Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Grumliga bilder" varför?

Produkter
(logga in för att koppla)

teriff

Ny medlem
Hejsan

Är ganska grön på detta med Fotografering men vill utvecklas och snabbaste sättet är att fråga de som kan.

Det är nämligen så att jag stöter på "grumlighet" i bilderna jag tar med min Canon 60D + EF-S 18-135 objektiv.

IMG_2484
https://www.dropbox.com/s/7pwk1musd8afbh5/IMG_2484.JPG
6,3
1/50
500

IMG_2539
https://www.dropbox.com/s/pmqlk8ueqbhpsvz/IMG_2539.JPG
6,3
1/160
500

IMG_2573
https://www.dropbox.com/s/lzg2w8vszbxzk0j/IMG_2573.JPG
5,6
1/50
640


Har läst på lite om ljus och att ta bilder med 1/50 i slutare är kanske inte så lyckat utan stativ men hajar inte varför inställningarna på P vill ha så "hög" iso och "lång" slutartid när bilderna är tagna en mycket solig dag i skuggan.

Vilka inställningar hade du använt för att uppnå ett bättre resultat ? Eller är det objektivet som behövs uppgraderas för att klara skuggor och lägre ljus, vilket objektiv för främst porträtt vid 70mm hade du valt då?

tusen tack!
 
Jag ser inget onormalt i dina bilder och så värst "grumliga" tycker jag inte de är.

"Problemet" är att ditt objektiv har en max-bländare som varierar över zoom-omfånget (vanligt på billigare zoomar) och inte är så ljusstarkt i teleläget. På dina bilder har du zoomat max (eller nästan max) och då är den största bländare 5,6 (bländaren uttrycks som ett bråk så ju större siffra desto mindre bländare).

Att kameran väljer förhållandevis hög ISO och lång slutartid är för att ljuset inte räcker till vid den lilla bländaren. Hade den valt lägre ISO och kortare tid så hade bilden blivit underexponerad.

Jag tycker du skall fundera på att gå över i Av-läget och välja ISO själv. Då kommer du få bättre kontroll och mer känsla för hur samspelet mellan tid, bländare och ISO påverkar bilden.

OBS! Detta i sig kommer dock inte inte göra bilderna så mycket bättre. Däremot ökar det kontrollen. Själv hade jag nog valt ISO 800, bländare 5,6 och på så sätt minskat risken för skak- och rörelseoskärpa. Visserligen ökar bruset med högre ISO men 800 i dagsljus med din kamera är inga problem - tycker jag.

För att få märkbart bättre resultat måste du skaffa bättre objektiv med högre ljusstyrka. Om du vill ha en zoom blir det relativt dyrt. Det finns en del fasta objektiv som inte är jättedyra som du kan kolla på, t ex Canons 50/1.8 och 85/1.8. Även en makroglugg, typ Tamrons 90/2.8 kan fungera ypperligt för den här typen av bilder.
 
Tack för ditt svar!

Det är nog det jag främst menar med grumligt, att bilderna är platta utan detaljer och styrka i det som är i fokus, tråkiga helt enkelt.

Misstänker att ljuskänsligheten bara är en del av sanningen och att skärpan har med kvalitén och typen av objektiv att göra.

Ska kolla mer på objektiv och lära mig mer där innan jag kommer med fler frågor :)
 
Min gissning är att bilderna skulle må bra av lite efterbehandling. Jpeg direkt ur kameran behöver ofta piffas upp lite. Prova med att öka skärpa, kontrast och färgmättnad något så tror jag att en del av "grumligheten" försvinner.
 
Jag tycker inte du skall vara så missnöjd. Jag tycker inte dina bilder är så dåliga som du själv tycks tycka. Lugna dig lite med att skaffa ny utrustning, det går att få till bra resultat med det du har.

Jag skulle föreslå:

1) Träna mer. Lär dig att kontrollera inställningarna själv. Du behöver inte använda M-läget men du bör ha kontroll över kameran. Personligen tycker jag Av-läget är det som är lättast att jobba med och ger mig den kontroll jag behöver.

2) Gå över och fota i RAW. Det gör det mycket enklare att efterbehandla bilder. Bild 2573 tycker jag lider av färgstick som du säkert skulle kunna fixa till lätt i efterbehandlingen.

3) Som Kjell sa, lär dig lite bildbehandling. Det betyder mycket för slutresultatet.

4) Köp en extern blixt. "Alla" säger att de föredrar befintligt ljus men vintermörkret är snart här och ljuset räcker inte till. Gillar man att fota personer, porträtt, fest och liknande så är en bra blixt ovärderlig.

5) Träna lite mer! :)
 
Har läst på lite om ljus och att ta bilder med 1/50 i slutare är kanske inte så lyckat utan stativ men hajar inte varför inställningarna på P vill ha så "hög" iso och "lång" slutartid när bilderna är tagna en mycket solig dag i skuggan.

Vilka inställningar hade du använt för att uppnå ett bättre resultat ? Eller är det objektivet som behövs uppgraderas för att klara skuggor och lägre ljus, vilket objektiv för främst porträtt vid 70mm hade du valt då?

Inte heller jag kan se några stora problem med dina bilder när det gäller exponering.
De andra svaren har varit inne på att du borde ta mer kontroll över kameran, och det rådet kan jag ställa mig bakom. Ytterligare ett råd i den vägen kan vara att gå på spotmätning, istället för (som jag misstänker) att du har någon automatisk inställning med alla fokuspunkter och ljusmätning över hela bilden aktiverad.

Har inte använt det objektiv du har, men om det är så att du har kitobjektivet kan ju det också vara en del av förklaringen. Kitobjektiven är ju inte kända för att vara de skarpaste gluggarna i väskan.
 
Först och främst tack för alla svar!
Så grymt härlig positiv energi här på detta forumet som jag aldrig har upplevt innan på nätet :)


Bilderna tass i Raw & älskar photoshop. Bara att jag vill ha det bästa möjliga resultatet ifrån början så att säga och tycker att jag ska vara nöjd med bilden direkt ifrån kameran :)

Detta är planen:
Ett Canon EF 85mm f/1.8 USM är inköpt då detta även rekommenderades & används både här och av min favorit inom porträtt fotografi.

Samt att hela veckan är bokad för att öva med inställningar så att det ligger djupt in i ryggmärgen.
 
Först och främst tack för alla svar!
Så grymt härlig positiv energi här på detta forumet som jag aldrig har upplevt innan på nätet :)


Bilderna tass i Raw & älskar photoshop. Bara att jag vill ha det bästa möjliga resultatet ifrån början så att säga och tycker att jag ska vara nöjd med bilden direkt ifrån kameran :)

Detta är planen:
Ett Canon EF 85mm f/1.8 USM är inköpt då detta även rekommenderades & används både här och av min favorit inom porträtt fotografi.

Samt att hela veckan är bokad för att öva med inställningar så att det ligger djupt in i ryggmärgen.

Kul! Jag är övertygad om att du med nytt objektiv och med ny energi kommer att uträtta stordåd!

Lycka till!
 
Först och främst tack för alla svar!
Så grymt härlig positiv energi här på detta forumet som jag aldrig har upplevt innan på nätet :)


Bilderna tass i Raw & älskar photoshop. Bara att jag vill ha det bästa möjliga resultatet ifrån början så att säga och tycker att jag ska vara nöjd med bilden direkt ifrån kameran :)

Extremt få bilder är man nöjd med direkt från kameran. Om ens någon. Då skall ljuset ligga väldigt perfekt. Exponeringen bör sitta och likaså komp men efterbehandlingen är absolut nödvändig. Hur tror du man gjorde på filmtiden ;-)

Dina bilder ser dassiga ut just för att ljuset inte legat så bra på modellen och att du inte rört dom efteråt. Både färger och kontrast ligger tokigt. Helhetsintrycket blir därför som du beskriver...dassigt och fel.

Om du kör RAW så var inte rädd för att dra i reglagen, skruva till färgerna, öka/minska kontrast lokalt för att få en känsla.

Jag tog en av dina bilder och gjorde några snabba justeringar i PS, tog bort lite stick och la på kontrast och skärpa... då vaknar bilden till liv lite grann. Inte mycket som behövs..

klicka för att förstora
 

Bilagor

  • exempel.jpg
    exempel.jpg
    249.5 KB · Visningar: 228
Jag tror du menar "platthet, detaljlöshet, inga ytstrukturer" snarare än "grumligt".

Bilderna är ju skarpa osv, så det är inte det som är problemet. Den största delen av problemet är att du har ganska stark brusreducering igång skulle jag vilja säga. Detta är ett rent aber, om du vill ha detaljering i fokusplanet. Brusreduceringen tar bort alla former av smådetaljering i målet smatidigt som bruset (i stor eller mindre stor grad, beroende på hur bra brusreduceringen är)

Som vanligt - som ALLTID! - finns det inget bättre än att faktiskt experimentera lite själv. Det är ett av de få sätten som finns att faktiskt lära sig något taktilt, och inte bara som en teoretisk kunskap.

Prova ta en serie identiska bilder mot ett stillastående föremål i ungefär samma ljus som du har i bilderna du visar här. De ska helst vara helt identiska i all UTOM brusreduceringsnivån.

Nånstans hittar du kanske en nivå på brusreducering som ger en balans mellan brus och detaljering du kan stå ut med.

Fördelen med ett objektiv med större bländare är oftast att du kan använda lägre ISO för att ta samma bild, och då behövs också mindre brusreducering.
 
Jag tror du menar "platthet, detaljlöshet, inga ytstrukturer" snarare än "grumligt".

Nånstans hittar du kanske en nivå på brusreducering som ger en balans mellan brus och detaljering du kan stå ut med.

Fördelen med ett objektiv med större bländare är oftast att du kan använda lägre ISO för att ta samma bild, och då behövs också mindre brusreducering.

Ja du förstod exakt! Platt och tråkigt lixom där det hade kunnat vara snygga bilder då modellen gjorde ett riktigt bra jobb och settingen var bra.


Kommer exakt som du skriver få mer frihet med den nya objektivet då det går ner hela 4 Fstop vilket kommer göra att jag kan gå ner rejält i både ISO och slutartid.

Tror jag får sakerna idag så då blir det att ge sig ut och testa. :)
 
Kan meddela att ditt 18-135 presterar hästlängder bättre än det 28-135 jag hade (även efter kalibrering med FoCal). Även för mig blev lösningen att skaffa ett 85 1,8, något jag inte ångrat alls.. grym kvalité på varje bild! Enda jag har på Flickr som är taget med 85:an är denna http://www.flickr.com/photos/nicklasr/9964058565/, tagen mitt i en middag med jobbet dvs inte riggad på något sätt.

Normalzoomen får vänta tills nästa år, bra timing med tanke på allt som Sigma har på G, köpte deras 35 1,4 Art och är sjukt imponerad, och är deras normalzzom med F2 verklig eller en 24-105 som spöar Canons så är jag helt klart på. Fast visst hopaps man på en normalzoom med F2 mest :)

/Nicklas
 
Ett par råd till

Hej
Dina bilder är inte grumliga direkt men har en "hinna" över sig som du säger.
Det här är i första hand inte ett problem med kamera och objektiv. Du kör på 126mm 50/sek bl. 5.6 och ett ISO på 640, allt enligt Bildens EXIF-fil.
1/50 är en ganska lång tid ändå även med ett relativt kort tele. Finns stöd i närheten? Lyktstolpe annat? Nu är det inget problem med den typen av oskärpa i din bild, du har en säker hand mao.
Höja ISO? Tja, varför, ett steg upp till 800 gör inte så mycket varken till eller ifrån. Prova.

Du använder sRGB som färgrymd men använd hellre AdobeRGB som ger dig en större färgrymd att jobba med i efterbehandlingen. Ställ in i kameran.
Plåta RAW. Då har du som sagts tidigare betydligt större möjligheter att skruva upp bilden.
Om du tar en titt på bildens ( jag kollar på den sista i din serie) histogram så ser du att den har en tydlig övervikt på den mörkare sidan vilket inte är så konstigt då bilden innehåller stora mörka partier. Till höger ser du en topp med de rent vita ( det är hörnet på korset mitt i bild), sen faller histogrammet brant innan det börjar hända nåt. Nu utgår jag i fortsättningen från jobb i Photoshop.
Att ge bilden den där extra skjutsen kan göras kontrollerat genom att justera bilden via Nivåer ( eller ännu hellre Kurvor).
Dra in vitpunkten en liten bit mot vänster, då kommer fler pixlar att hanteras som rent vita, framför allt då i mannens skjorta, men dra inte för mycket då upplevs bilden som urfrätt och det måste finnas valörer i det vita också.
Flytta sen in svartpunkten pyttelite mot höger för att räkna in några fler pixlar i de svartas skara.
Mittreglaget sedan, det som styr var "medelljust" ska finnas? Vill du få mer teckning och valörer i det mörka drar du den försiktigt mot ett värde mindre än 1,0 säg kanske 0,95. Prova dig fram.

Ännu bättre resultat och bättre kontroll får du om du använder Kurva istället. En bra kurva för att få lite mer stuns är en svag S-kurva, dvs, lite lite grann neråt i kurvans undre del och lite mer uppåt i kurvans( som från början är spikrak) överdel. Du kan naturligtvis gå in och ändra kurvan separat i alla tre kanalerna. Bra om du vill få bort det gröngula färgsticket i skjortan.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.