ANNONS
Annons

Grafikkort vs integrerat för videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu är datorn ihopbyggd utan grafikkort.
Jag är inte motiverad att sätta in ett grafikkort för ett par tusenlappar eller mer.

Tack för hjälp, det underlättar.

Nu är datorn ihopbyggd utan grafikkort.
Jag är inte motiverad att sätta in ett grafikkort för ett par tusenlappar eller mer.

Tack för hjälp, det underlättar.

Du kommer med säkerhet bli kanonnöjd. Om ett par år när det kanske behövs lite mer kräm så är dom prisvärda grafikkorten betydligt snabbare än HD4600.

/Karl

Japp och ett set med RAM 32 GB 2400MHz el. snabbare kommer att vara betydligt billigare än idag.

När det gäller RAM skulle jag inte satsa allt för mycket på det. PC-minnen har blivit en sidoprodukt för minnestillverkarna då telefon och pad-minnen numera säljer i betydligt större volymer så många förståsigpåare tror inte på sjunkande minnespriser för PCn.

/Karl

Det här med grafikprocessorprestanda och openCL är intressant även för de som inte vill rendera video, men köra en snabb RAW-konverterare. Phase One rapporterar att HD4000 inte har tillräckligt med kapacitet för att vara körbart med OpenCL och Capture1.
Däremot anser man att de kommande varianter från Intel, d v s IrisPro HD5200 kommer att räcka till!!!

"OpenCL for Intel HD4000 is internally disabled due to lack of resources (processing power). This will change once you get to Haswell Intel Iris Pro 5200"

Sedan finns det lite prestandatabeller att kika på här:

http://www.anandtech.com/show/6993/intel-iris-pro-5200-graphics-review-core-i74950hq-tested/2
Verkar vara ca 1,4x mer GFLOPS för HD4600 jmf HD4000 och 3x mer för HD5200 jmf HD4000

Men så här i början av produktcykeln verkar det inte bli så mycket billigare att köra med HD5200 jmf med ett extern kort... CPU'n verkar kosta en slant :D

Intressant Lasse.
Men tror du inte att det mest har akademisk betydels för RAW-hantering? Marginella tidsvinster?

Jag blir mer och mer impad av HD Graphic 4600 det verkar som det behövs riktigt saftiga grafikkort för att det ska innebära någon avgörande tidsvinst i videoredigering.
Annars tolkar jag tester och specifikationer för t.ex Geforce GTX 660 som att det kan tillföra en del prestanda. Det kostar ca 1600 kr. Om man filmar mycket och gör lite längre filmer så kan det vara gott att få ned renderingstiden, kanske mot halva tiden eller så.
Till syvende och sist handlar det om hur engagerad jag är i videofilmning och redigering.
Har man bra grejor så blir det onekligen roligare.
(Jag har använt EOS 7D och en Panasonic videokamera. Fortsättningsvis blir det Panasonicen och EOS 5D Mark III)

Det går att klippa ihop lite i den 5 år gamla datorn.
För den som orkar se eller kanske gillar Bluegrass. Filmat med Panasonic, inbyggd mic:
http://www.youtube.com/watch?v=v0Kv4WLKbds

Det här med grafikprocessorprestanda och openCL är intressant även för de som inte vill rendera video, men köra en snabb RAW-konverterare. Phase One rapporterar att HD4000 inte har tillräckligt med kapacitet för att vara körbart med OpenCL och Capture1.
Däremot anser man att de kommande varianter från Intel, d v s IrisPro HD5200 kommer att räcka till!!!

"OpenCL for Intel HD4000 is internally disabled due to lack of resources (processing power). This will change once you get to Haswell Intel Iris Pro 5200"

http://www.anandtech.com/show/6993/intel-iris-pro-5200-graphics-review-core-i74950hq-tested/2
Verkar vara ca 1,4x mer GFLOPS för HD4600 jmf HD4000 och 3x mer för HD5200 jmf HD4000

Men så här i början av produktcykeln verkar det inte bli så mycket billigare att köra med HD5200 jmf med ett extern kort... CPU'n verkar kosta en slant :D

Fast HD5000-serien verkar vara endast för mobila processorer.

/Karl

Ja, det är 47 Watts laptop-processorer. Här är Anandtech's slutsats av GPU testerna, översatt till svenska:

"Under de senaste åren har Intel hotat med att diskreta GPUer kommer att vara föråldrade i takt med att allt högre grafikprestanda integreras i processorerna. Mot bakrund av vad vi vet om Iris Pro idag, så kan Nvidia känna sig ganska säkra. Nvidias Geforce GT650M är fortfarande märkbart snabbare än Iris Pro 5200 i genomsnitt. Intel har hunnit ikapp inom vissa områden, men det är på inget sätt normen. Nvidia har nyligen annonserat GT750M och det borde ytterligare öka på marginalerna."

Kom ihåg att GT650M är ganska mediokert grafikkort i jämförelse. De av er som drömmer om integrerad grafik för avancerad videoredigering får nog vänta många år till.

Ren lögn. Från Capture One då, inte från dig! :)
Vill man vara snäll kan man kalla det en "skönskrivning" som är gjord för att inte deras egen reklamkampanj om hur fantastiskt openCL-accelerering är för grafik-hantering ska motsäga sig själv.

Sanningen är att HD4000 är ca 2x mer kraftfull än en i7-3770 (280GFLOPS vs 120GFLOPS. Så den verkliga anledningen är inte att den "saknar kraft".

Den verkliga anledningen är att grafik, framför allt då stillbildshantering, är så fruktansvärt dåligt anpassad mot open-CL. Om inte openCL-systemet är minst fyra-fem ggr mer kraftfullt än "enbart processor" så försvinner hela fördelen i förluster i minnestransport, buffertar osv.

Det går att skriva renderingsmotorer i openCL som är välanpassade, och då alltså blir ca tre-fem ggr snabbare av att man använder processor+grafik för att göra arbetet, men så mycket förloras i både flexibilitet och kanske framför allt KVALITET när man blir tvungen att följa processens då VÄLDIGT strikta arbetsgång. Råkonvertering är en ur många synpunkter iterativ process, där ett resultat tittas på, felet analyseras, en parameter ändras - och processen startas om.

Och idag, med enbart AVX2 så kan jag streama/rendera 60fps full-HD från cinema-DNG i realtid. Det är då ca 120MP per sekund som råkonverteras, interpoleras och kontrast/färgbehandlas... Samma som tre D800-filer per sekund.

Problemet är som så som nästan alltid nu för tiden våra applikationer, inte att datorerna inte orkar med.

Det börjar bli riktigt dumt att blunda för GPU-baserade beräkningar nu. Speciellt nu när dom flesta datorerna kommer ha en kompetent GPU. Man kan ju dessutom använda bägge och suga godbitarna ur bägge.

Tyvärr lockar snabba processorer till dålig programmering, titta bara på Android som till och med laggar på en åttakärnig S4.

/Karl

Det börjar bli riktigt dumt att blunda för GPU-baserade beräkningar nu. Speciellt nu när dom flesta datorerna kommer ha en kompetent GPU. Man kan ju dessutom använda bägge och suga godbitarna ur bägge.

Tyvärr lockar snabba processorer till dålig programmering, titta bara på Android som till och med laggar på en åttakärnig S4.

/Karl

Lite offt: Jo Samsung är kassa på att göra mjukvara, finns sjukt mycket bloat. Dock är deras S4 S9500) ingen äkta åttakärmig (det är max 4 kärnor igång) och den versionen som finns i Sverige (S9505) har bara 4.
Kör S4 med Google edition-rommen och allt lagg är som bortblåst.

Lite offt: Jo Samsung är kassa på att göra mjukvara, finns sjukt mycket bloat. Dock är deras S4 S9500) ingen äkta åttakärmig (det är max 4 kärnor igång) och den versionen som finns i Sverige (S9505) har bara 4.
Kör S4 med Google edition-rommen och allt lagg är som bortblåst.

Tror att huvudfrågan är utredd så lite OT är nog ok.

Mobilerna har riktigt veka CPUer, till och med den åttakärniga processorn och Apple senaste får ordentligt med däng av en Intel atomprocessor. Dom mobila plattformarna lever på bra GPUer.
Testade senaste Nexusen här om dagen som skall vara S4-baserad, den laggade väldigt mycket om man jämför med min Lumia 920 och även jämfört med en iPhone 5 som också fanns på plats.

/Karl

Det här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=759661

gav mig ingenting i jämförelse med:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=622370

Processor:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=619275
moderkort:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=626996

Det enda jag märkte var att när jag bytte tillbaka till Radeon så sa Adobe Premiere Pro att GPU-accelereringen inte finns där mer.
Då gick man tillbaka till Mercery black Engine (tror att det är en mjukvaruvariant på GPU-accelerering).
Funktions o tidsmässigt märktes inget.

OK
Det får bli Sony Vegas mjukvara.
Just nu i sommarvärmen så får "arbetet" med nya datorn ligga latent, kvällarna går åt till annat.
Jag har nog även möjlighet att låna ett kompetent grafikkort för att testa framöver.
Denna CPU är nyanställd för jobbet:
http://www.netonnet.se/art/dator/ko...l-socket-1150/intel-corei5-4670k/188833.8097/
Paketet kommer från samma butik "dator i delar"
SSD 256 GB, RAM 16 GB 1600 Hz, HD 2 TB
Kul och lärorikt att bygga med hjälp av kunnig person.

Versioner NVIDIA

Jag läser på flera håll att senare versioner av Geforce- kort lämpar sig sämre för Vegas.
Bäst ska GTX 500-serien vara med 570 el. 560 Ti, i alla fall prismässigt.
600-serien är hypad för spel men prestanda för redigering ska vara "bortglömd"

"Picking the Right Graphics Card
The next problem is Sony Vegas Pro 12 will not work with the latest cards on the market. From what I have read Sony Vegas Pro 12 will only support Video cards up to the GeForce GTX 500 series or older. This was the main reason the GTX 650 Ti BOOST showed worse performance than my GeForce 9800 GT ( current REALLY OLD video card )."
http://blog.whitesites.com/Graphics...ony-Vegas-Pro-12__635078797007330625_blog.htm

Kanske kommer det nya drivrutiner el. programuppdateringar anpassade för 600 och 700-serien så småningom?

Då skulle det kunna vara smart att köpa ett begagnat kort som ingen(läs spelnissar som har uppgraderat) vill ha längre.
Ett sådant borde man kunna få för en spottstyver.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar