Annons

Grafikkort vs integrerat för videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är bara du själv som kan avgöra hur mycket datakraft du behöver och tycker är tillräckligt. Men det verkar för mig vara en lite underlig inställning att less is more just i videosammanhang här på FS, när det i övrigt gäller att more is better i alla andra datorsammanhang.

Ska du bara sitta med en skärm i 1920x1080 upplösning och klippa ihop semesterfilmsnuttar så kommer naturligtvis HD Graphics att fungera ypperligt. Ska du bygga en videoredigeringsstation med två-tre skärmar i 2560x1440 så kan jag garantera dig att du snart tröttnar, om det ens fungerar.

High-end korten drivs av och utvecklas för spelmarknaden därför att 3D-rendering i hög upplösning är det mest GPU-krävande som finns, men det är samma grafikprocessorer som sitter i dem som i tillverkarnas prokort. Det handlar inte om ifall korten är optimerade för just spel, utan om mjukvarutillverkarna optimerar sina applikationer efter den potential som finns i att utnyttja kraftfulla GPUer. Inte ens Adobe gör ju det fullt ut ännu.

Om man vet bäst själv så behöver man inte fråga om hjälp i forumen.

När man ska utrusta sig så är det bäst att först kolla upp vad man egentligen behöver och sen kolla prislappen.
Tyvärr så svämmar trådar på FS generellt över med okunskap och råd om att skaffa det dyraste i tron att det är bäst. eller mest lämpligt för ändamålet.

Jag hittar info om att Sony Vegas utnyttjar acceleration med Geforcekort GTX i serien 200, 400 och 500 men inte senare versioner. (Med senare versioner får man böka med drivrutiner men det blir inte bättre än med tidigare kort)
Jag hittar tester som visar att man möjligtvis kan minska tiden för rendering med ca 30% med t.ex GTX 580. Jämfört med Intel HD integrerad grafik. Det tycker inte jag är särskilt mycket.
Med enkel matematik är 30% just 30% oavsett om familjesnutten är 5 min kort eller den seriösa filmen är 40 min. lång.

För hobbybruk räcker det förmodligen oftast utmärkt med det inbyggda grafikkortet - om inte annat kan man ju gå på muggen eller dricka kaffe medans datorn jobbar. Ska man redigera stora mängder högupplöst material professionellt är det nog lite annorlunda :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar