Annons

Håller fotoklubbarna på att dö ut?

Produkter
(logga in för att koppla)
Givetvis skall man inte dra alla fotoklubbar över en kam. Det finns säkert stora variationer både vad gäller styrning, medlemsantal och inställning till det digitala mediet.

En sak som definitivt bidrar till *vissa* fotoklubbars nedgång är faktiskt deras inställning till digitalfoto. Detta är typiskt de gamla etablerade klubbarna med de tidigare nämnda 65+ gubbarna (jo. vanligtvis är det gubbar) i toppen. De resonerar, precis som en del gör på fotosidan.se, att digital fotografering inte är "riktig" fotografering.

Vad de då går miste om är den stora delen fotografer som tidigare plåtat analogt men som fått en nytändning av digitalt foto (jag hör själv till denna kategori). Stöter man bort dessa fotografer med deras "simpla leksaker" så är det väl inte konstigt att man tappar en del medlemmar?

Det är väl klart att digitalfotografin är en bidragande orsak till fotoklubbarnas nedgång.
Många går med i en fotoklubb för att få tillgång till ett labb. Få, om ens några, behöver gå med i en fotoklubb för få tillgång till en dator.

Olle

Olle skrev:
Det är väl klart att digitalfotografin är en bidragande orsak till fotoklubbarnas nedgång.
Många går med i en fotoklubb för att få tillgång till ett labb. Få, om ens några, behöver gå med i en fotoklubb för få tillgång till en dator.
Olle
Det vet jag inte om jag håller med om, det är diabilden som är dominerande inom fotoklubbarna, svartvit för en tynande tillvaro i dom flesta klubbarn.
Frågan är om digitalfotografen överhuvudtaget är intresserad av en fotoklubb? En fotoklubb bygger ju mycket på gemenskap och att dela upplevelsen att titta på bilder, detta är svårt då dom flesta digitalfotografer har sina flesta bilder i datorn.
Dom som fotat "analogt" och är med i en fotoklubb stannar nog kvar i klubben och gemenskapen även när dom börjar fota digitalt.

Jag vet inte om vi i skellefteå är lite annorlunda men här är dom äldre intresserade av digitalt och ungdomarna intresserad av mörkrumsteknik.
Lite grovhugget givetvis finns det äldre som är i mörkrummet och yngre som kör digitalt men det visar att inte det ena behöver utesluta det andra.
Man finner oftast det man letar !
Letar man möjligheter hittar man .....
Letar man problem hittar man .....

Har samma erfarenhet som Örjan F.
Det är de äldre fotograferna i klubben som har tagit den nya tekniken till sig mest.
Sen de digitala kamerorna och scannrarna har kommit, så har tävlingsbilderna ökat markant.
Vi har i klubben haft kurser i digitalbildbehandling och studio fotografering,
och på de senare åren har klubben ökat i meddlemmar.
Det är mer fart i klubben nu, än för några år sedan.
Jag tror att många medlemmar här på fotosidan aldrig har varit i en fotoklubb.
Ge klubbarna en chans, det räcker inte med att gå dit en gång. Man måste vara med ett tag för att komma in i gemenskapen.

Det traditionella föreningslivet generellt har minskat. Det beror på vår ändrade livsstil och värderingar.

Samtidigt finns en önskan hos folk att träffa andra med samma intressen. Jag tror att det gäller att se skillnaden mellan att vara med i en förening främst för den sociala funktionen som det var förr och som de äldre i klubbarna vill ha det och de yngres mer resultatinriktade önskemål.

Jag är ordförande i Enskede fotoklubb och har tillsammans med några i vår styrelse drivit hårt att vi ska ha aktiviteter för unga och/eller nya medlemmar. Detta för att svara mot önskemålen om AKTIVITETER och NYA KUNSKAPER som de efterfrågar. Denna verksamhet har visat sig vara en succé. Denna verksamhet sker vid sidan av den ordinarie.

Ett nyckelord är alltid KREATIVITET och GLÄDJE. Nytänkande och kreativa programpunkter är alltid bra (det är tillåtet att misslyckas) och allt ska genomsyras av glädje. Det smittar...

/magnus f
www.enskedefotoklubb.nu

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar