solvargen
Aktiv medlem
Liax skrev:
Enligt min mening så har tekniken definitivt lett till betydligt bättre bilder. Både tekniskt, innehållsmässigt och estetiskt. I alla fall för mig personligen.
Jag har idag möjligheten att ta betydligt mer avancerade bilder än vad jag klarade av med min analoga dito. Framförallt när det gäller nattfoto, blixtfoto, svåra ljussituationer, motorsport, kreativa porträtt, med mera.
Enkelt förklarat kan man säga att det är en större chans att man lyckas tekniskt med en digitalkamera, något som ökar fotoglädjen ordentligt (i alla fall för mig).
Och med fotoglädjen kommer utvecklingen och modet att testa nya vägar. Så nog spelar det roll alltid.
/Joakim
Joakim.
Ligger mycket i vad du säger och det stämmer gott och väl in på många inkluderat mig själv.
Det finns dock även andra aspekter i negativ riktning och det är att man ibland kan glömma av sig gällande komposition, exponering, annat...m.m
...tycker mig ibland ha glömt av det fotomässiga i bilden och bara "tryckt" på utan att tänka på ovan nämnda ting. Det går ju att fixa till i PS men det bästa är ju en redan rätt komponerad, exponerad och skarp bild så att det underlättar efterarbete. Med analogt fick man tänka lite mera.
Men över det hela instämmer jag med dig.
Mvh Thomas