Annons

Högsta tid utan stativ

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är sällan jag fotar på frihand, men när jag väl gör det brukar jag hålla mig till tumregeln om längsta slutartid = brännvidd om jag vill har skarpa bilder. Vill jag ha rörelseoskärpa har jag ingen gräns alls utan då beror exponeringstiden enbart på vad det är för bild/effekt som jag vill skapa.
 
Niclasfoto skrev:

-EF500 4IS + EF1,4x + 1DmII = "910mm" f5,6 med AF,1/80 Sec Handhållet. Det Är bra.

Men då är det ju också med bildstabilisering, som ger möjlighet till ordentligt längre slutartider. Ända upp till 8-10ggr längre (3 steg), och då är 1/80 inte alls orimligt med 700mm.
 
Ett litettekniktipps som jag lärde mig i lumpen(skytte) var att inte hålla andan med fulla lungor.

Andas ut - Andas in - Andas ut - Håll - Sikta - Skjut.

Tror metoden är tillämpbar även inom foto, dock så får man inte vänta förlänge mellan att andas ut andra gången och knäppa bilden, 5-10 sekunder är nog lagom.
 
Långa slutartider

Detta har diskuterats i alla tider en sak som är generell är att en mätt fotograf håller kameran mer stilla än en hungrig " på mat " alltså.
Om du vill prova så kan du helt enkelt göra en
enkel test. Placera en svart kartong på en skrivbordslampa /60 watts lampa eller mer/. Ett litet hål i denna kartong med en nål eller liknande. Fota denna på olika slutartider.
Är hålet runt så kan du hålla stilla om inte så
blir det större eller merotydligt o.s.v.
Den gamla om regeln brännvidden t.e.x50mm
1/50sek funkar hyfsat som regel- Men om du avser att ANALOGT fgörstora bilden så blir det annorlunda där gäller ändock stativet. Nu har jag ingen erfarenhet av dessa bildstabiliserande objektiv som dykit upp på senare år. Framförallt inom den digitala tekniken Så prova dig fram, men för superskarpa bilder så gäller nog trots allt stativet och då ett bra sådant. De flesta "analoga" teknikerna år oerhört beroende av stativet.På de s.k profesionella kamerorna så gick det att fälla upp spegeln för att slippa dess vibrationer. Om det nu gäller de digtala
bildproducerande kamerorna har jag för lite erfarenhet av. Där handlar det nog mer om brus
mer eller mindre oorganiserat än så länge.


mvh
Lasse
 
Walle skrev:

ett till tips för att klara längre slutartider är att använda sekvenstagning...enligt min erfarenhet så blir andra bilden i sen handhållen sekvens nästan alltid skarpare än första (när vi är på slutartider som är längre än tummregeln).
Detta beror givetvis på att man vid avtrycket skapar vibrationer. [/B]

Jag använder också sekvenstagningen på detta sätt. Det fungerar. Också har vi en ny tumregel då-Pekfingerregeln;-)
Cred går till Christoffer:)
 
Re: Långa slutartider

Lasse Mellberg skrev:
Detta har diskuterats i alla tider en sak som är generell är att en mätt fotograf håller kameran mer stilla än en hungrig " på mat " alltså.
Om du vill prova så kan du helt enkelt göra en
enkel test. Placera en svart kartong på en skrivbordslampa /60 watts lampa eller mer/. Ett litet hål i denna kartong med en nål eller liknande. Fota denna på olika slutartider.
Är hålet runt så kan du hålla stilla om inte så
blir det större eller merotydligt o.s.v.
Den gamla om regeln brännvidden t.e.x50mm
1/50sek funkar hyfsat som regel- Men om du avser att ANALOGT fgörstora bilden så blir det annorlunda där gäller ändock stativet. Nu har jag ingen erfarenhet av dessa bildstabiliserande objektiv som dykit upp på senare år. Framförallt inom den digitala tekniken Så prova dig fram, men för superskarpa bilder så gäller nog trots allt stativet och då ett bra sådant. De flesta "analoga" teknikerna år oerhört beroende av stativet.På de s.k profesionella kamerorna så gick det att fälla upp spegeln för att slippa dess vibrationer. Om det nu gäller de digtala
bildproducerande kamerorna har jag för lite erfarenhet av. Där handlar det nog mer om brus
mer eller mindre oorganiserat än så länge.


mvh
Lasse

Bildstabiliseringen sitter ju (om vi bortser från Minolta D7D) - hoppas Minoltaägare ursäktar - i gluggen, och funkar alltså både analogt och digitalt. De ger enligt specar tre steg, men i praktiken något mer.

Spegeluppfällning finns även i DSLR av lite dyrare sort, men sker då automatiskt. Slutaren går en god tid (0,5-1 sek) efter det att spegeln fällts upp.
 
Inte för att glänsa på något sätt, utan snarare ge ett annat perspektiv på det här med fotografering på fri hand bifogar jag den här bilden.
Den tog en valborgsmässoafton för några år sedan. Jag hade kameran laddad med ISO 100-film av något slag. Och även om jag hade haft ISO 400 så hade det varit för klent.
När själva majbrasan falnat så är det som alla vet dags för fyrverkerierna. Jag hade inte planerat att fotografera dem, men bara för att öva på panoreringsrörelsen (eller tiltningen) följde jag en uppåtstigande raket mot himlen genom sökaren. Ett tu tre så råkar jag trycka av när jag beräknar att raketen ska explodera, utan att egentligen se var den befinner sig.
Att jag tryckte av en ruta utan att ha planerat det berodde nog på att jag för ovanlighetens skull fick en fin känsla för rytmen i uppskjutningen. Jag följde som sagt raketen genom sökaren, och när stubinen slutat brinna ögonblicken före explosionen så räknade de små grå in 1,2..pang. Tajmingen och bilden blev så bra som man kunde kräva under dessa omständigheter, och det berodde helt enkelt på att jag var så avslappnad.
Jämför med den spänning som uppstår i kroppen när du är helt koncentrerad på att få en bild precis som du vill ha den, och är lite rädd för att misslyckas. Exemplet är överförbart på precisionssporter som golf och skytte.

Vad vill jag då säga med allt det här? Jo, i sammanhanget kom jag att tänka på ett reportage för några år sedan om en rysk guldsmed/konstnär som gjorde miniatyrer av figurer. Rörelserna, där det verkligen handlade om att inte darra på manschetten, utförde han mellan hjärtslagen..

Om man är lugn, koncentrerad och avslappnad på rätt sätt så kan man alltså fotografera på fri hand betydligt längre tider än 1/brännvidden, åtminstone med normalobjektiv. Det är min övertygelse.
 

Bilagor

  • raket.jpg
    raket.jpg
    22.1 KB · Visningar: 262
stäck skrev:
Men då är det ju också med bildstabilisering, som ger möjlighet till ordentligt längre slutartider. Ända upp till 8-10ggr längre (3 steg), och då är 1/80 inte alls orimligt med 700mm.


Jovisst, men det handlar ju om att behandla grejerna så att det blir bilder åsså, ingen lek när tyngden och strl blir stor.
/Niclas
 
Följdfråga inom samma ämne..

Jag sitter me den Olympus c-8080 Wide Zoom.. Fick hör av en kille att det är den bästa kameran för porträtt bilden, här på fotosidan fick jag hör att det är för mycket vidvinkel i bilderna..

Det står 7.1-35.6mm, 1:2,4-3,5 och sen en omkrets på 58mm

Gissar att min brännvidd är på 58mm, rätt? Och vad ska man ha för slutartid plus vad står det andra för?

behöver hjälp iom att jag saknar all teoretisk kunskap om objektiv och fotografering..

KOlla gärna på bilderna jag tagit och kolla om det är nåt fel på min brännvidd osv..

Tack på förhand.
 
Re: Följdfråga inom samma ämne..

Nachtweij skrev:

Det står 7.1-35.6mm, 1:2,4-3,5 och sen en omkrets på 58mm

Gissar att min brännvidd är på 58mm, rätt? Och vad ska man ha för slutartid plus vad står det andra för?
Nej, din brännvidd är 7.1-35.6mm.
58mm är filterringen.
Du ska ha en slutartid som ger dig en bra exponering.

Nachtweij skrev:

behöver hjälp iom att jag saknar all teoretisk kunskap om objektiv och fotografering..

Läs en bok, verkligen. Det finns även mkt läsvärt på internet.

/Henri
 
Re: Re: Följdfråga inom samma ämne..

eatfrog skrev:
Nej, din brännvidd är 7.1-35.6mm.
58mm är filterringen.
Du ska ha en slutartid som ger dig en bra exponering.



Läs en bok, verkligen. Det finns även mkt läsvärt på internet.

/Henri


Okey. I will. En snabbfråga bara.. finns det ingen "normal" slutar tid för brännvidd på 7.1-35.6mm...?
Och hur ändra/påverkar man brännvidden när man fotogafera?
 
Re: Re: Re: Följdfråga inom samma ämne..

Nachtweij skrev:
Okey. I will. En snabbfråga bara.. finns det ingen "normal" slutar tid för brännvidd på 7.1-35.6mm...?
Och hur ändra/påverkar man brännvidden när man fotogafera?

Normal? Nej det finns ingen normal slutartid. Du använder den slutartiden du behöver och kan styra exponeringen även med bländaren.
Slutartiden har mycket lite med brännvidden att göra, desto mer med bländaren.

När du "zoomar" så ändrar du brännvidden.

/Henri
 
Re: Re: Re: Re: Följdfråga inom samma ämne..

En 8080wide är 28-140mm(?) i gamla termer?

Tumregeln för gamla småbilden är inte längre slutartid än brännvidden.

I 28mm läget ska du helst inte gå under 1/30s
I 50mm läget ska du helst inte gå under 1/60s
I 100/140mm läget ska du helst inte gå under 1/125s

Sen kanske du är mer / mindre stabil på handen än tumregeln men ungefär iaf...

Hänger du med Christofer?

Bländaren har med skärpedjupet att göra, slutaren med skaknings/rörelseoskärpa.

Mvh
 
aolsson skrev:
Jag tycker också att tyngden på kameran spelar en viss roll. Med litet mer "massa" att hålla i verkar det lättare att hålla still.

Min pont&shoot är helt hopplös jämfört med tex min Mamiya 220.
Tyngden och greppet spelar en väldigt stor roll. 1/30 är sällan några problem med bladare och 150 mm optik, 1/60-del är det aldrig.
1/15 del är nästan omöjligt med min digitala kompakta Sony 150-ja, nånting och 1/30 är inte så lätt. Dessutom är den designad så att den i mycket påminner om att hålla en tvål........
Us
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar