Jag har inte heller fotat speciellt länge, men min åsikt skulle nog vara att köpa en så bra kamera du har råd med, om du inte kommer att få mer pengar eller vill spara till en bättre senare.
Helt enkelt: Om du köper en billig kamera med utgångspunkten att den inte ska vara bra utan att du ska hitta saker du inte gillar på den, hur kul är det om du ändå hade haft råd med en bättre?
Och framför allt, om du köper en dålig/billig kamera, tror du att du skulle komma fram till något annat än att du borde ha köpt en bättre kamera? Och isåfall, skulle du inte köpa en så bra du har råd med/tycker det är värt och inte en som du inte heller kommer att bli nöjd med?
Jag köpte en Nikon D200 i våras som min första systemkamera, jag valde den enbart för väderskyddet som de billigare husen saknar och jag behöver. Efter hand har jag insett att den verkligen är bättre än billigare hus av samma generation på alla punkter! Vad jag hade ångrat mig om jag hade snålat och köpt en budgetkamera.....
Det är ju knappast så heller att du skulle komma fram till annat än att just ett dyrare hus skulle vara bättre än ett billigare, det är väl inte förrän man kommer upp i valet mellan uplösningen i D3x eller ISO och hastighet i D3 som billigare modeller inte är sämre för i princip alla ändamål.