Annons

Grafikkort i ny dator?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns något sorts märkligt, minimalistiskt tankesätt här på Fotosidan om att grafikresurserna i en dator ska var så klena som möjligt. Ju sämre desto bättre verkar det som i vissa trådar. Det är väl bra med lite krut i analgången så att det kan braka loss ordentligt om det behövs! Man behöver kanske inte det allra senaste eller mest speloptimerade grafikkortet, men varför satsa på grafikresurser som inte kan mäta sig med resten av maskinen?

För att till office och bildbehandlings program är det totalt bortkastade pengar. Det spelar då väldigt liten roll om det är den inbygda grafiken eller ett Radeon/GeForce kort.
Dom gångerna det kan löna sig att fläska på lite är när man har flera skärmar, då den inbygda grafiken annars snor mycket internminne.

Har man en 10-bitars-skärm så kan ett FirePro/Quadro-kort ge bättre prestanda.

Vid användning av t.ex. GIMP/Photoshop så skulle jag vilja säga att prestandaskillnaden på ett väldigt simpelt kort och ett top Radeon/GeForce är minimal. Men visst man får leva med ett lite lägre Wubdiws Experience Index men det störde aldrig mig.

/Karl

Det är ungefär samma resonemang som att det är helt bortkastat att köpa en bil med 250 hk turbo, för även om det är kul med lite drag ibland, så kommer man ju ändå fram med en Skoda. ;-)

Det är ungefär samma resonemang som att det är helt bortkastat att köpa en bil med 250 hk turbo, för även om det är kul med lite drag ibland, så kommer man ju ändå fram med en Skoda. ;-)

Nej, det är inte samma sak. Spelar du spel ibland eller använder andra program som utnyttjar 3D-funktionerna på korten så stämmer det. Kör du dock bara Office, bildbehandling och internet så kommer du tjäna så otroligt lite på det bättre kortet att det näst intill är försumbart.

/Karl
PS 250hk är inte ens kul med turbo, lite till får du allt fläska på om det skall bli roligt.

Jag spelar inga spel vill väldigt gärna komma igång med light room så att jag får ett smidigt arbetsflöde kommer att installera photoshop CS 5 men jag är ingen avancerad användare har hitills använt CS 2. Annars surfar jag väl mest. Jag vill att min dator skall hålla måttet i många år fram över och jag skulle uppskatta om den var tyst

/Björn

Det testet jag läste om Geforce GT 430 handlade visst om en verision från Asus jag har läst fler recensioner om Gigabyte GT 430 som inte varit så imponerande det gör att jag mest känner mig förvirrad

Jag skall plocka ihop en helt ny dator som jag skall låta inet bygga åt mig min nuvarande dator är över 7 år gamal en dell med gamalt grafikkort den kan jag inte köra lightroom på

Jag skall plocka ihop en helt ny dator som jag skall låta inet bygga åt mig min nuvarande dator är över 7 år gamal en dell med gamalt grafikkort den kan jag inte köra lightroom på

Sikta på ett passivt kylt, vill du jobba med flera skärmar se till att kortet har tillräckligt många och rätt utgångar samt minst 512MB minne i så fall.

/Karl

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar