Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Halva bilden mörk

Produkter
(logga in för att koppla)

johnny karlberg

Avslutat medlemskap
Hej.

Vissa bilder jag tar blir ibland til hälften mörka som om slutaren inte hinner med till blixten.

Använder bla ett tamron 70-200/2.8 med min canon 400d
Och radiosynkade blixtar.

Ibland blir det helt mörkt fast blixten löst ut, o ibland som sagt halva bilden.

Vad bror detta på?
Kameran, objektivet, blixtarna?

Troligen användaren som har valt en kortare slutartid än vad kameran klarar av att synka på.

Tror också det! Som kille brukar man ignorera läsa manualen....
Brukar ligga på 1/250s praktisk även om spec ibland går upp till 1/500s
För snabbare synkning gäller sladd.

/Stefan

Kör med 1/160-1/200.
Det lustiga är att med samma
inställning kan hälften av bilderna
bli svarta eller halvt svarta.

Om du håller dig inom synktiden kameran ska klara så kan det kanske vara som så att radion ger varierande fördröjningar. Det skulle förklara beteendet. Jag har ingen erfarenhet av radiosynkade blixtar.

Vad har du för radiosändare? Jag har Cactus V4 och inte märkt störningar utom vid snabbare slutartider än 1/250s

/Stefan

Jag har varit med om att en billigare radiosändare från kaffebrus har haft lite varierande delay. Fick köra 1/125 s för permanent bra resultat, vid 1/160 fick jag liknande resultat som dig.

Cactus v4 fungerar bra hemma. När jag fotade på annan plats (utomhus, mycket bilar, tåg och tunnelbanor i närheten) för ett tag sedan var jag tvungen att gå ner till 1/10 för att blixten skulle hinna synka, så helt klart är Cactus påverkad av olika störningar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar