Jag bytte till Canon 20D från ett analogt Pentaxsystem för ett och ett halvt år sedan. Jag är utan tvekan supernöjd med min Canon som har gett mig så oerhört mycket glädje, och dragit in fotojobb, medan Pentax aldrig ville komma till skott utan presenterade sina *istD-kameror som i alla fall inte imponerar på mig.
Men nu, när de släppt K10D, är det inte utan att jag önskar att jag behållit mina schysta Pentaxprylar trots allt. För det verkar vara en kamera som har det mesta jag behöver. Det är helt enkelt en proffskamera på en nivå som räcker för väldigt många yrkesfotografer.
Och det är just här jag ser en stor svaghet hos Canon. De verkar inte ta oss yrkesfotografer med mera återhållsamma krav på allvar. Vi som kanske mest fotograferar för personaltidningar, dagspress, enklare magasin, broschyrer, informationsmaterial, webbsajter och liknande. Det kan vara extraknäckare, frilansare och skrivande fotografer som helt enkelt inte behöver (eller vill ha) en tegelstensliknande värstingkamera som man knappt orkar bära omkring. Men som ändå vill ha en robust kamera att lita på och som har de funktioner man behöver.
Det jag vill se är därför en kamera i 30D:s storlek, fast med mer av Canons proffsdetaljer. Främst vädertätning, några fler megapixlar (10-12), större sökare, större buffert och lite annat lull-lull. Sedan hade de mycket gärna fått ta till sig lite av de andra mycket användbara finesserna som dykt upp, bland annat auto-iso som just nu diskuteras mycket.
En sådan kamera till ett rimligt pris står på min önskelista. Och jag tror en sådan kamera skulle tilltala väldigt många fotografer. Både professionella och avancerade entusiaster.
Om inte Canon tar fram en sådan kamera tror jag att de gör ett stort misstag. För då kommer nog många att välja Nikon eller Pentax framöver. För vi som jobbar med foto på den här nivån är kanske egentligen till antalet den största gruppen.
/Joakim