Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Håller Canon på att tappa greppet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Canon har nog inte tappat greppet men de kommer få kämpa för sin position. Glöm inte Sony, personligen tror jag att på sikt så är Sony en mycket vass konkurrent till Canon,Nikon mfl. Sony är väl om jag läst siffrorna rätt 5-6 ggr större som företag än Canon (rätta mig om jag har fel). Sonys övertag av KM är en parallell till Sony's samgående med Ericsson på mobil marknaden. Sony kommer stressa Canon o Nikon...vilket förhoppningsvis ger oss fler och bättre Canon- och Nikonprodukter SNART !
 
froderberg skrev:
Jepp. Deras argument för att inte ha IS i APS-C-husen håller inte. Däremot är det ju omöjligt med IS i småbildshusen - hörnen blir mörka eftersom bildcirkeln inte ger några skakmarginaler.
Då är det väl, med precis samma argument, omöjligt även i APS-C-husen. DX/EF-S har väl bildcirklar som i många fall inte är mycket större än sensorn?
 
Slowfinger skrev:
På ISS och Rymdfärjan behövs i alla fall inte skakstabilisering tydligen med tanke på objektiven. Man kan antagligen inte skaka i viktlöshet ;-)
Ok, då måste Nikon bara avskaffa gravitationen för oss övriga. Frågan är bara vilket de klarar av först ;-).
 
Hi folks

Jag tror inte att Sony kommer att kunna matcha Canon och Nikon på proffssidan. På amatörsidan är det en helt annan sak dock. Tror inte att Samsung eller Pentax gör det heller.

Hoppas att jag har fel men min fundering grundar jag på att Sony (och Samsung) inte är ett "fotoföretag" utan har alltför många bollar i gång samtidigt för att kunna fokusera till 100%. Tror inte att Sonys investerare och aktieägare kommer ha tålamod med satsningen på foto om den inte ger en tämligen omedelbar avkastning eller i alla fall följer planerna. Sony har genom tiderna visat att de är fantastiska på konsument produkter såsom Cybershot, Walkman men de har missat tåget vid ett flertal tillfällen mot proffssidan. Nej, jag har inte missat betamax, betacam etc. De har givetvis lyckats otroligt bra med de flesta av sina produkter.

I just detta fall är Canon rätt unikt som levererar spjutspets teknologi fast de är ett rätt spretigt företag. Visserligen finns nästan hela Canons verksamhet inom någon form av bildhantering men kopiering och utskrift är gissningsvis det stora produktområdet, Nikon har även de en annat ben att stå på och det är inom produkter för IC kretsar men det handlar fortfarande om optiska produkter. Tror helt enkelt att investerarna inom Nikon har större tålamod då optika produkter ligger helt inom kärnområdet.
 
froderberg skrev:
Jepp. Deras argument för att inte ha IS i APS-C-husen håller inte. Däremot är det ju omöjligt med IS i småbildshusen - hörnen blir mörka eftersom bildcirkeln inte ger några skakmarginaler.
Är marginalen så liten?
En viss extra fördunkling kan jag tänka mig, men helt svart blir det väl inte nån tiondels milimeter utanför filmen?
Sedan tar man väl hellre ett svart hörn än en helsuddig bild.
 
Hehe, det var mycket dregel i tråden. :) IS i huset, höga ISO, fokuseringspunkter över hela ytan etc. Mumms… :)

Läsningen avtänder direkt för nya köp just nu – vänta istället tills allt ovanstående blir verklighet! ;-)

Rätt lättsam läsning för övrigt, inga större påhopp från ägarna till ett märke på de andra. :) Fortsätt bara att drömma! :-D
 
bEPH skrev:
Är marginalen så liten?
En viss extra fördunkling kan jag tänka mig, men helt svart blir det väl inte nån tiondels milimeter utanför filmen?
Sedan tar man väl hellre ett svart hörn än en helsuddig bild.

Man borde ju kunna croppa bilden elektroniskt ett antal pixlar också när IS är påslagen.
 
Mankan G skrev:
...
Jag tror inte att Sony kommer att kunna matcha Canon och Nikon på proffssidan.
...
Sony är rätt duktiga på andra rena proffsprodukter inom audio och video så dom borde kunna klara foto också. Om dom först kan övervinna sin image som tillverkare av leksaker och Walkmans av tvivelaktig kvalitet är kanske en annan sak, det ska mycket till innan dom tas på samma allvar som Canon och Nikon. Det ska också till ett komplett system av objektiv och andra tillbehör innan proffsen nappar tror jag.
 
Mankan G skrev:

Hoppas att jag har fel men min fundering grundar jag på att Sony (och Samsung) inte är ett "fotoföretag" utan har alltför många bollar i gång samtidigt för att kunna fokusera till 100%.


Var det inte därför man köpte upp Konica-Minolta och satte Sony's logo på både kontor och produkter, för där fanns kompetens inom området? Samtidigt fick de nog oxå, gamla KM, en påse pengar och instruktioner om vad de skall göra...???
 
Jag är nog ganska märkesoberoende, skulle ett märke vara markant bättre och jag skulloe uppgradera så skulle ja lugnt byta märke.
Pentax ligger riktigt bra till just nu...
 
Tunis skrev:
Var det inte därför man köpte upp Konica-Minolta och satte Sony's logo på både kontor och produkter, för där fanns kompetens inom området? Samtidigt fick de nog oxå, gamla KM, en påse pengar och instruktioner om vad de skall göra...???

Jag tvivlar inte på att Sony klarar av det om dom bara får arbeta ifred. Vad jag ställde för farhågor var investerarnas och aktieägarnas långsiktiga tålamod. Kommer från ett annat företag inom nästan samma bransch (dock Amerikanskt) där de inte hade det behövdliga tålamodet.

Många intressanta idéer och produkter gick i en för tidig grav.

Mankan
 
froderberg skrev:

Vi kommer att få se:

- Bättre ergonomi. Eos 1D mark II är allt annat än fulländad.

Har införskaffat en dylik kamera och måste säga att den har en ergonomi som för mig är perfekt, och då har jag fingrat på de flesta kameror. Den ligger perfekt i ihanden och har logiska funktioner i knappar och menyer. Möjligen bortsett från spegeluppfällning. Magnus kommer att kontra med att den är tung - ja för den som är klen :)

Tycker att tråden bara fokuserar på husen, man måste se till hela systemet. Någon skrev att Nikon har fler objektiv, men egentligen är det tvärtom. Funderade ett tag på att byta till D200, men eftersom det saknas en hel del objektiv i Nikons lista fick det vara. Ångrar mig heller inte eftersom 1Dmk2 är så mycket bättre. Exempel på objektiv är exempelvis 300/4 IS, 400/5,6 och17-40/4.

Är det något märke som ligger efter i utvecklingen är de väl Nikon? De har inte någon ny modell med dammskak för att ta ett exempel. I övrigt inget nytt på deras kameror. Större sökare är väl möjligen det som är en utveckling. Däremot verkar Pentax vara på gång. Släpper de ett proffshus och lite fler objektiv kan det bli riktigt bra.
 
Jag har inte läst något test där man kunnat visa att antidamm-skaket fungerar. Tvärtom har jag läst att det inte fungerar i praktiken. För mig låter det som en marknadsföringsgrej ungefär som den vibrerande Gilette rakhyvel jag fick i present för ett halvår sedan. Helt meningslös funktion...
 
Pall skrev:


Är det något märke som ligger efter i utvecklingen är de väl Nikon? De har inte någon ny modell med dammskak för att ta ett exempel. I övrigt inget nytt på deras kameror. Större sökare är väl möjligen det som är en utveckling. Däremot verkar Pentax vara på gång. Släpper de ett proffshus och lite fler objektiv kan det bli riktigt bra.

Jo det är väl klart att det blir en VS tråd igen...

Inget nytt på deras kameror... Jodu undrar hur vidsynt du är egentligen. Nikon har ju ökat sin marknadsandel sedan Sony hakade på DSLR, och nu är de marknadsledare.

Men det är klart att den nyutvecklade exponeringsmätaren (som är grym), och den pilsnabba fokuseringen, är ju inte alls lika viktiga för bildresultatet som inbyggd bildstabilisator, och en fejkad dammbortagning:)

- Bilden är lite dassigt exponerad och fokuserad, men jag hade ju i alla fall automatisk sensorrengöring:)

Varför har Nikon inte hakat på dammgrejen? För att det visar sig att det inte fungerar tillfredställande för Nikons krav förmodligen (vilket visar sig i testerna nu). Varför envisas Nikon och Canon med stabilisator i optiken? För att det visar sig att det inte fungerar tillfredställande för Nikons och Canons krav förmodligen.

Kolla Dpreviews test av K100:ans stabilisator... Verkar ju verkligen som en god investering....

Tjo hopp nu är det helg!

Adam
 
Nikon saknar en del viktiga objektiv jämfört med Canon:

17-55/2.8IS
300/4IS
400/5,6
17-40/4
70-200/4 med L kvalitet på bygget. Nu kommer 70-300 VR men köparna har fått vänta för länge.

Samtidigt saknar Canon

18-70 som är ett asbra objektiv för 2000kr beggat eller i kit och leverar bilder ung. som ett 17-40L. Inte samma känsla dock, men det senare kostar också 3-4 ggr mer. Priset innebär inte bara att det är dyrt, utan att man måste vara rädd om objektivet och att inte våga använda prylarna är hämmande. Detta objektiv fick mig att välja Nikon när endast Sigma 18-50/2.8 fanns som pirat alternativ. Gillar även konceptet med trådlösa blixtar.

18-200VR
200-400VR
200/2VR
 
Hmm... undrar just om inte den vassaste kameran i prosumersegmentet är viktigare för statusen av ett kameramärke bland amatörerna än 1D och D2. Tror inte de flesta har koll på toppmodellerna för mellan 40-70tkr.
Tror lite det är därför som D200, 20D/30D, Pentax K10D och alfa100 har varit tidiga ut på marknaden och har lanserats hårt på mässor. Dessa står ju på hyllorna i butiken för kunder att dregla över. Det gör ju knappast D2x och 1Ds.

Tänk om canon släppte en prosumer med 1,25Crop 12Mpix vädertätad. Bra sökare, och ISO 3200 utan H-läge (bra D-range). En variant av 1DMkII fast för konsumenter helt enkelt. Inte lika tung (välbygg), och inte lika stor buffert eller samma garanti på slutare (och kanske bara 1/200 x-sync), men kanske liknande autofokussystem. Allt för ca 16000kr ink moms. Det skulle ge enorm status och hög dregelfaktor hos amatörer, trots avsaknad av IS och antidamm.

Jag tror det viktiga är att en sådan kamera ligger inom ekonomiskt räckhåll. En överkommlig summa för entusiaster och medelinkomsttagare, eller brats och köpmissbrukare med kreditkort :)
 
Håller med, Niclas. Jag tittar mest på prestanda/pris i prosumerklassen. Köpte just en 20D, valde tills vidare att stanna kvar i Canonsystemet. Jag hoppas och tror att konkurrensen nu tvingar fram en riktigt bra uppföljare från Canon. Att "nästa steg" i min egen uppgradering är en konkurrenskraftig modell är viktigt för mitt val av system. Det handlar om två saker; 1) prestanda från sensorn och 2)funktionalitet i kameran.

1) Är det inte så att det är CMOS-teknologin med patent på brusreducering på pixelnivå som har givit Canon möjligheten att skaffa sig den dominerande positionen på dSLR-marknaden, från konsument till proffs? Det försprång de fick med den ensamrätten håller de andra nu på att komma ifatt. Det skulle förvåna mig om Canon kan komma med ett nytt "hopp" i sensorteknologi, som de på samma sätt blir ensamma om. Det räcker för min egen del att de är minst lika bra som de andra.

2) För att behålla sin dominerande position kommer de att behöva bli lika bra på att utveckla funktionaliteten i kamerorna som t ex Nikon och Pentax. Det måste ju inte vara samma funktioner som de andra, men flexibel exponeringskontroll (auto-ISO, HyperProgram) är sådant som lockar mig. Canon har varit snåla med Firmware-upptaderingar (vill att folk ska köpa nya kameror istället?), de har kanske inte råd med det framöver?

20D känns som en jättebra kamera efter ett år med 300D. Men jag har redan märkt saker som jag skulle vilja ha annorlunda (gjorde idag tricket att köra H-ISO mitt på dagen;o). Om 40D blir det jag hoppas, kommer jag att känna mig trygg i systemet, och kanske investera mer än jag skulle göra annars. Om 40D inte uppfyller förväntningarna, då kommer jag nog att fortsätta snegla mot Pentax.
 
watski skrev:
Man kan jämföra Ericssons gamla mobiler med Nokias. Ericssons ansågs tekniskt överlägsna (ljudkvalitét, batteritid, ...) men Nokia fokuserade på användarupplevelsen och vann där med racet. På konsumentsidan får Canon nog se sig för...


Johan
Trevlig liknelse, men just nu är
Ericsson-mobilerna överlägsna Nokia.
Ps. Den som tar bäst bilder vinner, inte den
som har bäst prylar Ds.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.