maxzomborszki
Aktiv medlem
Jag håller med om det i stora drag.Graal skrev:
Det går inte.
Men hur precist måste vi kunna specificera? Kan det få finnas spelrum eller måste det vara helt exakt? (Vi har ju alla lite olika tycke och smak vilket man måste ta hänsyn till vilket får mig att föranleda att det är möjligt att ge en exakt beskrivning, så det är inte bara omöjligt utan även icke-önskvärt.)
Tänk på att vårt språk är inte exakt utan tvetydigt och bristfälligt. Med sådana trubbiga verktyg är det klart ännu svårare att ge definitioner.
Eller ska man vara så stringent att man säger "nej det är omöjligt" och vägra prata om bilden i allmänhet? Vägra försöka ge sig på att klassificera och förstå?
Vissa säger "efterkonstruktioner", själv säger jag "förståelse". Äpplet trillade ned även innan Newton formulerade sin teori och fortsatte göra det efteråt också. Nu är bildkomposition inte något exakt i sig som naturlagarna, utan det har en stor del subjektivitet inbakat i sig. Men jag anser att man ändå kan prata om det och försöka strukturera upp det utan att man nödvändigtvis måste tro att det skulle vara allomfattande och slutgiltigt.
Den här debatten dyker upp om och om igen och jag ser två saker som jag reagerar på:
- Folk skriver om regler, företrädelsevis de som har ställningen MOT dem, något som jag inte hittar något vidare belägg för i litteraturen. Det närmaste jag kan hitta är riktlinjer/guidelines. Ofta står samtidigt att dessa inte garanterar något resultat och att avsteg från dem kan ge mycket lyckade resultat. De är så vitt jag ser ett försök att förmedla erfarenheter och kunskap via ett skriftligt medium och jag tar dem för vad de är.
- Att kunskap hämmar och att skapandet är friare om man saknar/inte känner till denna kunskap. Det var länge sedan jag trodde att mitt ohämmade sinne skulle vara mer kreativt utan yttre intryck än med. För varje fragment information jag inhämtat inser jag att jag kan mindre än jag trodde och nya dörrar har öppnats. Jag har fått se saker som jag inte visste var möjliga att göra, trots mitt "ohämmade sinne". Kanske är andra helt fria att skapa, men jag tror personligen det är en illusion. Min personliga övertygelse är att skapandet utgår till stor (kanske till och med största) del från tidigare erfarenheter. Med den ståndpunkten ÄR man begränsad utan sådana. Men jag tänker inte påtvinga någon kunskap, utan fortsätter söka den själv. Andra får göra som de vill och tror är bäst.