Annons

Höga ISO

Produkter
(logga in för att koppla)

megalo

Medlem
Om man använder höga ISO för att få skarpa bilder när det går fort, och sedan vill förstora bilden typ 1 x 2 meter, kan man "trolla bort" kornigheten som uppstår med höga ISO tal. I detta fall är det 3600 ISO. Men förstoringen blir inte vacker, den blir för tunn och kornig. Jag kan inte ta om bilden men skulle vilja förbättra den på något sätt.

HG
 
Om man använder höga ISO för att få skarpa bilder när det går fort, och sedan vill förstora bilden typ 1 x 2 meter, kan man "trolla bort" kornigheten som uppstår med höga ISO tal. I detta fall är det 3600 ISO. Men förstoringen blir inte vacker, den blir för tunn och kornig. Jag kan inte ta om bilden men skulle vilja förbättra den på något sätt.

HG

Det finns många olika program för brusreducering, tex NeatImage.
Bara googla, ladda ner och prova
 
Du kan ju alltid brusreducera, men oftast blir resultatet lite mjukare.
Förklara gärna vad du menar med att förstoringen blir tunn?

Ett vanligt sätt att göra stora förstoringar på är genom en så kallad half tone, se exempel
http://dl.dropbox.com/u/20044500/F1890c_Domkyrkotornet_1.jpg

De är svårt att ge exakta råd när du nämner så lite om omständigheterna, vad den ska förstoras på för medium, det tänkta betraktningsavståndet å så. Lägg gärna upp bilden i sin helhet för att lättare kunna se vad du menar.
 
Du kan ju alltid brusreducera, men oftast blir resultatet lite mjukare.
Förklara gärna vad du menar med att förstoringen blir tunn?

Ett vanligt sätt att göra stora förstoringar på är genom en så kallad half tone, se exempel
http://dl.dropbox.com/u/20044500/F1890c_Domkyrkotornet_1.jpg

De är svårt att ge exakta råd när du nämner så lite om omständigheterna, vad den ska förstoras på för medium, det tänkta betraktningsavståndet å så. Lägg gärna upp bilden i sin helhet för att lättare kunna se vad du menar.

Det jag menade tunn är att det blev mörka fält mellan pixlarna, tunn kanske inte var rätta ordet men brusigt.
Bilden är en bandybild som skall sitta på en vägg, baksidan av en provhytt. Betraktarens avstånd är upp till 3-4 meter.
 

Bilagor

  • oscar.jpg
    oscar.jpg
    24.3 KB · Visningar: 457
Från en glad amatör som fotar hockey. Har du testat resultatet om du först fixar till vitbalanses och sedan försöker fixa till (öka) kontrasten? Det brukar ta bort det värsta bruset i mina bilder.
 
Jag använder Neat Image och kör lite uppskärpning i programmet samtidigt. Tycker det fungerar väldigt bra. Nouse Ninja skall ju också vara bra. Tycker din exemoelbild ser lite grådaskig ut. Typisk bild som det ser ut skulle bli bättre av att köra autonivå på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.