Annons

Grafikkort vs integrerat för videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är inte lockande att köpa gammalt skrot.
Jag har kikat lite på Blocket. Nissarna vill ha bra betalt.
(Det är väl som med nästan all elektronik. De nya generationerna som kommer årligen eller tätare har högre prestanda än förgångarna till ungefär samma pris eller billigare ändå. Men ändå tror Nissarna att de kan prissätta skrotet efter vad de gav en gång i tiden)

Det är inte lockande att köpa gammalt skrot.
Jag har kikat lite på Blocket. Nissarna vill ha bra betalt.
(Det är väl som med nästan all elektronik. De nya generationerna som kommer årligen eller tätare har högre prestanda än förgångarna till ungefär samma pris eller billigare ändå. Men ändå tror Nissarna att de kan prissätta skrotet efter vad de gav en gång i tiden)
Det är ju bara att ge ett bud o motivera det.
Antingen får man det eller inte.
O det klart har annonsen legat ute 2 mån o ingen har svarat så ökar givetvis sannolikheten att ngn säger ja.

Om ni ska jobba med Full 1080p HD så måste ni ha Intel Core i7 processor samt minst 8GB RAM. Ju mer RAM, desto större format på t.ex Illustrator kan man jobba med.

Jag har en dator med följande specifikationer (som klarar av det mesta som jag jobbar med):

Intel Core i7-3770K 3.5GHz Quad-Core (Octa (8) i Windows)
Corsair Vengeance PC3-12800 1600MHz CL9 32GB (4x8GB)
EVGA GeForce GTX 680 2GB
Samsung 840 250GB SSD SATA3 x2

Jag har inga problem att ha Adobe Photoshop CS6, Lightroom 4.5 och Sony Vegas Pro 12 körandes samtidigt i datorn.

Om ni ska jobba med Full 1080p HD så måste ni ha Intel Core i7 processor samt minst 8GB RAM. Ju mer RAM, desto större format på t.ex Illustrator kan man jobba med.

Jag har en dator med följande specifikationer (som klarar av det mesta som jag jobbar med):

EVGA GeForce GTX 680 2GB

Jag har inga problem att ha Adobe Photoshop CS6, Lightroom 4.5 och Sony Vegas Pro 12 körandes samtidigt i datorn.

Den är fortfarande bara Quad-core i Windows, även om Windows med hjälp av HT ser det som 8. HT ger dock oftast inte jättemycket boost när det kommer till videobearbetning.
Det är mer dina 32GB RAM och SSD-diskar som får det att fungera bra för dig.

/Karl

EVGA GeForce GTX 680 2GB

Det vore kul att veta hur mycket snabbare det går att rendera i Vegas med GPU jämför med CPU i ditt fall.

Det var det jag menade eller "hur mycket prestanda tillför grafikkortet vid rendering?"

En 3770k kan rendrera med antingen CPU, inbygda GPUn HD4000 eller med externt grafikkort. Så jämför man CPUn mot det externa kortet är externa kortet massvis snabbare. Jämför du inbygda GPUn mot externa GPUn blir det säkert bara snabbare.

/Karl

Jo.
Frågan är väl också om Vegas kan använda GTX 600-serien.
Eller om det är som att ha 250 hästkrafter under huven på 50km-väg.

Miska kanske har provat?

Online Discussions indicate the GeForce GTX 600 Series are not compatible
You can see on the message board other users complaining about their GTX 600 series graphics cards not giviing them any edge in performance over the CPU alone.

http://www.sonycreativesoftware.com/Forums/ShowMessage.asp?Forum=4&MessageID=859671

Assuming the GTX 500 Series is the fastest Card you can get for Sony Vegas, this means you need the top card in the 500 series which is the GTX 580. The GTX 580 is a PCI-E 2.0 Card with 512 Cores, 850 Mhz Core clock speed, and 1536 Mb of GDDR5 Ram. It is the most power Fermi based video card that exists. And it fits snuggly into a single PCI-E slot ( unlike its double wide siblings ). But that performance and compact design comes at a cost. It cost almost 2x as much as the cheaper GTX 560 cards. Plus it requires water cooling ( notice the water ports on the top of the card ). Adding Water cooling to your system could set you back another $100 if not more.

Well, the Sony website does mention that cards based on Fermi architecture are supported and that seems to be true until today. Most of the 600 series cards are based on Keppler GPUs and those do have issues with Vegas; some lower end 600s are still Fermi. Whether the issue with the Keppler GPUs is related to drivers not supporting Vegas or just simply not being designed for NLE but rather gaming, is not really clear.

GTX 580 kräver ingen vattenkylning, men det finns som tillval. Dock lär du knappast köra kortet så varmt med Sony Vegas att fläktkylning inte skulle räcka.

Denna test visar inte på någon jättevinst med GTX 580 el. 680.

Om det tar 15 min eller 10 min att rendera en högupplöst videorulle kan ju kvitta:

"With all the info on Kepler vs Fermi I decided to do some render tests to see exactly was was going on. As mentioned I am very satisfied with my GTX 680 on driver 314.22 and Vegas Pro 12 is pretty rock solid with no major crashes or issues to report.

My system Asus P6X58 MB, i7 930 @ 3.8Ghz, 24 GB Ram, GTX 680

The footage is HDV 1440x1080 25p
The project is 10 mins 47 sec in duration with intro title, crossfades, cookie cutters and a few other simpler effects.

These rendered are 'video stream only'.
Here are the results in Minutes: Seconds

Rendered to Sony AVC 1440x1080 50i 15Mbps
GPU OFF= 14.56
GTX 580 GPU ON= 9:50
GTX 680 GPU ON= 9:45

Rendered to MC Mpeg2 720x576 25p
GPU OFF= 3.21
GTX 580 GPU ON=2:39
GTX 680 GPU ON= 2.26

So I can confirm that my GTX 680 performs slightly better than GTX 580. I know that it should out perform by far with 1536 cuda cores vs 512 cores in the 580 but I am satisfied that I have not suffered any longer render times.

Perhaps with improvement to Vegas Pro and NVidia Drivers for more compute support (rather than focusing on gamming all the time) things may get even better."

Haken är tydligen att Vegas endast kan använda en fjärdedel av CUDAS i Kepler-korten.

Referenskylarna väsnas, men det finns bra och tysta lösningar. Asus Geforce GTX 580 DirectCU II är ett exempel.

Den är fortfarande bara Quad-core i Windows, även om Windows med hjälp av HT ser det som 8. HT ger dock oftast inte jättemycket boost när det kommer till videobearbetning.
Det är mer dina 32GB RAM och SSD-diskar som får det att fungera bra för dig.

/Karl

Även om den "bara är en Quad-Core i Windows" så är den iaf starkare än i5 Quad-Core.

Det vore kul att veta hur mycket snabbare det går att rendera i Vegas med GPU jämför med CPU i ditt fall.

Kan säga att det underlättar ditt arbete avsevärt om du har en Core i7 i datorn än Core i5, när man jobbar med Vegas och Full 1080p HD rendering. Särskilt om du ska rendera 50-60 fps videon än 24 fps videon.

För alla: En bra, kraftig och snabb CPU + mycket RAM + kraftig GPU + SSD för Windows/Program = gör att datorn fungerar galant. För att rendera videon måste du ha en hårddisk med minst 7200 RPM, gröndiskarna 5400/5600 RPM blir bara flaskhalsar i erat system och då spelar det ingen roll om ni sitter med GTX 780 i datorn eller ej. Det är alltid det svagaste i systemet som gör det hela till en slö process.

Sammanfattningsvis hittar jag inga skäl till att skaffa ett grafkkort för videoredigering.
Det tillför visserligen en del prestanda men ändå marginellt . Intels HD 4600 integrerade grafik tillsammans med mycket och snabb RAM räcker gott och väl.
"Highend" kort är optimerade för spel inte för bild och videoredigering.
Kanske kommer det programvaror el. uppdateringar som kan utnyttja kortens kapacitet framöver men idag kan det kvitta. I alla fall för Sony Vegas.
Ska man få valuta för sin peng så lägger man det på processor, RAM och SSD.

De som säger emot får gärna visa papper på vad som gäller.
Tack för råd och engagemang i tråden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar