ANNONS
Annons

Grafikkort vs integrerat för videoredigering

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja kraftfulla grafikkort kan tillföra väldigt mycket prestanda , Sony Vegas testet tidigare i tråden gav 2-3gånger snabbare behandling. Vid grafikacceleration har det ingen betydelse om du har generation 3 eller 4 av i5 / i7, då är det GPU'n processar.
Jag tror det kan spela mycket stor roll vilket redigeringsprogram du använder eftersom Gforce och Radeon har olika tekniker för beräkningar på GPU'n. Vissa program fungerar bra med Gforce och andra med Radeon. Sony Vegas verkar vara ganska likvärdig på de olika systemen.

Bestäm dig först för vilket program du ska använda, köp sedan ett grafikkort som passar det programmet bra.
Det integrerade grafikkortet kommer inte att accelerera videoredigering eftersom det inte har någon av de två beräkningsteknikerna.

Oh, tack för info!

Jag chansade i butiken på ett Geforce GT 630 2GB.
Men bör kanske byta det mot t.ex GTX 650 Ti som är snabbare och har många fler CUDA-kärnor.
Kostnad i så fall blir 1200kr mot 600kr vilket det kan vara värt.

Men det har ju inget med testen som kritiserades att göra. Då blir det en ny test med fem grafikkort istället för fyra. Eller fler, beroende på processor.

Testet i sig är det inget fel på. Men det är ungefär lika intressant som ett bra test om surströmming i denna tråden.

/Karl

Skillnaden mellan korten hade blivit mindre om moderkortet man använt stödjer Lucid Virtu vilket ASUS och *Gigabyte gör (kanske fler också men jag har bara pillat med dom korten). Då kan programmen jobba med bägge GPUna dvs både den inbygda och det externa.

Denna tråd är dock "Grafikkort vs integrerat för videoredigering" och om processorn har en så pass bra GPU som Haswell har så får du ingen 2-3x boost om du slänger in ett grafikkort i datorn mot att köra utan.

/Karl

(Mitt kort (ej uppackat ännu) är *Gigabyte NVIDIA Geforce GT 630
Menar du att det stöder nämnda Lucid Virtu)

Edit:
Nu ser jag att det var moderkortet det handlade om så glöm den felaktiga frågan.
Mitt moderkort är just Gigabyte så det är ju lovande.
Geforce GT 630 bör då räcka ganska bra som tillskott till den integrerade grafiken om jag fattar det hela korrekt.

Senast ändrad:
Mitt kort (ej uppackat ännu) är *Gigabyte NVIDIA Geforce GT 630
Menar du att det stöder nämnda Lucid Virtu

Virtustödet har kommit med moderkortet och inte med grafikkortet i dom fallen jag använt det. Både ATI och Nvida-kort har fungerat bra.

Virtu är iofs mest för att hålla strömförbrukningen/ljudnivån nere eftersom det kan stänga av det externa kortet och bara använda den inbygda när inte så mycket krävs t.ex. surf, office och bildbearbetning.

Virtu skall dock kunna använda bägge grafikkorten samtidigt också, men där har jag inte gjort några benchmarks.

/Karl

Edit: Du bör ha fått med mjukvara med moderkortet, titta igenom den och se om du hittar Virtu.

Skillnaden mellan korten hade blivit mindre om moderkortet man använt stödjer Lucid Virtu vilket ASUS och Gigabyte gör (kanske fler också men jag har bara pillat med dom korten). Då kan programmen jobba med bägge GPUna dvs både den inbygda och det externa.
Det där är en laptop-lösning för att spara batteriet när man inte behöver grafikprestandan. Har du sett någon prestandatest med denna lösning jämfört med ett kraftfullt grafikkort får du gärna länka.

Denna tråd är dock "Grafikkort vs integrerat för videoredigering" och om processorn har en så pass bra GPU som Haswell har så får du ingen 2-3x boost om du slänger in ett grafikkort i datorn mot att köra utan.

Om man inte kan spela avancerade spel med den inbyggda grafiken, så kommer naturligtvis inte heller någon avancerad videoredigering att flyta tillräckligt snabbt utan kraftfullt grafikkort.

Om man inte kan spela avancerade spel med den inbyggda grafiken, så kommer naturligtvis inte heller någon avancerad videoredigering att flyta tillräckligt snabbt utan kraftfullt grafikkort.

Ska du ha märkbar skillnad mot Haswells inbygda grafik så måste du fläska på ordentligt på grafikkorts-sidan. Att köpa ett mediokert grafikkort är numera inget annat än dumhet.

/Karl

Det där är en laptop-lösning för att spara batteriet när man inte behöver grafikprestandan. Har du sett någon prestandatest med denna lösning jämfört med ett kraftfullt grafikkort får du gärna länka.

Inte alls, det är många desktopanvändare som inte vill lyssna på fläktsystemet från ett ordentligt grafikkort så länge det inte behövs och det finns även desktopanvändare som vill spara på elen.

/Karl

Dave på Learning DSLR Video använde sig av GTX 680 när han byggde en monster dator. Han förklarar varför i videon. Och han använder sig av en kraftfullare processor än Haswell.

http://www.learningdslrvideo.com/new-editing-computer-build/

Han använder en Intel 3930K, så testet är intressant med orelevant för denna frågeställningen.

Processor Graphics No
http://ark.intel.com/products/63697

För sakens skull så kan man säga att den inte är bättre en Haswell men Haswell Extreme har inte kommit ut än så därför är Sandybridge Extreme på många saker bättre än dagens Haswellprocessorer.

/Karl

OK.
När slutar korten vara mediokra?
2-3 ggr snabbare rendering underlättar onekligen.

Tips på vettigt kort emottages.
AMD fungerar ju lika bra som NVIDIA tydligen med Vegas. De är väl generellt billigare också.

OK.
När slutar korten vara mediokra?
2-3 ggr snabbare rendering underlättar onekligen.

Tips på vettigt kort emottages.
AMD fungerar ju lika bra som NVIDIA tydligen med Vegas. De är väl generellt billigare också.

2-3ggr snabbare är jämfört med ingen GPU-acceleration. Har processorn du köper Intels HD-grafik från Sandybridge eller Haswell är den säkerligen runt 2x snabbare än ingen GPU-acceleration.
Det är high-end-korten du skall titta på för att få en märkbar boost, kännetecken brukar vara full-längd mycket kylning och att dom låter som tröskverk om dom inte är vattenkylda.

/Karl

2-3ggr snabbare är jämfört med ingen GPU-acceleration. Har processorn du köper Intels HD-grafik från Sandybridge eller Haswell är den säkerligen runt 2x snabbare än ingen GPU-acceleration.
Det är high-end-korten du skall titta på för att få en märkbar boost, kännetecken brukar vara full-längd mycket kylning och att dom låter som tröskverk om dom inte är vattenkylda.

/Karl

Det är därför workstation grafikkort är bättre än grafikkort avsett för spel. Workstation är tystare och pålitligare. Om man inte ska spela på datorn ser jag ingen anledning att köpa ett grafikkort avsett för spel.

Nu hänger jag inte riktigt med.
Vad är workstation grafikkort?
De går väl att stoppa in i en vanlig burk antar jag.

Ni menar att ett mellanklass grafikkort (som är utvecklade för spel) för ca 1500 kr möjligtvis kan förkorta renderingstiden med max halva tiden.

Föreslå gärna något exempel på lämpligt workstation kort.

Ni menar att ett mellanklass grafikkort (som är utvecklade för spel) för ca 1500 kr möjligtvis kan förkorta renderingstiden med max halva tiden.

Han menar typ Quadro, men snabba konsumentkort har ofta bättre prestanda till mycket lägre kostnad. Här är ett par länkar som berör Adobes program:

http://ppbm5.com/MPE Charts.php
http://forums.adobe.com/message/4970350

Det är därför workstation grafikkort är bättre än grafikkort avsett för spel. Workstation är tystare och pålitligare. Om man inte ska spela på datorn ser jag ingen anledning att köpa ett grafikkort avsett för spel.

I en av linkarna som inte har med ämnet att göra så berättas det att Nvidas Quadra värstingkortet kommer först på 80:de plats för Premieranvändande bland Nvidakorten.
Jag kör själv med ett AMD FirePro, men det är mer av bildbehandlingssjäl då jag vill ha 10-bitars färg.

/Karl

Ja dom går mycket väl att stoppa in i vanliga datorer, jag har ett min högst vanliga dator. Största skillnaden med dessa kort är att tillverkarna brukar skicka med betydligt bättre drivrutiner stabilare och snabbare. Dessutom är det dom korten tillverkarna själva säljer och ansvarar för, dom "vanliga" korten brukar nästan alltid vara tredjepart.
Nvida har sedan förmodligen förhandlat sig till att bara deras Quadrakort skall få GPU-acceleration hos Adobe eftersom man måste tweaka Adobes program för att få acceleration hos andra kort (även Nvida tredjepartskort) vilket sedan fungerar utmärkt.

/Karl

(Mitt kort (ej uppackat ännu) är *Gigabyte NVIDIA Geforce GT 630
Menar du att det stöder nämnda Lucid Virtu)

Edit:
Nu ser jag att det var moderkortet det handlade om så glöm den felaktiga frågan.
Mitt moderkort är just Gigabyte så det är ju lovande.
Geforce GT 630 bör då räcka ganska bra som tillskott till den integrerade grafiken om jag fattar det hela korrekt.

Intel HD4600 är 1.46x snabbare när det kommer till OpenCl än vad ett GT 630 är. Skaffar du ett GTX 680 så blir det rejält mycket snabbare men att sätta i ett långsammare kort verkar dumt.

http://clbenchmark.com/compare.jsp?config_0=14931602&config_1=14796169

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar