JonasII
Aktiv medlem
Det var en tråd här tidigare om någon som retade sig på en tidningsfotografs sätt att fota på (alla bilder lätt lutade).
Jag har börjat fundera mer och mer på teknik som bygger på den mänskliga hjärnans sätt att behandla intryck; är det alltid rätt att använda en viss komposition, som t.ex. gyllene snittet? Är vi oförmögna att att frångå sättet vi i västervärden uppfattar bilder på? Tittar vi t.ex. på japansk/asiatisk konst så är tekniken helt annorlunda, bl.a. p.g.a. olika skriftsätt och därmed olika sätt att visuellt angripa en bild.
Om jag fotar något litet djur med blixt centrerat nattetid och får en fin svart bakgrund, blir bilden automatiskt bättre om jag beskär den enligt gyllene snittet? Kan vi frångå vår biologi och uppskatta biler utanför konstens alla regler?
Jag har börjat fundera mer och mer på teknik som bygger på den mänskliga hjärnans sätt att behandla intryck; är det alltid rätt att använda en viss komposition, som t.ex. gyllene snittet? Är vi oförmögna att att frångå sättet vi i västervärden uppfattar bilder på? Tittar vi t.ex. på japansk/asiatisk konst så är tekniken helt annorlunda, bl.a. p.g.a. olika skriftsätt och därmed olika sätt att visuellt angripa en bild.
Om jag fotar något litet djur med blixt centrerat nattetid och får en fin svart bakgrund, blir bilden automatiskt bättre om jag beskär den enligt gyllene snittet? Kan vi frångå vår biologi och uppskatta biler utanför konstens alla regler?