ANNONS
Annons

Guldfärg med ett rgb-värde i photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Hur får man fram detta?

Har hört att det inte går, men tryckerier eller liknande borde väl ha någon sorts standard för guldfärg/silverfärg?

Vet hur man kan fixa lite med lightning effects, men jag vill ha samma guldnyans över hela bilden/området/bokstäverna.

Eller blir det också olika i tryck och på skärm?

Det är ju inte ett visst färgvärde som ger intrycket av guld, det är gläns och reflektioner.

I bilden nedan, som i alla fall för mig ser väldigt guldig ut, så har jag samplat färgen ifrån de guldgula ytorna.

Bilagor

• gold.jpg
    gold.jpg
    57.7 KB · Visningar: 5,634
Lövet skrev:
Hur får man fram detta?

Har hört att det inte går, men tryckerier eller liknande borde väl ha någon sorts standard för guldfärg/silverfärg?

Vet hur man kan fixa lite med lightning effects, men jag vill ha samma guldnyans över hela bilden/området/bokstäverna.

Eller blir det också olika i tryck och på skärm?

"Guld" är ju inte bara en viss gul färg, det är först när ljuset speglas som det ser ut som metall.

Labba på med photoshop, effects och gradienter...

och så här ser det ut om man fyller en bild med den färgen. Inte speciellt guldigt, eller hur?

Bilagor

• gold2.jpg
    gold2.jpg
    5.2 KB · Visningar: 5,556
När man snackar tryck pratar man oftast inte om färger i rgb-värde utan i pms-nummer. Vissa tryckerier kan trycka med guld och silver-färger. Dessa har då ett speciellt nummer. tror också att ett visst rgb eller cmyk-värde går att byta ut mot ett sådant pms-värde och på så vis få det att bli guldfärgat. Bästa sättet att ta reda på hur det här funkar är väl att verka intresserad av att trycka något och fråga ett tryckeri.

För övrigt tyckte jag att den där effekten här uppe såg ganska tafflig ut och färgen såg nog heller inte ut som guld, men som sagt här ovanför. Det beror ju på ljuset som guldet reflekterar.

Tack för hjälpen!

Men, det var just en såndär effekt jag inte var ute efter.

Kan man använda pms numemr i photoshop? Någon som vet vad jag ska använda för värde?

Rosenberg skrev:
När man snackar tryck pratar man oftast inte om färger i rgb-värde utan i pms-nummer. Vissa tryckerier kan trycka med guld och silver-färger. Dessa har då ett speciellt nummer. tror också att ett visst rgb eller cmyk-värde går att byta ut mot ett sådant pms-värde och på så vis få det att bli guldfärgat. Bästa sättet att ta reda på hur det här funkar är väl att verka intresserad av att trycka något och fråga ett tryckeri.

För övrigt tyckte jag att den där effekten här uppe såg ganska tafflig ut och färgen såg nog heller inte ut som guld, men som sagt här ovanför. Det beror ju på ljuset som guldet reflekterar.

Visst är den tafflig, det är en bild som jag har snott från webben och förminskat. Men oavsett så gick poängen fram, inte sant? Att det inte är blandningen mellan röd grön och blå som ger guldfärg. Om tryckerierna kan trycka med guldfärg så är det givetvis en speciell färg. Ungefär som guldfärg på sprayburk..

Walle skrev:
Visst är den tafflig, det är en bild som jag har snott från webben och förminskat. Men oavsett så gick poängen fram, inte sant? Att det inte är blandningen mellan röd grön och blå som ger guldfärg. Om tryckerierna kan trycka med guldfärg så är det givetvis en speciell färg. Ungefär som guldfärg på sprayburk..

Som ni sagt är det väl effekterna i färgen som gör att det ser "guldigt" ut...så fungerar väl även guldfärg på burk eller? Dvs färgen innehåller något som ger djupverkan.

Här är en länk till några PMS-guldfärger: http://www.leewardpro.com/pricing/standard-colors.html

Det mesta har väl förklarats redan..

Men du kan lätt förstå detta genom att fotografera ett föremål i guldfärg. Då har du en massa olika rgb-värden i det område som det guldfärgade objektet utgör. Men du kan inte ta bara ett av dessa värden och fylla en hel bild och tro att det ska se ut som guld.

Det är ju en kombination av olika nyanser, skuggor och highlights som får föremålet att "glimma".

guld-gradient.

Man kan ju få guldeffekt med en gradient också... Gjorde en snabb grej för att visa.

Bilagor

• guld.jpg
    guld.jpg
    13.4 KB · Visningar: 5,713
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar