** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Gult med Kalibrator?

Produkter
(logga in för att koppla)

Taka

Aktiv medlem
Kalibrerade min Samsung skärm med en Huey och upplevde att det helt plötsligt blev väldigt gult överallt, gulstick med andra ord. Är det så att det skall vara såhär och mina ögon måste vänja sig? Eller är det något fel? Kanske var det så att skärmen var för blå förut som gör att det känns konstigt nu?

Skärmar som inte används för grafiska jobb ställs ofta in på 9500K för att det upplevs som vitare. Fast egentligen är det bara kallare.

Kalibratorn ställer normalt in skärmen för en varmare ton, 6500K eller kallare om det går. Sedan påverkar ljuset runt omkring lite oxå. Glödlampor är ju gula i tonen t ex.

Så det är nog helt normalt.

Mvh
Maverick

Re: Skärmdump

Tonyeagle skrev:
Ta en skärmdump och lägg upp bilden här på forumet så får vi se hur det ser ut.

Det funkar ju inte såvida det inte är grava färgstick. Din skärm påverkar och sannolikheten att ni har lika kalibrerat är ju inte så stor och att arbetsbelysningen skulle vara lika är ju ännu mindre.

/Maverick

Är det mina ögon som måste vänja sig? För jag gissar på att min gamla skärm var väldigt blå.

Jag tycker mig märka att jag upplever att det är mindre gulstick nu efter ett par timmar. Det enda som känns gult är det grå, men det kanske också går över?

Nja, det kan ju vara så att din skärm faktiskt visar gult i vissa nyansområden. Då bör man kalibrera om. Jag vet inte riktigt var begränsningarna finns vid kalibrering men jag antar att dom finns med avseende på hur mycket man kan justera. Det vill säga en dålig skärm kanske inte kan bli helt neutral.

När det gäller ögonen så är det mycket riktigt så att de anpassar sig. Dock är det inte så bra att de anpassar sig rätt utan snarare fel. Vi förväntar oss att vissa saker ska vara vita och då tror vi att de är det oxå oavsett. Typ exemplet är ju att jämföra två papper som man var för sig tycker är vita men som vid en jämförelse har tydliga skillnader.

Vidare är det så att ögonen anpassar efter färger runt omkring dig. Så har du väldigt blå väggar så kommer ögonen kompensera för det med ett färgstick som resultat. Det brukar därför vara lämpligt att ta en fika efter ett par timmar jobb så att ögonen får en chans att nollställa sig igen. De flesta har ju inte neutralgrå väggar och tak hemma. Eller rätt belysning.

Mvh
Maverick

Har testat att kalibrera om, har haft mörkt rum och stängt av att den skall kompensera för ljuset i rummet (Efter att ha gjort en mätning i mörkt rum) och det har blivit lite lite bättre när den inte kompenserar för mina skrivbordslampor. Annars då? Bara att hacka i sig och vänja sig?

Jag hade samma problem med min första kalibrator, en spyder. Provade massa olika inställningar alla med olika gula resultat. Lämnade tillbaka den och köpte en Eye-One istället, färgerna blev bra på första försöket. Vet inte om det var något fel på Spydern eller om de bara funkar bra med vissa skärmar.
Är i alla fall helnöjd med Gretag-kalibratorn, har kalibrerat både TFT, CRT och skärmen på den bärbara med mycket bra resultat.

Och när jag har den satt på att mäta av ljuset i rummet så ställer den in skärmen att bli ljusare desto ljusare det är i rummet, rent logiskt så känns det som det borde vara tvärtom? Men jag kanske har fel.

Taka skrev:
Och när jag har den satt på att mäta av ljuset i rummet så ställer den in skärmen att bli ljusare desto ljusare det är i rummet, rent logiskt så känns det som det borde vara tvärtom? Men jag kanske har fel.

Nä, det är precis som det ska vara. Man får ju tänka på att kalibreringen utgår från vissa uppsatta variabler i fråga om betraktningsljus. Vilken ton den har och vilken styrka.

Om du tänker dig att du tittar på en papperskopia, ju starkare ljus du tittar i desto ljusare kommer den att framstå som.

När du sitter vid en skärm och jobbar så måste skärmen kompensera för det starka omgivningsljuset för att du ska få rätt uppfattning om hur ljus kopian är.

Nu kommer knorren. Det kalibratorn inte kan kompensera för är att dina ögon kompenserar för det starka ljuset. Efter ett tag kommer dina ögon att tycka att det är mörkare än vad det är och du kommer troligen göra dina kopior lite för ljusa. Det är inte så vanligt, men det är rätt vanligt att man jobbar i totalt mörker eftersom man inte har riktiga lampor och så. Då kommer bilderna bli för mörka om man inte tar en paus och nollställer ögonen.

Sedan är det bara att göra en gråkil och kolla hur skärmen verkar. Sedan måste man ju printa ut bilden på ett kalibrerat labb. Först då ser du om skärmen visar rätt. Förutsatt att inte labbet gjort bort sig men de brukar ha rätt bra koll om de erbjuder kalibrerade tjänster.

Kalibreringen som sådan syftar ju inte till att uppvisa något som du upplever som vitt utan att det du printar ut ser ut som på skärmen.

Men det är många parametrar som gör det svårt för vanliga amatörer att få ett exakt resultat.

Mvh
Maverick

Sitter och funderar på om det kan vara så att det är ett måndagsex av Huey jag fått? Kan det hjälpa om jag byter mot en ny Huey tro?

Svårt att säga utan att se. Det skiljer mellan olika kalibratorer, det vet jag. Men hur vida din mäter fel eller inte går inte att säga över nätet.

Mvh
Maverick

Jag försökte kalibrera min gamla LG1715s med en Huey Pantone och jag tyckte att bilden fick mer magenta.

Köpte nyligen en NEC 2090UXI PE (inklusive GretagMacbeth Eye-One och Spectraview SW)
Det blev ett riktigt lyft.
Har försökt kaliberera LG skärmen med den nya kalibratorn, men det blir inte lika bra. Jag drar slutsatsen att alla skärmar går inte att justera färgerna på tillräckligt bra.
Värt att tänka på är att vissa grafikkort har en justerbar färgprofil som bör stängas av innan kalibrering.

Jag betalade under 7000 sek för NEC skärmen och det känns som väl investerade pengar i jämförelse med resultatet som jag fick med min gamla LG-skärm och Hueyen som kostade 1000 sek.

Jag har Dell 1905 FP och Hueys billiga variant och är nöjd med resultatet. När jag slår om till "Uncorrected" blir det äckligt gulaktigt. När jag slår om till Huey igen så ser skärmen alldeles för blå ut. Normalt ser skärmen neutralt grå ut. Som andra sagt, så är ögonen inte att lita på.

Man bör också kolla att man bara har Hueys profil under Autostart i programtablån. Så man inte har Adobe Gamma kvar, eller annat som kan störa.

Sedan vill jag passa på och fråga: Jag har testat att slå över mellan inställningen "... Photo Editing" och "Gaming" i Color Setting, utan att veta vad som är bäst. Ibland tycker jag "Gaming" är bättre (lite ljusare).

Har ni något favoritläge? Och varför?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar