ;)

tack för hjälpen allihop!

återstår bara en fråga, vidvinkel? vad ska ja välja o finns det som bara en lins istället för objektiv?

mvh Sebastian

Här har du en länk. Det är ett paket med allt du behöver inklusive objektiv, tänk vad enkelt det kan vara! ;) Förutom minneskort som du köper för 150kr. Menade inte att du skulle åka och köpa den idag, utan endast klämma lite ;)

Externa blixtar är dyrt, kan du köpa en tid efter om du fortfarande vill ha en.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=5202972

okej, kollade mer på k100 nu, blev riktigt sugen! just detdär kitet var ju perfekt, köpa fjärrutlösare och lite grejjer till så blir de skitbra! =)

tack för hjälpen.

om nån mer har fler tips eller motvändningar kan ni ju skriva bara :p

mvh sebastian

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar