Annons

Going digital (om den elektroniska sökaren)

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hm, tolv lök. Det var inte så farligt, Vilka tillbehör behöver man? Jag menar, vilka är de nödvändigaste. Gärna rankade.

FlowerPower skrev:
Hm, tolv lök. Det var inte så farligt, Vilka tillbehör behöver man? Jag menar, vilka är de nödvändigaste. Gärna rankade.

Nödvändigt är mer minne. Med följer bara 16MEG, vilket inte räcker långt. Du behöver minst 128MEG. Jag har 256MEG. SanDisc funkar till Dimage.

Uppladdningsbara AA-batterier, kanske 2 uppsättningar (2 x 4st) extra är bra. Claes Olsson har VARTA 1900mAh, satsa på dem.

Filter är väl bra, typ de vanliga. UV, Pol, grå, eller vad du vill ha. Kameran har 49mm filtergänga. Köp tunna filter, alternativt tunn step-up. Annars finns risk för vinjettering i vidvinkelläge (28mm).

Konvertrar för mer macro, vidvinkel eller tele är ett separat kapitel. Här har Minolta inget eget, med se konvertertråden i detta forum.

Har jag glömt nått Kim?

Senast ändrad:
Juhani...hör gärna av dig när du tänkt färdigt, så vi får höra vad ditt val blev...

Senast ändrad:
Hm, har jag grävt djupar i min börs och det lutar åt en 7iH. Det verkar, trots vissas väldans ljudlig protester, vara vissa värdefulla förbättringar i den.

Intressant! Kul att någon testar den. Du får gärna återkomma med rapporter om hur den känns!

Vad i kameran är det som lockar dig?

Jag var helt inne på en 7i men då nu 7ih finns och det i den ingår förbättringar så tycker jag valet är rätt lätt. Möjligtvis motiverar inte skillnaderna priset men men ... man lever bara en gång.

Elektronisk sökare?

Hejsan.. tänkte forstätta på det här med elekronisk sökare... Ni skriver ju att ni ser hur bilden ska bli.. Tror att det är sanning med modefikation.

Själv är jag en sånn som inte kan tänka mig annat än optisk sökare!
Har svårt att tänka mig att fota snabba rörelser mm genom något som ändå har vissa hastighetsbegränsningar! (Har personligen en D100 är väldigt nöjd med den sökarn!)

Men det är inte därför jag skriver.. Det jag funderar på när ni skriver att ni ser ljusändringar osv är hur det blir när ni fotar på platser där det är mörkt!!?! .... Jag menar kan ni se blixteffekten? Och är displayen bra på att lysa upp? Jag vet bara att om man själv ska fota ute i mörker en sen novemberdag och tänker ha slutartider upp emot 20-30s... Då uppskattar jag min optiska sökare.. Men ja.. nu har jag visserligen inte provat elektronisk sökare i de fallen.. Berätta gärna om det funkar!

Elektroniska sökare är ganska bra i mörker, där har de förmodligen ett övertag framför optiska genom att de är en ljuskälla i sig själva. Det kan i och för sig vara lite knepigt att se in i skuggorna, men det är det ju med en optisk sökare också.

Re: Elektronisk sökare?

sidewinder skrev:
Hejsan.. tänkte forstätta på det här med elekronisk sökare... Ni skriver ju att ni ser hur bilden ska bli.. Tror att det är sanning med modefikation.

Själv är jag en sånn som inte kan tänka mig annat än optisk sökare!
Har svårt att tänka mig att fota snabba rörelser mm genom något som ändå har vissa hastighetsbegränsningar! (Har personligen en D100 är väldigt nöjd med den sökarn!)

Men det är inte därför jag skriver.. Det jag funderar på när ni skriver att ni ser ljusändringar osv är hur det blir när ni fotar på platser där det är mörkt!!?! .... Jag menar kan ni se blixteffekten? Och är displayen bra på att lysa upp? Jag vet bara att om man själv ska fota ute i mörker en sen novemberdag och tänker ha slutartider upp emot 20-30s... Då uppskattar jag min optiska sökare.. Men ja.. nu har jag visserligen inte provat elektronisk sökare i de fallen.. Berätta gärna om det funkar!

7i´s elektroniska sökare har en aktiv ljusförstärkning som aktiveras när det blir mörkt. I det fallet blir bilden ljusare, men svartvit

japp, man ser mer i mörker med den elektoniska sökaren på Dimage 5/7 än vad man gör med än optisk.

One thing the DiMAGE 7i does very well is maintain an image on either the LCD monitor or EVF in low light situations. It automatically increases CCD sensitivity to continue to provide a bright image, in extremely low light it will push sensitivity one more step and switch to a black and white view to provide an image in almost completely dark situations

http://www.dpreview.com/reviews/minoltadimage7i/page4.asp

Jag har ett problem med dimage7 som jag undrar om någon kunde hjälpa mig med. Det är så att jag brukar fotografera innomhus med ganska taskig belysning och använder då blixt. Men för att få lite "naturligt" ljus ställer jag in bländare och tid manuellt, tiden på säg 1/3 sekund. Problemet är att sökaren då blir alldeles för mörk och helt omöjlig att se något i. Anledningen är ju att exponeringen ser ut så, men finns det något sätt att kringå detta? Jag vill inte ha P-programmet med slow-sync eftersom detta skulle ge tider på ungefär 3 sekunder = alldeles för långt!

Alltså, finns det något sätt att säga till sökaren att visa upp bästa möjliga bild och inte hur exponeringen ser ut?

Kameror med elektroniska sökare har egenheten att de visar den "färdigexponerade bilden" direkt i sökare före exponeringen. Personligen ser jag detta som en fördel.

Dock saknar kameran - av naturliga skäl - förmågan att kunna se ditt blixtljus i förväg, så dessvärre kan man inte se en färdig blixtbelyst bild i sökaren.

7i har en automatisk ljusförstärkare i sökaren. Detta gör att du vid kraftigt mörker ser en svartvit uppljusad bild i sökare och på LCD. Om du inte tycker det fungerar kan ju en lösning vara att komponera bilden med större bländaröppning och blända ner det sista du gör innan du tar bilden.

Svarade jag på frågan?

Senast ändrad:
Nej, inte riktigt. :)

"7i har en automatisk ljusförstärkare i sökaren. Detta gör att du vid kraftigt mörker ser en svartvit uppljusad bild i sökare och på LCD."

Det fungerar på samma sätt på 7:an men det löser inte mitt problem.

En lösning är ju då att jag ställer in tiden på kanske 3 sekunder och sedan ställer tiden så som jag vill ha den, men det tycker jag är omständigt. Jag vill kunna ställa in exponeringen manuellt, och då kunna underexponera (men eftersom jag kör blixten så blir ju inte bilden underexponerad) och ändå kunna se NÅGOT i sökaren.

Ursäkta om jag är oklar...

Jag tolkar dig så att du vill ställa in en underexponerad bild, som blir rätt när blixten tillkommer. Och att du vill se exponeringen så som den slutligt blir med blixt.

Mig veterligen går det inte med någon kamera.

Jag testade min 7i och upptäckte att när inbyggnadsblixten är uppfälld justeras inte bilden alls vartefter exponeringen ändras. den ligger fast. Är det samma på 7?

Jag ger mig iväg på fotokurs nu, men kollar forumet ikväll.

Senast ändrad:
Jaha, konstigt! Jag lånar bara en dimage 7:a och har inte tillgång till den nu tyvärr. Som jag har uppfattat det ser det olika ut i sökaren på 7:an beronde på den inställda exponeringen även med den inbyggda blixten uppe.

"Jag tolkar dig så att du vill ställa in en underexponerad bild, som blir rätt när blixten tillkommer."

ja

"Och att du vill se exponeringen så som den slutligt blir med blixt"

Nej, jag vill bara att sökaren inte ska ställa in sig efter exponeringen utan bara visa en synlig bild. Alltså, visa så tydligt som möjligt det den tar in. Som det är nu är den så mörk att det nästan är omöjligt att komponera eftersom man inte ser något.

vad är det för skillnad på optisk och elektronisk sökare?, läste nÅgonstans att man absolut skulle ha en optisk sökare...?
Om 7i står det att den har Optisk zoom 7,1x samt
Digital zoom 2x, vad menas?

Sen jag som tar mkt porträtt, vilken är den största samt minsta bländaren??

mvh
lina

Optisk sökare är en "vanligt sökare". Du ser bilden eftersom ljuset går genom objektivet - reflekteras på den lilla spegeln innanför och vidare genom ett litet prisma till ditt öga.

På en elektronisk sökare - som bara finns på vissa digitalkameror - går ljuset genom objektivet och fram till den ljuskänsliga CCD'n - programvara i kameran skapar sedan bilden och presenterar den på en elektronisk liten "skärm" som, du ser i sökaren.

CCD är den ljuskänsliga elektronik komponent som ersätter filmen.

Vilket som är bäst är nog en smaksak. Fördelen med elektronisk sökare är att du ser den "färdiga exponerade" bilden innan du knäpper den. Nackdelen är att den kräver invänjning och att sökarbilden är uppbyggd av förhållandevis få pixlar.

Optisk zoom 7,1x är de du kan zooma med objektivet precis som på en vanlig zoom.
Digital zoom är en förstoring av bilden som programvaran i kameran kan göra.
Dessa två kan du kombinera så att du når maximalt 14,2x zoom.

Den digitala zoomen påverkar inte perspektivet i bilden som en optiskt zoom - genom att brännvidden förändras - gör.

Största och minsta bländare varierar med brännvidden 28-200mm (den optiska zoomen)
Den största är 2,8 vid 28mm och 3.5 vid 200mm
Den minsta är 8 vid 28mm och 9,5 vid 200mm

Du kan dock inte precis rakt av översätta dessa till bländare i den analoga världen eftersom CCD´n beter sig lite annorlunda än film. Alltså - bländarspannet beter sig inte som om det vore så snävt som det kan verka.

Hoppas jag lyckades svara på dina frågor. Återkom gärna.

Senast ändrad:
arleklint skrev:
Optisk sökare är en "vanligt sökare". Du ser bilden eftersom ljuset går genom objektivet - reflekteras på den lilla spegeln innanför och vidare genom ett litet prisma till ditt öga.

På en elektronisk sökare - som bara finns på vissa digitalkameror - går ljuset genom objektivet och fram till den ljuskänsliga CCD'n - programvara i kameran skapar sedan bilden och presenterar den på en elektronisk liten "skärm" som, du ser i sökaren.

förstår inte riktigt vad du menar, kan du förklara mer i "barnspråk". Jag är helt nollställd när det gäller den digitala världen och står inför ett svårt dilemma nu när jag ska välja kamera.

Tack
Lina

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar