Annons

Grundinställning D70

Produkter
(logga in för att koppla)

Calavera

Medlem
Hej!

Har en D70 sedan några månader tillbaks. Har kört den med grundinställningar v.g. skärpa, färger etc och redigerar sedan i PS för önskat resultat.

Hur gör ni andra? Är det någon grundinställning de flesta har ändrat på som "standard"?

Några bra tips för att "kräma ur" det allra bästa ur kameran?
 
Beror väl på vad du menar med "kräma ur det mesta". Vill du själv ha full kontroll och kräma ur det mesta ut bilderna bör du fota RAW eller använda så konservativa inställningar som möjligt och Adobe RGB som färgrymd för att få ett bra utgångsmaterial få ett bra utgångsmaterial för efterbehandling.
Vill du ha "klatschiga" bilder för direkt utskrift så öka kontrast, mättnad, skärpnin och använd sRGB som färgrymd.

Du får prova dig fram vad som passar dig bäst. Jag använder "normal" kontrast, ingen skärpning, "normal" färgmättnad och använder aRGB för mina "riktiga" bilder.
För snapshots (tar visserligen inte så mycket sådana med D70:n) använder jag sReala2 som custom curve.
 
Grejt!
Måste man köpa Capture för att ladda in kurvor..jag har PS CS2...är Capture värt min guldpengar?
//TROX
 
Försökte ladda ner sReala v2 men när jag ska öppna den i Nikon Capture säger den bara att "The selected file i snot a valid Curves file"
Någon som har nåt tips?
 
Calavera skrev:
Försökte ladda ner sReala v2 men när jag ska öppna den i Nikon Capture säger den bara att "The selected file i snot a valid Curves file"
Någon som har nåt tips?

Har du öppnat den i Nikon Capture Control? Det är där man laddar in kurvor.Välj fliken bildbearbetning / Tonkompensation leta upp kurvorna med knappen Redigera. När du klickar OK och stänger fönstret är kurvan inladdad i kameran.
Kom ihåg att ansluta kameran till datorn först.

MVH Stefan
 
Senast ändrad:
Laddade den från www.digitalkb.com och försökte öppna den i Nikon Capture precis som du beskriver. Filen jag laddade från Digitalkb var ett ziparkiv men det var ingen "file extension" på filen i arkivet. Även om jag döpte om den svarade Nikon Capture att det inte var en giltig fil. (testade de flesta kurvor med samma resultat)

Länken www.masterphoto.net/curves fungerade dock utmärkt och nu finns tonkurvan i kameran!

Tack för all hjälp! Nu blir det provfotografering...
 
raw eller raw basic

Härom kvällen ställde jag in min kamera för att spara bilderna i raw format. Har för mig att man kunde välja mellan raw och raw basic? Vad är det för skillnad?
 
Finns det några tonkurvor för oss som gillar svartvita bilder?.. Alla är ju inriktade på färg och jag tyckte bättre om resultatet utan någon custo-kurva, kör mina egna där jag bara har ökat kontrasten lite.
 
Eftersom D70 trillskas med att underexponera hela tiden(iaf min) så kör jag med en kurva som fixar till ev´n så det oftast stämmer.. Samt att jag ökat kontrasten å kör med AdobeRGB. Funkar fint för mig...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.