Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Going digital (om den elektroniska sökaren)
- Trådstartare Shagwell
- Start datum
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.
Linis
Avslutat medlemskap
arleklint skrev:
7i har elektronisk sökare.
Optisk sökare visar verkligheten genom ett antal speglar.
Elektronisk sökare visar en bild som en dator ritar.
Var det barnspråk?
Men får man inte se hur bilden riktigt kommer se ut genom den elektroniska sökaren? Man vill ju inte se en ritad bild... man vill ju se hur den verkligen kommer se ut, blir den inte bra raderar man den och ta om den...
Japp det var nog barnspråk.
Måste tillägga att du har otroligt fina bilder på din sida =)
Arleklint
Aktiv medlem
Jo du ser ur bilden kommer att se ut. Den bilden är "ritad" av datorn i kameran. Dock är den ihoptryckt på en liten yta så den blir av sämre kvalitet äen den slutliga bilden du ser i datprn eller skriver ut.
Du har dels möjligheten att se bilden före och efter exponering i säkaren. Dels har du en lite skärm bakpå kameran. den kan du oxå använda.
Du har dels möjligheten att se bilden före och efter exponering i säkaren. Dels har du en lite skärm bakpå kameran. den kan du oxå använda.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej Lina
Se det som att med en elektronisk sökare har du en liten liten TV som visar vad du kommer att ta för bild.
Med optisk sökare är det som en kikare, ljuset genom linsen visas som det är via en spegel och ett prisma.
Den tagna bilden kan i båda fallen ses på en skärm på kamerans baksida, men det är då bilden är tagen.
Som Jan även skrev, "som den kommer att se ut" menar han nog att med en elektronisk sökare så justeras ljus mm som kamerans kommer att använda, mendan då du har optisk sökare vsas den så ljus som den bara kan bli, dvs ingen nerbländning används vid visning.
Roine
Se det som att med en elektronisk sökare har du en liten liten TV som visar vad du kommer att ta för bild.
Med optisk sökare är det som en kikare, ljuset genom linsen visas som det är via en spegel och ett prisma.
Den tagna bilden kan i båda fallen ses på en skärm på kamerans baksida, men det är då bilden är tagen.
Som Jan även skrev, "som den kommer att se ut" menar han nog att med en elektronisk sökare så justeras ljus mm som kamerans kommer att använda, mendan då du har optisk sökare vsas den så ljus som den bara kan bli, dvs ingen nerbländning används vid visning.
Roine
Arleklint
Aktiv medlem
Nej bildkvaliten till slut påverkas inte.
Elektronisk sökare är lite långsam att "hänga med" oxå om du skall fota snabba saker.
Kul att du gillar mina bilder. 7i allihop
Jag smiter iväg en stund, men fråga på så svarar jag gärna på fler frågor när jag kommer tillbaka
Elektronisk sökare är lite långsam att "hänga med" oxå om du skall fota snabba saker.
Kul att du gillar mina bilder. 7i allihop
Jag smiter iväg en stund, men fråga på så svarar jag gärna på fler frågor när jag kommer tillbaka
Senast ändrad:
Linis
Avslutat medlemskap
men ni tycker det funkar bra med elektronisk? det var bara min kära moder som blev hysterisk då hon läste att man absolut inte skulle ha en elektronisk sökare. Lite jobbigt för min del då min mamma & pappa ska köpa kameran till mig.
Men vad vet hon om digitalkameror... lika lite som ja antar jag.
Men vad vet hon om digitalkameror... lika lite som ja antar jag.
Arleklint
Aktiv medlem
Jag tycker det är bra efter som den visare hur den slutliga bilden blir vartefter du rattar på bländare och slutare. För mig tog det ett tag att vänja mig.
Tänk bara på att den är långsammare när du fotar snabba saker, och den är "pixligare" än en optisk bild. Den är ju en lite "TV".
Be att få testa ordentligt innan du slutligt bestämmer dig för en elektronisk sökare.
Jag tror att man utan undantag kan säga att alla digitala kameror med optisk sökare är dyrare.
Jag ser på dina bilder att modellfoto definitivt är "din grej". Satsa hårt
Tänk bara på att den är långsammare när du fotar snabba saker, och den är "pixligare" än en optisk bild. Den är ju en lite "TV".
Be att få testa ordentligt innan du slutligt bestämmer dig för en elektronisk sökare.
Jag tror att man utan undantag kan säga att alla digitala kameror med optisk sökare är dyrare.
Jag ser på dina bilder att modellfoto definitivt är "din grej". Satsa hårt
Senast ändrad:
Linis
Avslutat medlemskap
arleklint skrev:
Jag tycker det är bra efter som den visare hur den slutliga bilden blir vartefter du rattar på bländare och slutare. För mig tog det ett tag att vänja mig.
Men det kan ju vara en bra fördel för min del, jag kan ju bättre & på ett snabbare sätt lära mig ordentligt hur slutaren & bländaren går ihop.
Som jag skrev innan, på cyperphoto står det om 7i:
Optisk sökare Ja, TTL LCD
Vad menar dom med det?
Canons G2:a har också optisk sökare va? svärfar har en sådan och jag har testat lite med den, funkar kanon!
Arleklint
Aktiv medlem
Linis skrev:
Som jag skrev innan, på cyperphoto står det om 7i:
Optisk sökare Ja, TTL LCD
Vad menar dom med det?
Nu när du börjar lära dig detta kan du ge cyberphoto en bakläxa Dom har fel.
Med LCD, menar dom att det finns en liten display på baksidan som visar bilder före och efter exponering. Det är rätt!
Se det som står under "100%" i vänsterspalten med bilderna på cyberfoto.se
Med TTL menar dom att det finns en sökare som man kan "kika i" på traditionellt vis som är optisk - som alltså fungerar som en liten kikare. Det är fel! 7i har inte en optisk sökare utan en elektronisk, som visar en "TV-bild" av motivet.
Se det som kallar "EVF" - Electronic View Finder i vänsterspalten med bilderna på cyberfoto.se
G2 har en tredje variant....
G2 har en optisk sökare. MEN du ser inte genom objektivet. Du ser inte det kameran ser, utan du ser genom ett hål som sitter vid sidan om objektivet.
PS. Jag har bett Cyberphoto att ändra
Senast ändrad:
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej igen
Ursäkta om jag sticker in igen...
En annan sak man får vänja sig vid att det är en betydande fördröjning från det du trycker tills bilden tas i många digitalkameror, för porträtt kan detta störa, eller det stör i alla fall mig.
Det smäller inte då man trycker så att säga, så "offret" hinner blunda / parera tycker jag.
Detta dock enbart efter att testat men Canon S90 mot min D30 som jag hade då. Ungar är ju snabba på att reagera....
Skal du ta porträtt, se då till att den kamera du väljer har anslutning för extern blixt via sk PC kontakt och att du på sikt skaffar en blixtmätare. Detta kräver i sin tur att du kan ställa in kameran helt manuellt då mätaren bestämmer, inte kameran.
I denna PC kontakt kan du då ansluta vad du vill i blixtväg, från svinddyra studiosaker till billiga loppmarknadsblixtar via enkla tillbehör och paraplyer.
Blixmätningen i dessa kameror skjuter oftast först en mätningsblix, sedan den skarpa, då har du bränt av studioblixten i mätningen och bilden blir i det närmaste svart.
Uppsummerat har du egentligen inget val. Pengarna för alternativen kan få din mamma och pappa att bli 18% grå i veckor.
Du får mycket för pengarna, kommer att utvecklas genom att anpassa dig och ditt sätt till givna, men konsekventa och kända, begräsningar. Din fantasi och din kreativitet är då den enda begräsningen (förutom den dator som skall behandla och lagra allt du gör)
Ursäkta om jag sticker in igen...
En annan sak man får vänja sig vid att det är en betydande fördröjning från det du trycker tills bilden tas i många digitalkameror, för porträtt kan detta störa, eller det stör i alla fall mig.
Det smäller inte då man trycker så att säga, så "offret" hinner blunda / parera tycker jag.
Detta dock enbart efter att testat men Canon S90 mot min D30 som jag hade då. Ungar är ju snabba på att reagera....
Skal du ta porträtt, se då till att den kamera du väljer har anslutning för extern blixt via sk PC kontakt och att du på sikt skaffar en blixtmätare. Detta kräver i sin tur att du kan ställa in kameran helt manuellt då mätaren bestämmer, inte kameran.
I denna PC kontakt kan du då ansluta vad du vill i blixtväg, från svinddyra studiosaker till billiga loppmarknadsblixtar via enkla tillbehör och paraplyer.
Blixmätningen i dessa kameror skjuter oftast först en mätningsblix, sedan den skarpa, då har du bränt av studioblixten i mätningen och bilden blir i det närmaste svart.
Uppsummerat har du egentligen inget val. Pengarna för alternativen kan få din mamma och pappa att bli 18% grå i veckor.
Du får mycket för pengarna, kommer att utvecklas genom att anpassa dig och ditt sätt till givna, men konsekventa och kända, begräsningar. Din fantasi och din kreativitet är då den enda begräsningen (förutom den dator som skall behandla och lagra allt du gör)
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej Kim7i
Du är som en kobra idag.
Jag skrev vissa.....
Dock är det inte hela sanningen det du anger, tiden inkluderar även ev fokusering och har man inte bra model ligth (grundbelysning) tvivlar jag på allt under en sekund i ditt fall.
En annan aspekt på modellfotografering / porträtt, är att man oftast vill ha oskarp bakgrund. Det kan vara et problem med många digitalare, dock vet jag inget om Minoltakamerorna i allmänhet och 7:an i synnerhet.
Jag lever fortfarande i den tron att jag själv är den i särklass största begränsningen och det är ljusår bort innan man kan skylla allt eller merparten på utrustningens begränsningar.
Dock skyddar ju smart och bra utrustning en från de värsta olyckorna, typ bra ljusmätare, bra autofocus etc.
Du är som en kobra idag.
Jag skrev vissa.....
Dock är det inte hela sanningen det du anger, tiden inkluderar även ev fokusering och har man inte bra model ligth (grundbelysning) tvivlar jag på allt under en sekund i ditt fall.
En annan aspekt på modellfotografering / porträtt, är att man oftast vill ha oskarp bakgrund. Det kan vara et problem med många digitalare, dock vet jag inget om Minoltakamerorna i allmänhet och 7:an i synnerhet.
Jag lever fortfarande i den tron att jag själv är den i särklass största begränsningen och det är ljusår bort innan man kan skylla allt eller merparten på utrustningens begränsningar.
Dock skyddar ju smart och bra utrustning en från de värsta olyckorna, typ bra ljusmätare, bra autofocus etc.
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej Kim
Är medveten om detta, dock inte insatt i 1/100 delarna mellan 7 och 7i. Står dock fast vid mitt påstående att inkl fokustiden gäller inte 0,xxx sekunder för den typ av kameror vi pratar om.
Förutsätter att forumet skall vara sakligt och inte lura folk att köpa saker de sedan inte har full glädje av. Min bedömning är att .....
Din är att ......
Den som läser måste då bilda sig en trovärdig uppfattning, både du och jag kan ha helt fel, det är faran med alla sådan här forum.
Att då hänvisa till den länk du gör istället för att komma med ett faktasvar gör det hela patetiskt.
Roine
Är medveten om detta, dock inte insatt i 1/100 delarna mellan 7 och 7i. Står dock fast vid mitt påstående att inkl fokustiden gäller inte 0,xxx sekunder för den typ av kameror vi pratar om.
Förutsätter att forumet skall vara sakligt och inte lura folk att köpa saker de sedan inte har full glädje av. Min bedömning är att .....
Din är att ......
Den som läser måste då bilda sig en trovärdig uppfattning, både du och jag kan ha helt fel, det är faran med alla sådan här forum.
Att då hänvisa till den länk du gör istället för att komma med ett faktasvar gör det hela patetiskt.
Roine
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Skall sänka mig till din nivå ;-)
Dimage 5/7 inledde du ett svar (ca 20 svar tillbaka)
Var kom 5:an ifrån i så fall...
Det jag kommenterade var att ev kommer en tjejs föräldrar att hosta upp en regäl hacka pengar, då måste hon ha ett så brett underlag som möjligt, inte bli en Kim 2:
Därmed inte på något sätt sagt att 7 eller 7i inte är det bästa valet.
Roine
Skall sänka mig till din nivå ;-)
Dimage 5/7 inledde du ett svar (ca 20 svar tillbaka)
Var kom 5:an ifrån i så fall...
Det jag kommenterade var att ev kommer en tjejs föräldrar att hosta upp en regäl hacka pengar, då måste hon ha ett så brett underlag som möjligt, inte bli en Kim 2:
Därmed inte på något sätt sagt att 7 eller 7i inte är det bästa valet.
Roine
- Status
- Ej öppen för ytterligare svar.